Hva er egentlig CAPI og hvorfor bør du bry deg? 

Dame på mobilen

Etter stor etterspørsel fra sine brukere, har Apple med sin iOS 14.5 oppdatering gjort det mulig å takke nei til å bli sporet på tvers av apper. Dette har revolusjonert den datadrevne markedsføringen, og ført til at Facebook har blitt nødt til å tenke annerledes når det kommer til sporing og annonsering. CAPI er Facebook sin nye måte å spore brukerne sine på, men hva er egentlig CAPI og hvorfor bør du bry deg om det?  

Webinar med advokat Vebjørn Søndersrød: Tredjepartscookies - Hva skjer når  Google spiser opp småkakene? 

Hva er CAPI?  

Etter oppdateringen til Apple har markedsførere sett at antall brukere som har takket ja til å ikke bli sporet, har påvirket resultatet vi ser fra annonsering på Facebook. I følge Eboost Consulting har det vært en nedgang på opp mot 48% i målte konverteringer etter at oppdateringen ble sluppet i vår. Conversion API eller CAPI, er en annen måte å spore brukere på. I korte trekk går det ut på at Facebook lar deg sende data og hendelser fra din server til Facebook direkte gjennom et API. Dette betyr at du selv eier dine data, og ikke vil være avhengig av tredjepartscookies.  

Les også: Hvordan reengasjere målgruppen uten tredjepartscookies?   

Hva er fordelene med CAPI?  

Mer pålitelige data 

I dagens teknologiske landskap med blant annet cookie blockers, ad blockers og iOS 14.5, kan det være vanskelig å stole på at en Pixel alene vil samle all dataen vi ønsker oss som annonsører. Privacy controls stanser Pixel, men tillatter datainnsamling med CAPI. CAPI jobber sammen med Facebook Pixel for å hjelpe annonsører med å forbedre ytelsen, målingen og datainnsamlingen til Facebook-annonsekampanjene dine.  

Reduserte kostnader 

 

Flere selskaper har rapportert at kostnadene har gått ned etter å ha tatt i bruk CAPI. I et casestudie kom klesmerket Tentree frem til at de brukte 5% mindre per handling ved bruke CAPI sammen med Facebook Pixel. 

Kontroll 

CAPI støtter annonsørenes innsats for å gi forbrukerne passende datatransparens og kontroll, samtidig som de hjelper dem å fortsette å tilby personlige opplevelser. CAPI lar annonsører dele data direkte fra serveren deres, istedenfor gjennom en nettleser. Ved å selv eie dataene kan du selv kontrollere dem. Du velger hva du deler og når du deler det.  

Hva er Begrensningene med CAPI?  

Krevende å «matche» brukere 

Der Pixel tidligere har identifisert brukerne på en nettside ved hjelp av tredjepartscookies, vil CAPI anvende seg av en unik brukeridentifikator for å matche besøket med Facebook-brukeren. Dette er ikke alltid like lett, og kan føre til at mindre effektive måter å matche brukere på blir nødvendig å ta i bruk som for eksempel IP-adresser eller nettleser-ID.   

Færre data 

Sammenliknet med Pixel før tredjepartscookies kunne blokkeres, kan det oppleves som om en del av konverteringene ikke blir målt. CAPI vil kun måle én handling per besøk, og vil da prioritere den handlingen som er høyest verdsatt av bedriften. 

Forsinket datainnsamling 

Det kan ta opptil 3 dager å få tilgang på dataene som tidligere har blitt vist umiddelbart i Business Manager.  

Hvorfor skal du bry deg om CAPI?  

Flere store markedsføringsbedrifter har spådd at innen 2022 er over, vil vi ikke lengre kunne benytte oss av tredjepartscookies. Tredjepartscookies har gjort det mulig for mange aktører å samle data uten å måtte få eksplisitt samtykke fra brukerne de samler data om. Av den grunn har støtten for teknologien gradvis blitt faset ut av de ulike teknologiaktørene for å optimalisere personvernet til brukerne deres. I 2021 varslet både Google og Apple at de kommer til å fase ut støtten fortredjepartscookiestil den bruken vi er kjent med, og stiller strengere krav til personvern.   

Det er derfor ikke utenkelig at det sterke søkelyset på personvern og høye krav fra både brukere og store teknologiselskaper som blant annet Apple, Facebook og Google vil kunne føre til at vi går en cookieløs fremtid i møte. Det vil derfor være desto viktigere å følge med på trendene for å holde seg relevant.  

Facebooks CAPI er fremtidens sporing når det kommer til annonsering på deres plattform, og vil derfor være essensielt å ta i bruk. For å fortsette å måle effekten av markedsføringen du gjør, bygge egendefinerte publikum og ikke minst rapportere på Facebook-kampanjer, er CAPI riktig vei å gå.  

Okei, jeg er overbevist. Hva nå? 

Det finnes flere måter å implementere CAPI på, her kan du lese litt om de ulike måtene. Det er i hovedsak fire ulike metoder som brukes: du har mulighet til å gå gjennom en handelsplattform, som for eksempel Shopify eller Wix, du kan bruke Facebooks Conversion API Gateway, gå gjennom en av Facebooks partnere (for eksempel Google Tag Manager), eller rett og slett ta i bruk en utvikler og bygge integrasjonen selv ved hjelp av kode.  

Før du starter prosessen med oppsettet av CAPI er det en del ting det er viktig at du har på plass. Du vil trenge en  BusinessManager-konto, å ha verifisert domenet og å ha installert Pixel på siden. Etter dette er gjort kan du gå i gang med å prioritere dine 8 viktigste konverteringer under Event Manager.  

Den cookieløse fremtiden er nærmere enn vi tror, og skal du overleve som annonsør må du følge med på utviklingen. Data er kjernen i alle bedrifter, ikke minst for annonsering. For å maksimere sjansene for å registrere en konvertering er den beste løsningen å ha både Pixel og CAPI satt opp. Dette gir både trygghet og et så fullstendig bilde av dataen som mulig, uten risiko for å miste konverteringer. Med andre ord vil vi fortsette å bruke Pixel for å fange opp et bredere bilde av de brukerne som fortsatt tillater bruk av tredjepartscookies, men sikre at vi ikke mister data ved å også ha CAPI på plass for å fange opp data fra brukere som ikke tillater å bli sporet.  

Lykke til med implementeringen!  

 

Mia Kristine Bitangisha's photo

Av: Mia Kristine Bitangisha

Mia jobber som performance-spesialist i Markedspartner og brenner for målbarhet, analyse, oppfølging og beslutninger basert på data. Mia er uteksaminert Digital Analytics Specialist fra IHM Business School i Gøteborg. Hun har gjennom studietiden fullført to praksisperioder innen digital markedsføring og digital analyse. Senere bygde hun videre på denne graden med fag fra Bond University