Facebook struper rekkevidden for markedsførere i ny algoritmeendring

Foto: Maurizio Pesce from Milan, Italia

 

For halvannen uke siden annonserte Mark Zuckerberg at Facebook oppdaterer algoritmene sine. Fra nå av vil du se flere oppdateringer fra venner og familie, og færre fra bedrifter. Hvilke konsekvenser får dette for oss som bruker Facebook som en markedsføringskanal?

Last ned gratis e-bok: 10 vekstoppskrifter til din digitale markedsføring

Zuckerberg skriver på sin egen Facebook-side at et av deres fokusområder for 2018 er at tiden man bruker på Facebook skal være vel brukt tid, og at plattformen er bygget for å holde kontakten med venner og familie. Allerede i løpet av de nærmeste månedene vil Facebook vise mindre organisk (les: gratis) innhold fra bedriftssider og heller prioritere innhold produsert og delt av venner og familie.

Jeg mener dette er et veldig godt tiltak, som er helt nødvendig for at Facebook skal overleve. Feeden har lenge hatt en overvekt av oppdateringer fra sider. Det har ført til mindre dialog mellom brukerne, og gjort feeden mer upersonlig.

Facebook er avhengig av at brukerne er fornøyde. Nøkkelen er å gå tilbake til røttene for å bli det vennenettverket de en gang var, samt å servere brukerne relevant og godt innhold. Bedriftssider som har brukeren i fokus, og som åpner for og er tilgjengelig for dialog, vil da bli belønnet med organisk synlighet. 

Hva kan markedsførere gjøre?

Markedsførere som ønsker å opprettholde synlighet, også gjennom organiske delinger, må bli enda bedre på å skape innhold som brukerne vil ha, og som de responderer på.

Oppdateringer som skaper dialog brukerne seg imellom, og med bedriften, prioriteres høyere enn de som fremstår som monologer fra bedriftssider.

Typiske konkurranser med budskap som «tag en venn og vinn noe fint», eller andre forsøk på å manipulere algoritmen, vil bli gjennomskuet og nedprioritert.

Noe som kan skape ekte engasjement, og som Facebook anbefaler varmt, er live-video. Denne typen video gir faktisk seks ganger flere interaksjoner enn vanlige videoer. 

Hvis Facebook er en viktig kanal for deg, og du har trofaste følgere, som vil følge bedriften din uavhengig av kvaliteten på innholdet ditt, kan du informere dem om hvordan de sørger for at oppdateringene fra siden din kommer øverst i nyhetsstrømmen deres. Det gjøres ved å gå inn på Facebook-siden din og velge «Se først» under «Følger», helt øverst, under forsidebildet.

Les også: Hvorfor Facebook Messenger og andre chat-kanaler blir viktige i markedsføringen

Gjelder ikke annonsering på Facebook

Merk at endringene foreløpig ikke gjelder betalt annonsering. Her vil du fortsatt nå ut til dem du retter annonsene mot. Gjør Facebook disse endringene for å skyve flere bedrifter over på betalt annonsering, mon tro? Jeg er ganske sikker på at det ikke er formålet. Annonsører står i kø for å annonsere på Facebook fra før, så her har de inntekter nok.

Men om brukerne på sikt velger andre sosiale plattformer enn Facebook, på grunn av for mye upersonlig innhold og reklame, vil også disse inntektene gå ned. Jeg spår derfor at algoritmeendringen innen ganske kort tid også vil gjelde betalt annonsering, så tenk helhetlig på tvers av betalt og organisk.

Ikke fall for fristelsen å sponse de innleggende som har fått dårlig organisk rekkevidde. Tenk heller at det er en grunn til at oppdateringen har fått dårlige resultater, og ta heller i bruk denne læringen til å produsere noe bedre for følgerne dine. Bruk heller penger på å sponse innholdet som har gjort det bra for å nå enda flere relevante brukere.

Les også: Innholdsstrategi: Ønsker du å nå unge mennesker? Her treffer du dem

Konklusjon

I hvilken grad denne endringen påvirker deg, kommer helt an på hvor flink du er fra før. Om du har opparbeidet deg engasjerte følgere og har en aktiv dialog, i stedet for en monolog, vil denne oppdateringen kun være positiv for deg. Om du er mer opptatt av hva du ønsker å formidle enn hva brukerne er interessert i, er det på tide å tenke nytt for å øke effekten av Facebook som markedsføringskanal.Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok  10 vekstoppskrifter til din markedsføring

Christian Nordhelle's photo

Av: Christian Nordhelle

Christian jobbet tidligere som leder for performance marketing i Markedspartner. Han hadde ansvar for at vi genererte høyest mulig verdi via betalt og organisk synlighet på nett for våre kunder. Nå er han fagleder i Performance Marketing i MyCar Group