Å følge med på utviklingen som skjer innen marketing og salg nå om dagen kan føles litt som å drikke vann fra en brannslange – det strømmer stadig på med nye verktøy, apper og beste praksiser for smart bruk av sosiale medier. I dette innlegget vil jeg presentere et gratistilbud du bør benytte deg av, enten du er en fersk eller erfaren markedsfører, eller bare ønsker å forstå de digitale mulighetene for virksomheten din bedre.
HubSpot Academy tilbyr en rekke gratis kurs med tilhørende sertifiseringer. Som du kanskje vet er HubSpot verdens ledende leverandør av programvare som automatiserer markedsføring og salg basert på inbound-metodikken. Gjennom HubSpot Academy tilbyr de muligheten til å ta sertifiseringer med eksamen og kursbevis.
Her får muligheten til å utdanne deg i de ulike områdene som er viktige innen salg og marketing. Det beste av alt – det er helt gratis. Alt du trenger å gjøre er å registrere en HubSpot Academy-konto her (selv uten en nettside eller et firmanavn).
Les også: Hva er HubSpot?
Nedenfor gir jeg en kort introduksjon til de ulike kursene:
Inbound Certification
Nettkurset består av tolv leksjoner som tar for seg de fire fasene i inbound marketing-metoden. Fra optimalisering av nettstedet ditt, til beste praksis for landingssider, samt hvordan du kan forbedre dine salgsteknikker innen inbound sales, dekker dette kurset de grunnleggende prinsippene innen inbound marketing. Du vil også lære om hvordan du kan benytte metoden til å forbedre samspillet mellom markeds - og salgsavdelingen.
Content Marketing Certification
Lær hvordan du kan bygger skalerbare og forutsigbare prosesser for å skape og fremme innhold som tiltrekker fremmede, konverterer leads og skaper nye kunder. Hvis du produserer innhold eller er ansvarlig for skribentene i virksomheten, vil dette kurset gi råd om hvordan du effektivt kan benytte innhold i din markedsføringsmiks.
Email Marketing Certification
Hvert sekund sendes 2,4 millioner e-poster over hele verden, men de fleste blir aldri åpnet. I løpet av disse ni gratis leksjonene vil du lære hvordan segmentering, personifisering, responsivt design, analyse og optimalisering sammen kan utgjøre en strategi for din e-postmarkedsføring – som gir bedre resultater og blir til en viktig motor for vekst.
Inbound Sales Certification
Sertifiseringen er delt opp i fem leksjoner som introduserer deg til inbound sales-metoden. Her lærer du alt fra å identifisere potensielle kunder til å utvikle strategier for å følge opp disse. Du vil også få en innføring i hvordan du bygger skreddersydde presentasjoner. Nettkurset gir en grundig innføring i inbound sales.
(Kurset er beregnet for de som har interesse for eller som jobber med salg. Samtidig vil kurset være høyst aktuelt for markedssjefer som ønsker å øke sin forståelse for hvordan marked og salg kan jobbe tettere sammen.)
Sales Enablement Certification
Dette kurset lærer deg hvordan du utvikler en markedsføringsdrevet strategi for sales enablement – og hvordan du kan fylle gapet mellom marketing og salg og dyrke frem et team som closer flere salg. For å oppnå best mulig resultater er et tett og tydelig definert samarbeid mellom salg og marked essensielt. Begge avdelingene vil derfor dra nytte av å lære prinsippene i kurset, som består av tolv leksjoner.
Disse nettkursene vil gi deg og dine medarbeidere verdifulle og lett omsettelige kunnskaper om ny teknologi, samt metoder for hvordan dere kan jobbe effektivt og smart med salg og markedsføring i en digital hverdag. Lykke til!