Facebook-sjef, Rune Paulseth: «Facebook kjenner brukeren, men du må kjenne kunden»

Av Frida-Marie Holme 16. april 2019 | 4 minutter lesetid

Rune Paulseth Facebook på Inbound-dagen 019

Sliter du med å få resultater på Facebook? Det kan være fordi du ikke forstår verktøyene og målgruppen din godt nok, ifølge Facebook-sjef i Norge, Rune Paulseth. 

Last ned gratis e-bok: Skap resultater med inbound marketing

Mange bedrifter mislykkes med Facebook

Du publiserer på Facebook for alt det er verdt, både organisk og betalt annonsering. Du undersøker målgruppen din, du skriver gode annonser, og du oppretter en smart kampanje. Du klikker på publiser, og venter på at leads skal rulle inn, men det kommer få, eller ingen... 

Du er ikke alene. Mange organisasjoner sliter med å få resultater ut av Facebook annonsene sine, men det betyr ikke at Facebook ikke fungerer for din bedrift. Det er mange grunner til at annonsen din ikke presterer som du kunne ønske. Paulseth fortalte publikum på Inbound-dagen 2019 at det han ser mest av når folk mislykkes, er at de ikke har satt seg inn i hvordan de ulike Facebook verktøyene faktisk fungerer.

Se foredraget hans her:

Lær deg plattformen, og hvordan de ulike verktøyene fungerer

Det mange ikke tenker på, er at Facebook er selvbetjent. Du har selv ansvar for å lære deg de ulike verktøyene Facebook tilbyr.

Tenk på det slik – alle store organisasjoner som er godt synlige, og gjør det bra i Facebook annonsering har akkurat de samme verktøyene tilgjengelig som det du har – hva er det de gjør riktig som du gjør feil? Svaret er blant annet at de vet hvordan de skal bruke plattformen og de ulike verktøyene.

Tips: Facebook har lansert Blueprint eLearning som tilbyr opplæring, workshops og sertifisering i de ulike verktøyene. Absolutt verdt et besøk!

Men det er en stor hake – det hjelper ikke om du kjenner de ulike verktøyene inn og ut, om du ikke kjenner målgruppen din.

«Å anta hvem som er målgruppen din er veldig skummelt»

– Rune Paulseth, Facebook

Facebook kjenner brukeren, men du må kjenne kunden

Først om fremst er det du som må kjenne målgruppen din. Det hjelper ikke at Facebook har all data i verden, så lenge ikke du vet hvem målgruppen din er, og hva som trigger dem. Bruk god tid på å definere hvem målgruppen din er – bruk data. Først når det er gjort, kan Facebook-verktøy hjelpe deg med å optimalisere denne datamengden. 

Les også: Slik oppretter du en bedriftsside på Facebook

Alt kan, bør, og må måles 

Facebook og andre sosiale plattformer presenterer tall som skal motivere brukeren til å bruke plattformen mer – og disse tallene er ofte ubrukelige når man skal måle effekt. 

Derfor er det viktig at du gjør rede for hva som skal måles, og hvordan du skal måle det, før du setter i gang med en aktivitet. Det er enklere å måle effekten av aktiviteter rundt et definert mål, enn å finne gode kriterier for mål på en aktivitet som allerede er planlagt, eller gjennomført. 

Du kan finne ut hvilke resultater kampanjene og annonsene dine oppnår ved å bruke eksempelvis annonseadministrasjonen til Facebook, eller Google Analytics.

Fokuser på mobilen. Alltid

Ifølge ferske tall fra Ipsos er det i dag litt under 3,4 millioner nordmenn over 18 år som har en profil på Facebook. Av disse er det 82% som bruker Facebook hver dag.

Paulseth fortalte publikum på Inbound-dagen 2019 at 96 % av all månedlig trafikk på Facebook kommer fra mobil. Derfor er det avgjørende at du optimaliserer annonsene dine, og egentlig all digital markedsføring generelt til mobil. Hvor mange andre kanaler har du mulighet til å fylle skjermen til en bruker med budskapet ditt? 

Når det er sagt, får du ikke virkningen du vil ha av å optimalisere på mobil, om annonsen din ikke er relevant for brukeren.

Vær relevant og personlig

Hvis vi tenker på det faktum at det finnes mer enn 3,4 millioner norske brukere på Facebook, betyr det i prinsippet at det er over 3.4 millioner forskjellige oppfatninger av en nyhetsstrøm. 

På Facebook har du omtrent 0,7 sekunder på å fange oppmerksomheten til leseren. Derfor er det fundamentalt at innholdet ditt skaper engasjement og er relevant. 

  • Sørg for å nå publikum basert på relevant informasjon om målgruppens interesser og demografi.
  • Vær relevant og personlig ved å tilpasse budskapet ditt for smalere målgrupper, og knytt deretter budskapet opp mot deres verdier og interesser, ikke dine egne.
  • Bruk video – da er det lettere å engasjere brukeren raskt.

Les også: Hvorfor bør du bruke video i markedsføring? [Infografikk]

Bruk signalene på plattformen

Data er ferskvare. Bruk ressurser på det kreative, og på en god strategi, og ikke minst på en god CRM database som kan matche disse. Da blir det enklere å få signalene til å begynne å spinne, så du kan fokusere på det som er avgjørende – budskapet, og ikke minst å fokusere på kunden. 

Facebook har milevis med måter du kan generere resultater på, og som oftest kan dårlige resultater forbedres med små korrigeringer. Som nevnt tidligere, vil du kunne optimalisere og gjøre innholdet ditt personlig og relevant med verktøyene til Facebook, så lenge du vet hvordan du skal bruke det.

Når det er sagt, finnes det endeløse måter å teste og optimalisere på. Det nytter nemlig ikke å slå på noen annonser og forvente resultater. Test ulike formater, budskap og tider for publisering, og følg med på hva som virker og ikke virker.

Så før du kaster inn håndkleet må du sørge for at du har kunnskap om, og har utnyttet alle verktøyene på Facebook, samt alternativene til optimalisering.

Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Temaer: Facebook


Frida-Marie Holme's photo

Av: Frida-Marie Holme

Frida jobber som innholdsprodusent i MarkedsPartner. Hun har tidligere jobbet som digital redaktør, markedsansvarlig og sist som leder for kommunikasjon og digitale medier i Front Line Genomics, et mediefirma basert i London. Frida har en bachelor i journalistikk fra Middlesex University og en mastergrad i media og kommunikasjon fra Goldmiths University of London.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle