De siste årene har Google brukt de mye omtalte tredjepartcookiesene for å spore brukerene sine. Google har satt seg som mål å fjerne disse småkakene innen 2023. Prosessen er i gang når vi nå blir introdusert til Topics API.
Les mer ›Google introduserer Topics API som sin neste Cookies-erstatning
Av Martin Monsen Hundstad 1. mars 2022 | 3 minutter lesetid
Temaer: Facebook, retargeting, tredjepartscookies
Hvordan brukte nordmenn sosiale medier i Q4?
Av Siri Hofstad Ruud 1. februar 2022 | 4 minutter lesetid
Forrige uke kom Ipsos med sin analyse av nordmenns SoMe-bruk i 2021 sitt fjerde kvartal. I dette blogginnlegget tar jeg en gjennomgang av rapporten og tenker litt høyt om hvor nordmenns sosiale medievaner er på vei.
OBS! Undersøkelsen måler befolkningen fra 18 år og eldre. Med mindre noe annet spesifiseres vil det være disse tallene jeg tar utgangspunkt i.
Les mer ›Temaer: sosiale medier, Facebook, Snapchat, Instagram
Hva er egentlig CAPI og hvorfor bør du bry deg?
Av Mia Kristine Garder 11. januar 2022 | 6 minutter lesetid
Etter stor etterspørsel fra sine brukere, har Apple med sin iOS 14.5 oppdatering gjort det mulig å takke nei til å bli sporet på tvers av apper. Dette har revolusjonert den datadrevne markedsføringen, og ført til at Facebook har blitt nødt til å tenke annerledes når det kommer til sporing og annonsering. CAPI er Facebook sin nye måte å spore brukerne sine på, men hva er egentlig CAPI og hvorfor bør du bry deg om det?
Les mer ›Temaer: annonsering, Facebook, CAPI
Fordeler med Facebook Business Manager og annonsekonto
Av Martin Monsen Hundstad 23. november 2021 | 5 minutter lesetid
Vurderer du å begynne med Facebook Business Manager eller er du rett og slett bare nysgjerrig på hva det er? Facebook Business Manager er blant annet et verktøy som gjør det enklere å samle bedriftens aktiviteter på Facebook når dere er flere som jobber med det sammen. I dette innlegget skal jeg gå nærmere inn på fordelene det gir for deg og din bedrift.
Les mer ›
Temaer: Facebook, Performance spesialist, Facebook Business Manager, annonsekonto
Hvilke sosiale medier burde din bedrift være på i 2022?
Av Siri Hofstad Ruud 9. november 2021 | 4 minutter lesetid
For noen uker siden kom Ipsos med sin analyse av nordmenns SoMe-bruk i tredje kvartal av 2021. I dette blogginnlegget tar jeg en gjennomgang av rapportem og ser nærmere på hvilke kanaler din bedrift bør være på i det kommende året.
Les mer ›Temaer: sosiale medier, Facebook, Instagram
Facebook-sjef: «Facebook kjenner brukeren, men du må kjenne kunden»
Av Frida-Marie Holme 16. april 2019 | 4 minutter lesetid
Sliter du med å få resultater på Facebook? Det kan være fordi du ikke forstår verktøyene og målgruppen din godt nok, ifølge Facebook-sjef i Norge, Rune Paulseth.
Les mer ›Temaer: Facebook
Facebook har kommet med flere endringer denne måneden og her har vi listet opp hva det gjelder.
Les mer ›Temaer: sosiale medier, søkemotormarkedsføring, digital markedsføring, Facebook
Facebook-annonsering: Få bedre avkastning med riktig plassering
Av Christian Nordhelle 30. januar 2018 | 4 minutter lesetid
Har du kontroll på hvordan og hvor Facebook-annonsene dine vises? På Facebook har du nemlig 12 potensielle plasseringer for din annonse, og det er mange fallgruver å gå i. I dette blogginnlegget viser jeg deg hvordan du får mest uttelling for annonsene dine med riktig annonseplassering og tilpasset innhold.
Les mer ›Temaer: tips, Facebook, betalt annonsering
Facebook struper rekkevidden for markedsførere i ny algoritmeendring
Av Christian Nordhelle 23. januar 2018 | 3 minutter lesetid
For halvannen uke siden annonserte Mark Zuckerberg at Facebook oppdaterer algoritmene sine. Fra nå av vil du se flere oppdateringer fra venner og familie, og færre fra bedrifter. Hvilke konsekvenser får dette for oss som bruker Facebook som en markedsføringskanal?
Les mer ›Temaer: sosiale medier, Facebook
Videomarkedsføring: Facebook vs. YouTube
Av Anders Sollie Hoff 30. november 2017 | 3 minutter lesetid
Du har helt sikkert fått med deg at video er den nye vinen i sosiale medier. I 2019 er det ventet at video vil stå for 80 % av all internettrafikk. Men hvilken plattform bør du benytte til videomarkedsføring? Må du holde deg til én, eller kan du kombinere Facebook og YouTube?
Les mer ›Temaer: sosiale medier, video, Facebook, YouTube
Hvorfor Facebook Messenger og andre chat-kanaler blir viktige i markedsføringen
Av Espen Nordal 31. oktober 2017 | 6 minutter lesetid
Chat er i rivende utvikling og representerer en endring i brukeradferd på nettet. Når alle etterhvert befinner seg på chat, må produktet ditt også være der. Facebook har ikke sittet stille og sett på denne utviklingen. De har bygget en infrastruktur under sin Messenger for å gi bedrifter muligheten til å kommunisere med kunder og prospekter i alle deler av kundereisen.
Les mer ›Temaer: Facebook, leadsgenerering, messenger, chat
3 lønnsomme tips til leadsgenerering via Facebook
Av Cecilie Henriksen 31. januar 2017 | 3 minutter lesetid
Facebook er et ypperlig verktøy for å generere leads. Statistikk fra 2013 viste at 78 % av små bedrifter fikk minst en fjerdedel av sine nye kunder gjennom sosiale medier.
Les mer ›Temaer: Facebook, leadsgenerering
Native annonsering i sosiale medier: Facebook Instant Articles
Av Ole Martin Kristiansen 31. mai 2016 | 3 minutter lesetid
Den 12. april ble Facebooks mye omtalte "vidunderbarn", Instant Articles, åpnet for alle som publiserer innhold i sine egne kanaler. Det vil si at alle bedrifter som har innhold å dele nå kan nå nye mennesker i sine målgrupper med et format som er delikat presentert og som laster hyperhurtig på mobil på Facebooks egen plattform.
Les mer ›Temaer: sosiale medier, Facebook, native advertising
Facebook i B2B sammenheng: Menneskeliggjør merkevaren din
Av Erlend Førsund 14. september 2012 | 5 minutter lesetid
Spørsmålet dukker opp oftere og oftere...
Er Facebook kun egnet som kommunikasjonskanal mellom bedrifter og forbrukere, eller er det rom for de av oss som jobber innen B2B?
Temaer: sosiale medier, markedsføring, kommunikasjon, B2B, Facebook
At “alle andre er der” er strengt talt ikke en god nok grunn til å sette opp en Facebookside for bedriften du jobber i. Jeg har derfor laget en sjekkliste, for at du kan bli sikker på at det å opprette en Facebookside er en strategisk riktig beslutning.
Les mer ›Temaer: sosiale medier, tips, sjekkliste, strategi, Facebook, bedrift