Styret har stor påvirkningskraft og fungerer som øverste leders sparringspartner og kontrollorgan.
Ideelt sett påvirker styret arbeidet med digital markedsføring fra flere perspektiver:
- Strategisk: Hvordan skal selskapet nå målet sitt? Hvordan skal selskapet kommunisere? Hvilke virkemidler er «innafor» å bruke?
- Budsjett: Hvor mye skal brukes på digital markedsføring?
- Ressurser: Hvor mye skal brukes til personalressurser?
- Systemer: Skal det foretas større investeringer i forretningssystemer?
Du kan være verdens beste taktiker i Google Ads, knekke ut de beste tekstene og gjøre perfekt SEO – men vilkårene fra strategi, budsjett, ressurser og system er helt avgjørende for å lykkes med markedsmålene.
Jeg har noen konkrete råd i den sammenheng, når du får muligheten til å presentere idéer for styret eller ønsker å pitche inn en idé som krever styrevedtak.

Les mer ›
Temaer:
digital markedsføring,
ledelse,
god ledelse
Denne uka har jeg hatt flere møter både med kunder og potensielle kunder der det samme spørsmålet dukker opp. Hva er egentlig verdien av det «digitale» i «digitale kundeiser»? Det «digitale» i kundereiser handler om to sentrale elementer: Hvordan de digitale kanalene dine er satt opp og fungerer, og hvilken strukturert innsikt du samler og bruker om kundene. I dette innlegget skal jeg komme med noen eksempler på begge deler, som forhåpentligvis kan klargjøre hva dette innebærer.
Les mer ›
Temaer:
digital markedsføring,
digitalisering av kundereisen,
kundereisen,
data,
Datadrevet kundereise
Krever virksomheter for mye av en kandidat når de satser på digital markedsføring og må rekruttere ny kompetanse? Temaet blir stadig diskutert, og én konklusjon er at dette feltet krever et spekter av kompetanse − men hos hvem?
Les mer ›
Temaer:
digital markedsføring,
kompetanse,
krav
En kontinuerlig endring innen teknologi, markedsføringskanaler og forbrukeradferd setter nye krav til kompetansen til deg som jobber med markedsføring og salg. Trendene setter krav til økt profesjonalitet i rollen vår som markedssjef og gir oss et svimlende utvalg av muligheter i markedet. Til tider kan det være vanskelig å holde seg oppdatert i markedet som ellers vokser som ugress, og det kan være utfordrende å tilfredsstille kravene fra salgssjefen som henger på deg som nykokt spagetti på veggen. Men våkne markedsansvarlige tar likevel initiativ, reduserer trusler og utnytter mulighetene som finnes der ute.
Les mer ›
Temaer:
markedsstrategi,
digital markedsføring,
digital markedsstrategi,
justere markedsplanen
Da vi satt oss ned med fire markedssjefer i april 2020 (via Zoom, naturligvis), var det viktig for oss å kunne benchmarke en liten del av historien. Ta tempen på hvordan situasjonen påvirket arbeidsrollen i forskjellige bransjer, mens koronakrisen fortsatt utfoldet seg. Vel vitende at bedriftene Norsk Gjenvinning, Mills Proff Partner, Frydenbø Marine og Hallingplast – som også er kundene våre – ble truffet vidt forskjellig. Når vi nå, seks måneder senere, snakker med de samme markedssjefene igjen, er det ikke for å sjekke hvilke som var "flinkest" eller hvem som kunne forutse tiden fremover mest korrekt. Men hva har de lært? Hva tar de med seg videre? Og hvilke systemer og prosesser har vært ekstra viktig for dem i denne tiden? Dét er kunnskap som kan bli riktig så nyttig de neste seks månedene.
Les mer ›
Temaer:
markedsføring,
digital markedsføring,
hvordan markedsføre etter korona
At alle, oss selv inkludert, var så uforberedt på de store konsekvensene koronakrisen førte med seg, har vært mest overraskende forklarer Sverre Tragethon, salg- og markedssjef i Hallingplast AS. Selv etter å ha fulgt med på nyheter om hvordan viruset hadde spredd seg i flere land, over lengre tid. Likevel har Sverre fått kjenne på hvilket privilegium det er å være i en bedrift og industri som ikke blir direkte rammet av koronakrisen. Men en digital omstilling er det likevel.
Les mer ›
Temaer:
digital markedsføring,
digital markedsstrategi,
Covid-19,
korona,
digitalisering av kundereisen,
hvordan markedsføre etter korona,
segmentere og målrette
Et resultat av digitaliseringen er at bransjer kolliderer og smelter sammen i nye økosystemer. I dette innlegget ser jeg nærmere på hva dette har å si for markedsføring, salg og service, og hvordan toppledere og markedsdirektører bør forholde seg til denne utviklingen.
Les mer ›
Temaer:
digital markedsføring,
digital markedsstrategi
De fleste av oss benytter outsourcing i dag. Har du tenkt over at du kan outsource strategisk viktige oppgaver, men samtidig beholde kontroll over resultatene? I dette innlegget tar jeg for meg fordeler og ulemper ved outsourcing og ser på ulike varianter av outsourcing.
Les mer ›
Temaer:
markedsstrategi,
digital markedsføring,
strategi
Det skulle ta et halvt år i ny jobb før jeg møtte meg selv i døra. Jeg har tidligere stått i spissen for flere endringsprosjekter innenfor merkevareposisjonering og utvikling av strategier for digitale flater. De feilene og suksessene jeg har hatt, har gitt meg en ballast som jeg ønsker å dele noen betraktninger rundt. De gjør også at jeg i dag kanskje ville prioritert annerledes. Vurderer du å sette i gang et webprosjekt eller justere litt på merkevaren de neste årene, tror jeg dette blogginnlegget kan bidra til at du vesentlig raskere vil kunne oppnå den veksten dere ønsker dere.
Les mer ›
Temaer:
digital markedsføring
Mange norske virksomheter overlater ansvaret for IT-investeringer til IT-direktøren. Mye tilsier at det bør endres. De som eier forretningsprosessene må sitte i førersetet.
Les mer ›
Temaer:
salg,
digital markedsføring,
ledelse,
innovasjon