Digital synlighet – del 1 av 3: Eide medier

Av Erlend Førsund 18. mai 2021 | 5 minutter lesetid

Tre_veier_til_kt_synlighet_p_nett._Del_1_av_3-_Eide_medier.jpeg

Hvordan får du flere kunder til å finne deg på nettet? Det er den hellige gral for mange markedsførere. I denne artikkelserien ser vi på eide, fortjente og betalte medier, og hvordan du kan bruke disse flatene for å skape økt synlighet på nett. Eide medier er selve fundamentet, hvor du bør begynne.

Eide medier - der alt begynner

Veien til synlighet på nett begynner i dine eide digitale kanaler: hjemmesider, nettbutikker, sosiale kanaler, blogger og e-postlister. Kort sagt, kanalene du selv kontrollerer.

Eide medier er en av de fem komponentene i bedriftens marketing equity:

  • Egne digitale kanaler
  • Kvalitetsinnhold
  • Søkemotorposisjoner
  • Trafikk
  • Kontakter

Du kan sammenligne det å produsere innhold og publisere det i dine egne kanaler med å sette inn penger på en høyrentekonto. Du bygger kapital, men også rentes rente. For det innholdet du setter inn gir avkastning i form av synlighet på Google og med det et voksende trafikkvolum i uoverskuelig fremtid.

For å skape synlighet med eide medier er det minst to ting som skal til:

  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Digitalt innhold som skaper konverteringer 

1. Søkemotoroptimalisering (SEO)

Det bare 10 ledige plasser på førstesiden av Google. Når folk søker etter det du selger, finner de deg på førstesiden? Å være på førstesiden av Google er viktig – og du bør sikte høyt.

Sistrix gjorde i 2020 en undersøkelse av flere milliarder søk, og det de fant var brutalt. 28,5 prosent klikker på første treff på Google. I tiendeplass får bare 2,5 prosent av klikkene. Og verre er det på side 2. 

Så hvordan havner du på førstesiden?

Google er hemmelighetsfulle når det gjelder sine algoritmer, men noe vet vi:

  • Du må publisere innhold som svarer på det kjøperne søker på – med de ordene de bruker.
  • Innholdet må være av høy kvalitet. (Tid brukt på siden og lenker tilbake til siden er indikatorer på dette.)
  • Nettstedet må ha teknisk god kvalitet, være sikkert, mobiltilpasset og laste raskt (teknisk SEO).

Her er noen tips som øker sannsynligheten for at du blir funnet på Google:

  1. Definer hvem målgruppene dine er (bruk gjerne personas).

  2. Kartlegg søkeord og -fraser de bruker på Google i kjøpsprosessen:

      • når de har et erkjent behov (eks. «hvordan fjerne mose på plenen»)
      • når de er i evalueringsfasen (eks. «mekanisk vs. kjemisk fjerning av mose»)
      • når de er i beslutningsfasen (eks. «beste kjemiske mosefjerner»)
  3. Bruker disse søkeordene i alt digitalt innhold du publiserer
      • Hver artikkel, blogginnlegg eller underside på weben din bør nevne søkeordet i overskriften, sidetittelen, URL-en (nettadressen) og maks fem ganger i brødteksten. Bruk det også i metatekst på bilder.
  4. Publiserer innhold regelmessig

2. Digitalt innhold som skaper konverteringer

Det er i hovedsak seks typer innhold du trenger å produsere på hjemmesiden. Ikke bare for synlighetens skyld, men også for at nettstedet skal bidra til å hjelpe kunder gjennom kjøpsreisen:

  1. Innhold med fokus på BEHOV
    Innhold med fokus på BEHOV adresserer kundens informasjonsbehov, hjelper dem til å artikulere problemet de prøver å løse, eller muligheten de ønsker å realisere. Det utdanner dem innenfor temaet, formidler deres perspektiv på dette og utgjør et «go to place», som gjør kjøperen smartere og mer informert, mens det samtidig posisjonerer dere som en tankeleder. Det mest vanlige formatet for denne typen innhold er blogger, ressurs- eller temasider, guider, e-bøker, kurs, kalkulatorer, sjekklister og podkaster. En kjøper vil typisk bli ledet til dette innholdet via en bloggartikkel, en annonse, sosiale medier eller et Google-søk.

  2. Innhold med fokus på PRODUKT
    Beskrivelse av produktene og tjenestene deres med tydelig formidling av verdiene dere skaper. (Kunden trenger ikke en drill, de trenger å få laget et hull.) 

  3. Innhold med fokus på BEVIS
    Gir backing/begrunnelse for deres påstander. Kundereferanser, anmeldelser, sertifiseringer, sitater, omtaler fra media og priser dere har vunnet, tall på antall prosjekter levert eller kunder dere har.

  4. Innhold med fokus på FAKTA
    Trengs i slutten av kjøpsprosessen, når personen er klar til å bestille eller kjøpe: Detaljerte produktbeskrivelser (produktark/tilbud), lagerstatus, pris, leveringstid, garantier, transport, FAQ.

  5. Innhold med fokus på KONTAKT
    Kontakt oss-sider, medarbeider-sider, chat, skjema, telefonnummer, veibeskrivelser, post- og besøksadresse.

(Sørg for å lage snarveier mellom disse sidene. Du vet aldri hvilken side kjøperen ser først.)

Her er noen tips som kan øke kvaliteten og effekten av ditt innhold:

  1. Kartlegg hvordan kjøpsprosessen ser ut for dine målgrupper (personas)
    • Hvilke spørsmål stiller de seg selv (og Google) i hver av fasene? 
      (erkjennelse, evaluering, beslutning)
    • Hvilket innhold må vi produsere for å svare på disse spørsmålene?
  2. Planlegg hvordan du skal bruke innholdet du lager for å drive potensielle kunder fremover i kjøpsprosessen
  3. Planlegg produksjonen av innholdet
    • Hvilke interne faglige ressurser har vi? Er du en teknologibedrift, har du kanskje ingeniører og fageksperter som sitter på mye kunnskap. Finn ut hvem disse personene er og inviter dem med på prosjektet.
    • Hvordan løser vi produksjonen av innholdet? Skal vi skrive selv eller outsource prosessen? Her er det flere løsninger:
      • En ekstern tekstforfatter intervjuer dine fageksperter og skriver innhold basert på dette (en metode vi selv bruker)
      • Fagekspertene dine skriver innholdet selv
      • Fagekspertene dine skriver innholdet selv og en ekstern tekstforfatter korrekturleser og språkvasker

Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

 

Først publisert: 23. oktober 2015. Oppdatert: 18. mai 2021. 

Temaer: content marketing, innholdsmarkedsføring, søkemotoroptimalisering, innholdsproduksjon, eide medier, digital synlighet


Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund er innholdsrådgiver i MarkedsPartner. Han har over 8 års erfaring som markedssjef og snart 20 års erfaring fra B2B-markedsføring i mange ulike bransjer. Han er utdannet ved BI og NHH og har blogget om markedsføring og digitalisering på sin egen blogg Markedsheltene.no, siden 2009. Erlend er forfatter av flere e-bøker, blant annet Skap resultater med inbound marketing.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle