Forrige uke kom Ipsos med sin analyse av nordmenns SoMe-bruk i 2021 sitt fjerde kvartal. I dette blogginnlegget tar jeg en gjennomgang av rapporten og tenker litt høyt om hvor nordmenns sosiale medievaner er på vei.
OBS! Undersøkelsen måler befolkningen fra 18 år og eldre. Med mindre noe annet spesifiseres vil det være disse tallene jeg tar utgangspunkt i.
Hva forteller disse rapportene oss?
Ipsos legger frem oppdaterte versjoner av denne rapporten kvartalsvis, og jeg vil anbefale alle som jobber med markedsføring og kommunikasjon å følge med på disse når de kommer. Rapporten inneholder detaljerte tall for nordmenns daglige bruk av de største sosiale mediekanalene, musikk- og strømmetjenester og innsikt i interessante funn.
Ipsos har gjennomført undersøkelser og ført statistikk for denne trackeren siden 2013, så den er nå et trygt verktøy å bruke for å følge med på trender i nordmenns sosiale medievaner.
Les også: Hvilke sosiale medier bør din bedrift være på i 2022? (Ipsos sin analyse i Q3)
Hvordan bruker nordmenn sosiale medier?
En interessant observasjon i denne rapporten, er at den daglige bruken har gått ned på samtlige kanaler (bortsett fra Pinterest som ligger stabilt på 4 %). Hvorfor er vanskelig å svare på bare ved å se på det store bildet, så her må vi gå ned i purra.
Facebook stuper
Det er sprikende meninger om hvorvidt Facebook har en fremtid eller om det er en døende plattform. Tidligere har Facebook vært gode på å utvikle og tilpasse plattformen etter brukernes ønsker, men nå ser det ut til at de er i ferd med å miste grepet. 2021 må kunne sies å ha vært (enda) et skandaleår for Facebook. Også her i Norge har Facebook fått seg en liten støkk etter at Datatilsynet gikk ut og sa at de ikke ønsket å bruke plattformen på grunn av den litt tvilsomme databehandlingen sin.
Noen funderer i om valget om å relansere bedriften bak Facebook (og Instagram og WhatsApp) som «Metaverse» var et forsøk på å ta oppmerksomheten til folk bort fra alle skandalene. Uansett hva baktanken egentlig er virker det ikke som at de har lykkes med å fange opp de unge igjen. Blant de to yngste aldersgruppene (18-29 og 30-39) stuper den daglige bruken. Det blir spennende å se hvordan Mark Zuckerbergs Metaverse utvikler seg, men det er helt innafor å stille seg noe tvilende til om de klarer å komme tilbake til der de en gang var.
Snapchat
Snapchat har en stund vært den viktigste kommunikasjonsplattformen for mange, spesielt blant den yngste gruppen. Mange bruker også Snapchat som kilde for nyheter. Fra Q3 har likevel plattformen stupt fra 49 % til 43 % daglige brukere. Bruken har gått ned blant alle aldersgruppene, bortsett fra de fra 60 år og oppover.
Generelt har Instagram en mindre signifikant nedgang enn Facebook og Snapchat, men blant de mellom 18-29 år har den daglige bruken gått fra 63 % helt ned til 54 %. I likhet med Snapchat er det kun blant de i aldersgruppen 60 og eldre den daglige bruken øker.
For markedsførere er det dårlige nyheter at den yngre generasjonen forsvinner fra sosiale medier. Etterhvert har mange blitt gode på å annonsere på Instagram og Snapchat, og har hatt stor suksess med å nå de yngste i målgruppen sin her. Fortsetter trenden med at yngre forsvinner fra sosiale medier må mange tilbake i tenkeboksen for å finne nye måter å nå denne gruppen på.
TikTok
TikTok har hatt en ekstrem oppgang på kort tid, spesielt blant de yngste brukerne. Nå ser det derimot ut som at de i aldersgruppen 18-29 er på vei vekk fra plattformen igjen. På mange plattformer har vi sett at de yngre forsvinner etter hvert som de eldre kommer til, før de eldre forsvinner igjen og de yngre kommer tilbake.
Instagram og Snapchat har vært gjennom flere slike bølger gjennom tidene, så det er bare å sette seg tilbake og følge med på om det er tilfellet med TikTok eller om kanalen rett og slett har hatt sin storhetstid.
Hva kommer i 2022?
Flere av de sosiale mediekanalene har meldt at de vil teste ut å legge innhold bak betalingsmur. Instagram er i gang med forsøk sammen med utvalgte influensere i USA, mens TikTok undersøker mulighetene. Det blir spennende å følge utviklingen, og se om brukerne vil godta å måtte betale for å se innhold fra sine favorittkontoer.
Både LinkedIn og TikTok tester ut en ny funksjon som skal la brukerne lytte til og delta i diskusjoner live, ikke ulikt fjorårets store døgnflue, Clubhouse. Selv om Clubhouse hadde kortlevd suksess har formatet stort potensiale når det gjelder spontane, faglige diskusjoner. Mange brukere likte hvordan plattformen fungerte som å lytte til en podcast med muligheten til å bli med i diskusjonen. Det blir interessant å se hva TikTok og LinkedIn gjør ut av funksjonen, og om brukerne omfavner den.
Det ser ut som at 2022 blir et spennende år, og for noen aktører kan noen kloke tiltak være avgjørende for om de klarer å holde på brukerne.