Hvordan få flere nye kunder og øke salget? Det er spørsmål som kverner i hodet på de fleste salgssjefer, og som jeg selv har brukt en del tid på. Men, etter at vi sluttet med cold-calling og begynte med inbound sales, har min hverdag som salgssjef blitt radikalt forandret.
Les mer ›Salgssjefen forteller: Hvordan vi fikk flere nye kunder og økt salg
Av Lars Hansen 12. november 2020 | 2 minutter lesetid
Temaer: salg, leadsgenerering, inbound sales
Selger og kjøpers roller har byttet plass. Det er ikke lenger selgeren som må (eller bør) mate kjøper med produktinformasjon før de kan ta en avgjørelse. I dag starter heller kundens kjøpsprosess med et google-søk, hvor de søker seg frem til den informasjonen de tror de trenger, helt selv. Og når en potensiell kunde først tar kontakt, er 60-90% av kjøpsbeslutningen allerede tatt. Vedkommende er rett og slett godt opplyst og vet ofte hva de ønsker å kjøpe. Men det utelukker ikke at vi som selgere ikke kan spille en viktig rolle. Så lenge vi tilpasser tilnærmingen vår til å være beslutningsstøttende for akkurat den kundens kjøpskriterier.
Les mer ›Temaer: inbound marketing, salg, kjøpsprosess, inbound sales
Friksjonsfritt salg: sett salgsavdelingen fri
Av Kristofer Anker 12. november 2019 | 7 minutter lesetid
Sannsynligheten er stor for at selgerne i salgsavdelingen din bruker mesteparten av tiden sin på andre ting enn å selge. Ved å fjerne friksjon vil salgslederen din sette selgerne i stand til å bli mer effektive. I dette innlegget viser vi deg hvordan du bruker et rammeverk til å fjerne friksjon fra salgsavdelingen.
Les mer ›Temaer: salg, salgsprosess, kundereise, Friksjonsfritt salg
Evnen til å prate har alltid vært viktig for en selger. Det gjelder selvsagt fortsatt. Men vi lever i en tid hvor kunden har overtatt makta. Det er ikke lenger bare ekspertisen din som gjør at kunden får tillit til deg. Mye av den produktkunnskapen du tidligere var alene om å eie, har kundene dine sannsynligvis skaffet seg på egen hånd. Tiden er overmoden for å prate mindre og lytte mer. Aktivt. For å skape ny tillit.
Les mer ›
Hvis du har jobbet med salg en stund vil sikkert dette høres kjent ut. Du har fått kontakt med et spennende lead, dialogen er god og den videre salgsprosessen ser lovende ut. Plutselig stopper all kommunikasjon opp. Du får ikke respons på dine henvendelser lenger, og det kan virke som den potensielle kunden har forsvunnet fra jordas overflate. Dette er «ghosting».
Les mer ›Temaer: salg, salgsprosess, inbound sales
VIDEO: «Account-Based» markedsføring og salg i en B2B inbound-strategi
Av Anneli Setalo 4. september 2018 | 1 minutter lesetid
Få et innblikk i hva Account-Based Marketing er, samt hvordan det henger sammen med, og kan forsterke en inbound-strategi i dette foredraget av Stig Hammer.
Les mer ›Temaer: markedsføring, salg, B2B, markedsdirektør, account-based marketing
VIDEO: Slik får salgsdirektøren mer ut av selgerne sine
Av Erlend Førsund 28. august 2018 | 1 minutter lesetid
Hvordan kan du som salgsdirektør eller toppleder få mer ut av selgerne dine? Inbound sales, social selling, og sales and marketing alignment er stikkord i foredraget til Lars.
Les mer ›Temaer: salg, salgsprosess, digitalt salg, salgsledelse, salgsstrategi, salgstips, salgssjef, digitalisering
Fem tiltak som kan øke salget når pilene peker nedover
Av Tore Berntsen 17. mai 2018 | 6 minutter lesetid
Dette innlegget er skrevet med tanke på deg som er daglig leder, markeds- eller salgsansvarlig i en konkurranseutsatt privat virksomhet.
Les mer ›Temaer: salg, leadsgenerering
10 salgstips som vil revolusjonere din salgshverdag
Av Lars Hansen 22. mars 2018 | 6 minutter lesetid
I dette innlegget deler jeg 10 salgstips som kan revolusjonere hverdagen din som selger. De har i alle fall snudd opp ned på min egen salgshverdag.
Les mer ›Temaer: salg, inbound sales
I dag tapte jeg et salg på målstreken - helt unødvendig!
Av Marius Torjusen 13. mars 2018 | 3 minutter lesetid
Jeg hater å tape. Jeg lever godt med at ikke alle kunder er rett for oss, eller at ikke vi er rett for alle kunder. Men forleden dag bomma jeg på åpent mål. Det lever jeg dårlig med. Dette innlegget skrev jeg to timer etterpå, som en rå og ærlig evaluering. Håper det blir like lærerikt for deg, som det ble for meg.
Les mer ›Temaer: salg, salgsprosess
Her får du gratis kurs i digital markedsføring og salg
Av Maria Pettersson 20. februar 2018 | 3 minutter lesetid
Å følge med på utviklingen som skjer innen marketing og salg nå om dagen kan føles litt som å drikke vann fra en brannslange – det strømmer stadig på med nye verktøy, apper og beste praksiser for smart bruk av sosiale medier. I dette innlegget vil jeg presentere et gratistilbud du bør benytte deg av, enten du er en fersk eller erfaren markedsfører, eller bare ønsker å forstå de digitale mulighetene for virksomheten din bedre.
Les mer ›Temaer: inbound marketing, salg, digital markedsføring, HubSpot
Er du der, når potensielle kunder googler etter hjelp?
Av Lars Hansen 18. januar 2018 | 3 minutter lesetid
I MarkedsPartner setter vi hvert år ned en gruppe på fire personer som er ansvarlige for å gjennomføre ulike sosiale aktiviteter gjennom året, som julebord, lønningspils og firmatur. Jeg hadde i fjor gleden av å være en del av denne gruppa, og en av de viktigste aktivitetene for året var å ta ansvar for MarkedsPartners jubileumstur til New York. Vi fylte nemlig 20 år i 2017. Så hva gjør man da, når man er ansvarlig for at 60 personer kommer seg frem og tilbake til New York, og i tillegg sørger for at de får et fantastisk opphold? Jo, man ber selvfølgelig Google om hjelp.
Les mer ›Temaer: salg, annonsering, SEO, Google
Slik tilrettelegger du CRM-systemet for optimalt samarbeid mellom marked og salg
Av John Brenne 26. desember 2017 | 4 minutter lesetid
Når markeds- og salgsavdelingen forener seg rundt et felles sett med målsettinger forbedrer man dramatisk ROI på markedsbudsjettet, salgsproduktiviteten, og ikke minst bunnlinjen.
Les mer ›Temaer: markedsføring, salg, CRM, CRM-system
3 soleklare grunner til å bruke video i salgsprosessen [casestudie]
Av Katrine Valhammer 7. desember 2017 | 3 minutter lesetid
Jeg var nylig på et to dagers salgskurs med HubSpot, verdens ledende leverandør av programvare som automatiserer markedsføring og salg. Selskapet er innovative og alltid tidlig ute med å ta i bruk ny teknologi. Er det et sted man kan lære nye og effektive metoder som kan integreres i vår salgsstrategi, så er det her.
Les mer ›Temaer: salg, tips, video, salgsprosesser, salgsprosessen, effektivisering av salgsprosessen
Personalisert video i e-post bryter isen og gir kunden hakeslepp
Av Geir Andreas Vigre Kirkeberg 9. november 2017 | 5 minutter lesetid
Det kan være vanskelig å fange oppmerksomheten til potensielle kunder. Som konsumenter bombarderes vi daglig med salgs- og markedsføringsbudskap, og det meste trenger ikke engang igjennom våre innebygde spamfiltere, også kalt selektiv persepsjon. Derfor blir jeg så glad når jeg oppdager kreative tilnærmingsmåter som engasjerer meg til å foreta en handling.
Les mer ›Temaer: salg, digital markedsføring, video, epost