Fordeler med Facebook Business Manager og annonsekonto

Mann som setter sirkel rundt mennesker han skal nå på Facebook

Vurderer du å begynne med Facebook Business Manager eller er du rett og slett bare nysgjerrig på hva det er? Facebook Business Manager er blant annet et verktøy som gjør det enklere å samle bedriftens aktiviteter på Facebook når dere er flere som jobber med det sammen. I dette innlegget skal jeg gå nærmere inn på fordelene det gir for deg og din bedrift. 

Kontakt oss for en prat om annonsering i sosiale medier for din bedrift. Gratis  og uforpliktende.

Hva er Facebook Business Manager?

Når jeg googler «Facebook Business Manager” får jeg blant annet opp disse spørsmålene: 

Spørsmål Facebook Business Manager

Facebook Business Manager er et hjelpeverktøy som gjør det enklere for bedrifter å markedsføre på Facebook. Det tillater deg å samle flere personer, annonsekontoer, Facebook-sider og Facebook-piksler på ett og samme sted. 

Hvordan lage en profil og opprette en annonsekonto? 

Når du skal lage en Facebook Business Manager side går du rett og slett til business.Facebook.com , trykker på opprett konto og fyller ut informasjonen. Det neste steget er å legge til en annonsekonto. Trykk på annonsekontoer i menyen på dashbordet, så trykker du på den blå knappen det står “legg til” og så velger du opprett ny annonsekonto.

Annonsekonto

Fordeler ved bruk av Facebook Business Manager:

 

 

 

  • Du slipper å bruke din personlige Facebook-konto. På denne måten er det enklere å skille mellom bedriften og din personlige profil.

  • Det åpner muligheter for samarbeid mellom personer og bedrifter fordi du kan ha flere brukere knyttet til én Facebook Business Manager-konto.

  • Du får enklere tilgang til Facebooks egne analytiske verktøy enn ved å bruke annonseknappen på Facebook. Du kan raskere finne ut hvilke strategier som appellerer til hvilke målgrupper, og på denne måten optimalisere hver enkelt annonse. Om du ikke bruker Facebook Business Manager, kan det fort hende at du går glipp av mange potensielle kunder.

  • Det er disse analyseverktøyene til Facebook som gjør annonsering i Facebook Business Manager så lønnsomt. Løpende dataoppdateringer fra Facebook gjør at du hele tiden kan jobbe videre og finpusse annonsen din, slik at den optimaliseres best mulig. Uten slike analyser, kan du fort oppleve at du sitter igjen med en mindre kostnadseffektiv annonse. 

  • Når du samler alt av annonsekontoer, Facebook-sider og Facebook-piksler på ett sted, vil du få en mye bedre oversikt over annonsene dine. Alt samles i ett dashbord, istedenfor at annonsene er plassert i ulike private Facebook-kontoer.

  • Du kan gi ulike personer ulik adgang, noe som gjør delegering av oppgaver og ansvar veldig enkelt. Samtidig åpner det dører for samarbeid.

Én ulempe med Business Manager er at det kan oppleves lite brukervennlig som førstegangsbruker. Du må derfor ganske mye tid i verktøyet for å lære hvilke muligheter og begrensninger som finnes. Et tips her er å samarbeide med en Performance-spesialist, i hvert fall i starten så du lærer deg det mest grunnleggende. 

Les også: Hvorfor du bør samarbeide med en Performance-spesialist. 

Hva er en annonsekonto?

Facebook definerer selv en annonsekonto som «En gruppering av all din spesifikke annonseaktivitet. Annonsekontoen din inneholder ulik kampanje-, annonse- og fakturainformasjon.».

Fordeler ved bruk av annonsekonto

 

  • En annonsekonto tillater deg å lagre spesifikke annonsesett. Det vil si hvilke målgrupper og publikum den spesifikke annonsen vises til. 

  • Annonsekontoen kan deles med andre personer eller byråer som skal hjelpe deg med annonsering.

  • Facebook sitt analyseverktøy gir deg dyp statistikk fra hver annonse. I annonsekontoen din vil du få tilgang til gode og presise tall. Da vil du fort se hvilke annonser som gir størst inntekt, og hvilke som engasjerer mest. Dette gjør så du kan endre annonsen underveis hvis den ikke går så bra, og at du lærer hva som fungerte og ikke til fremtidige annonser.

  • Eksempler på tall du får fra Facebook sine analyseverktøy er frekvens (gjennomsnittlig hvor mange ganger hver enkelt ser annonsen), antall klikk, klikkfrekvens og CPC (cost per click, eller kostnad per klikk). Dette er verdifull data som fort kan fortelle deg om annonsene dine er lønnsomme eller ikke. 

Facebook Business Manager + HubSpot = sant 

Bruker du HubSpot? da har jeg gode nyheter! HubSpot er nemlig verifisert Facebook Marketing Partner. Ved å koble Facebook-annonsekontoen din til HubSpot kan du opprette og administrere annonsene dine direkte i HubSpot-kontoen din. Når du kobler til kontoen, vil alle dine eksisterende annonser vises i HubSpot og du vil ha alt samlet på ett sted. 

Produktivitetstips for HubSpot-brukere: HubSpots annonseverktøy lar deg lage kontaktliste-publikum som automatisk synkroniseres mellom HubSpots CRM og ulike annonsenettverk, inkludert LinkedIn, Facebook og Google. Det er ikke nødvendig å foreta manuelle eksporter, og når smartlisten oppdateres i HubSpot, oppdateres publikum automatisk i den tilsvarende annonseplattformen.

Det er vel ikke noe å lure på? Opprett en konto i dag! 

Det er mange fordeler med en Facebook Business Manager-konto og annonsekonto. Business Manager hjelper deg og teamet ditt å ha en god struktur og godt samarbeid. Det kan ikke understrekes nok hvor mye mer man får ut av Facebooks egne analyseverktøy i Facebook Business Manager, enn man får ved å opprette en annonse med en privat Facebook-konto. Jeg anbefaler alle bedrifter, store eller små, å bruke opprette en konto i dag. Hvis du syns det er vanskelig eller du har noen spørsmål, ikke nøl med å ta kontakt så hjelper vi deg. 

 

Book en uforpliktende samtale med en Performance-spesialist 

 

Martin Monsen Hundstad's photo

Av: Martin Monsen Hundstad

Som Performance-spesialist i Markedspartner har Martin som mål å gi kundene våre den beste kundereisen, samtidig som han skaper gode resultater gjennom annonsering i sosiale medier og på Google.