Google introduserer Topics API som sin neste Cookies-erstatning

Kjeks (cookie) som blir kasta i søppelbøtta

De siste årene har Google brukt de mye omtalte tredjepartcookiesene for å spore brukerene sine. Google har satt seg som mål å fjerne disse småkakene innen 2023. Prosessen er i gang når vi nå blir introdusert til Topics API.

Webinar med advokat Vebjørn Søndersrød: Tredjepartscookies - Hva skjer når  Google spiser opp småkakene?

Hva kommer?

Topics kan kalles for Interesse-basert annonsering. Slik Topics fungerer er at Google lagrer fem av dine interesser, basert på nettleseraktiviteten din den siste uken. Nettleseren din vil så lagre denne informasjonen i tre uker, før den vil bli slettet. Topics bestemmer interessene kun med utgangspunkt i URL-ene på nettstedene du nylig har besøkt.

I praksis betyr dette at når du åpner en nettside, vil Topics hente frem én interesse fra hver av de siste tre ukene, og gi deg annonser med utgangspunkt i disse interessene. Men, hva innebærer en interesse? Topics API har ca. 350 interesser lagret. Eksempler på interessekategorier kan være «servering», «reise» og «musikk». Når det ikke er flere enn 350 interesser, hindrer det Google i å gruppere brukeren i en for spesifikk gruppe. 

Les også: Hva er egentlig CAPI og hvorfor bør du bry deg?

De største forskjellene

Den største forskjellen på de tradisjonelle tredjepartscookiesene og de nye Topics API, er at Topics ikke grupperer brukeren inn i en gruppe slik som Cookies i dag gjør. Når brukeren åpner en nettside vil Cookies splitte brukerne inn i grupper basert på siste ukes nettleseraktiviteter, de stedene gruppene har ulik ID, vil Topics dele tre interesser fra de tre siste ukene. Topics deler altså annonser rettet presist mot dine interesser, uten at annonsørene eller nettsideeierne har tilgang til å kunne identifisere noen individuelle brukere.

Topics API bruker kun informasjon fra nettleseren din. Derfor vil interessene dine bli slettet om du tømmer nettleserloggen din. Den vil også bli slettet om du er i Inkognito-modus. Topics involverer heller ikke eksterne servere, noe Cookies har blitt mye omtalt for. Det er også viktig å påpeke at annonsører kun får vite interessene til brukeren, og ikke hvilke nettsider brukeren besøkte for å bli knyttet til en interesse.

Fordeler med Topics

Å gå fra Cookies til Topics gir først og fremst fordeler til mottakeren av av annonsen. De vil motta mindre overfladisk annonsering og faktisk se de tingene de er interessert i.  David Temkin skriver (Director of Product Management, Ads Privacy and Trust at Google) følgende om at Google nå skal gå over til Topics API:

“Folk skal ikke behøve å godta og bli sporet på tvers av webben for å få relevante annonser. Og markedsførere trenger ikke spore individuelle brukere på tvers av webben for å få ytelsesfordeler av digital annonsering.»

Brukerne slipper derfor å måtte bli sporet av et tredje parti for å få annonser på web. Et annet interessant poeng er at brukerne kan se hvilke interesser de er assosiert med, og kan fjerne interesser om de ønsker. Dette er til fordel for både brukere og markedsførere. Brukerne vil ikke lenger motta annonser de ikke har noen interesse for, og markedsførerne slipper å bruke penger på å vise annonser mottakeren ikke er interessert i. Du kan også skru av hele Topics-«featuren» slik at interesser ikke kan spores i det hele tatt. Når man med Topics API ikke lenger kan spore brukere, blir vi markedsførere nå tvunget til å tenke nytt ettersom retargeting av brukere som har besøkt spesifikke nettsider blir vanskelig. 

Når kommer det? 

Google begynner å få dårlig tid hvis de skal holde løfte sitt med å erstatte tredjepartcookies i Chrome innen 2023. Google planlegger derfor å slippe en utviklerprøveversjon for Topics i Chrome, men de har ikke gitt noe mer informasjon om når den kommer. Selv om Topics ikke er rett rundt hjørnet, er det greit å følge med og ha en viss idé om hvilke muligheter som vil være tilgjengelig for sporing av brukere når cookisene faktisk forsvinner ut av livene våre. 

 

 

Martin Monsen Hundstad's photo

Av: Martin Monsen Hundstad

Som Performance-spesialist i Markedspartner har Martin som mål å gi kundene våre den beste kundereisen, samtidig som han skaper gode resultater gjennom annonsering i sosiale medier og på Google.