SEO i 2021: Hvor relevant er innholdet for autoritet?

SEO trender 2021_innhold_og_inbound_marketing

Søkemotoroptimalisering er umulig vanskelig uten innhold. Og innhold som ikke er forankret i en overordnet digital strategi er like nytteløst som å sende ut julekort uten å adressere konvolutten. Derfor vil de fleste innholdsstrategier omhandle metoder for å nå potensielle kunder basert på nøkkelordanalyser, personas og kjøpsintensjon. Støttet av inbound-marketing, kartlegging av kundereiser og innholdsmarkedsføring. Det er sånn innholdet når fram til de som kan ha nytte av det du skriver. Hvis innholdet i tillegg gir leseren verdi i form av nytte og innsikt, kan det være motivasjon nok til å trigge kjøp.

Unike søkere – ikke bare unike besøk

Men i 2020 vet "alle" dette, noe som innebærer at "alle" gjør dette. Og "alle" kan ikke trone øverst i søkemotorene. Noe søkemotorene – eller, la oss kalle en spade for en spade; Google – også er fullstendig klar over. For heldigvis er det ikke nødvendigvis slik at hvis både du og jeg søker på "hvor kjøpe ribbe", fra våre respektive laptoper eller mobiler, så får vi opp identiske lister i søkemotoren. Google kjenner oss godt nok, hvis vi tillater dem det (cookies), til å vite hvor vi er lokalisert og hvilke butikker vi frekventerer mest. Noe som påvirker søkeresultatet for akkurat deg, og akkurat meg. Derfor er det ikke bare "unike besøk" du skal være fokusert på i 2021, men også unike søkere.

Google kommer kontinuerlig med algoritmeendringer og oppdateringer. Det er ingen hemmelighet at også de må gi ønsker å gi brukerne sine nytteverdi og innsikt for å opprettholde interessen. Én metode Google bruker for å oppnå dette er ved å knytte innholdet på en gitt nettside til relevante punkter for brukeren. Noe som fungerer godt. Hvis jeg søker på "hvor lenge skal ribba stå i ovnen", ønsker jeg å komme til en artikkel som gir meg svar på akkurat det. Ikke en nettbutikk som går rett til salg av ovntermostat. Selv om jeg sikkert burde hatt et ovntermostat også, men det vet jeg kanskje ikke enda.

SEO med relevans og autoritet i 2021

I 2021 holder det derimot ikke å skrive én nyttig artikkel om å hvordan steke ribbe, hvis resten av innholdet på nettsiden din snakker om urelaterte temaer. Google ser mer og mer på nettsidens autoritet i forhold til det overordnede temaet som søkeren googler etter. Og deretter på hvilket innhold som har størst relevans, fra nettsider med autoritet. Eller, det vil si. Dette har Google i teorien gjort en god stund, men i praksis ser det ut til å faktisk fungere mer nå enn før.

Les mer: Slik ser digitalisering av salgsprosessen ut i praksis

Et godt eksempel på dette er en innholdsanalyse jeg nylig utførte for en ny kunde som vi skal implementere HubSpot og inbound marketing med. Som forberedelse til et innholdsworkshop med kunden, så vi på hvordan Google oppfatter nettsiden deres ut i fra eksisterende innhold. En enkel, men også god indikasjon på dette, er hvilke nettsider som SEO-verktøyet SEMrush oppfatter som nettsidens hovedkonkurrenter.

Der så vi at de såkalte konkurrentene drev innenfor en helt annet bransje enn den nye kunden vår, men med overlappende fagfelt. Hvordan kunne det være mulig? Når nettsiden tross alt snakker om produktene de selger? Navn på forfattere av innholdet, lav nytteverdi og overordnede temaer som kan knyttes til flere bransjer, var tre av grunnene. Dette er også tre av SEO-verktøyene som blir ekstra viktige i 2021.

#1: Ta eierskap over dine temaer

En nyttig fremgangsmåte for oss og våre kunder, når vi utvikler innhold, nye nettsider og blogger som støtter oppunder en inbound marketing-strategi, er å jobbe med HubSpots pillar pages og cluster content.

Googles algoritme favoriserer innhold som kan knyttes til et overordnet tema. En pillar page fungerer som en lang artikkel på en landingsside, nettside eller på en blogg som omhandler ett overordnet tema. Her kan lesere finne det meste av nyttig informasjon om temaet, med en vinkling som merkevaren bak innholdet passer inn i.

Pillar page = Temaside
Cluster content = Innholdselement (f.eks et blogginnlegg)
Topic cluster = Innholdsområde
Core topic = Hovedtema
Section = Seksjon/kapittel

Deretter opprettes cluster content som består av minst 10 artikler. Disse lenkes alle tilbake til pillar page-siden. Ved å lenke innhold, med samme overordnede tema, sender det signaler til Google om at pillar page-siden er en autoritet på det overordnede temaet. Over tid kan dette få pillar page-siden til å rangere høyere i søk, og følgelig gi den tilhørende nettsiden høyere relevans når det søkes på temaet.

Hva_er_HubSpot_pillar_page_og_Topic_clusters

Obs! Pass på at dine utvalgte temaer er spesifikke nok til å knyttes til den bransjen eller industrien som din bedrift opererer i.

Les mer: Topic Clusters – Innholdsstrategien som revolusjonerer SEO

#2: Ta nytteverdien med inn i hele kundereisen

Innehold med nytteverdi kan defineres som noe som hjelper leseren. Noe de kan bruke. Uansett om et produkt eller en tjeneste kjøpes eller ei. Et blogginnlegg, en video eller en nyhetsartikkel er typiske eksempler på innehold som kan ha nytteverdi. Samtidig kan en produktbeskrivelse, gjerne med en how to-video, også være nyttig hvis innholdet støtter kundens kjøpsintensjon.

En slik nytteverdi bør i 2021 tas med inn i hele kundereisen – også etter kjøp. Nyttig innhold om eller rundt produkter som en kunde allerede har kjøpt, kan være raskere å nå ut med; du vet jo hvilke behov folk har, knyttet til produktene dine.

Og når innhold med nytteverdi konsumeres godt, av brukere som Google vet at er interessert i lignende temaer, gir Google deg kreditering for det i form av autoritet.

#3: Bruk gode forfatternavn

Et velvalgt forfatter- eller avsendernavn på innhold fra bedriften din, er viktigere enn mange tror.

Til en viss grad handler det om å vise det menneskelige i merkevaren, og gi lesere, brukere og kunder et navn og et ansikt å knytte til innholdet.

Men Google ser også på relevans og autoritet knyttet til forfatternavnet. Derfor bør dette vær navn som kan dukke opp i fortjente medier, og som Google kan knytte til spesifikke temaer, bransjer og bedriften. Med andre ord; folk som selv vet hva de skriver om. Uansett om vi noen hjelper dem med å faktisk skrive det. Det samme gjelder navnene på menneskene og bedriftene som omtales i innholdet, og fagekspertene som siteres. 

 

Det var mange prosesser som stoppet opp i 2020. Digitalisering og behovet for friksjonsfrie kundereiser var ikke blant de. Når vi vet at SEO er en av grunnpilarene for digitale salg, er det smart å starte 2021 med en oversikt over bedriftens innhold og hvilken relevans og autoritet den oppnår i søkemotorene.

Usikker på hva som er beste fremgangsmåte for din bedrift? Ta kontakt her, så hjelper vi dere i gang med akkurat det.

Last ned gratis:  Markedsførerens guide til bedre SEO

Tove Eggen's photo

Av: Tove Eggen

Tove er leder for innhold og kommunikasjonsavdelingen i Markedspartner, og har over 12 års erfaring som tekstforfatter og innholdsrådgiver for internasjonale merkevarer. I tillegg har hun lang fartstid som forbrukerjournalist for Egmont, Aller og Bonnier. Hun har en brennende lidenskap for både ny kunnskap og engasjerende innhold basert på inbound marketing, SEO og digitale trender. I tillegg er hun en forkjemper for at alle temaer er interessante å skrive om – det gjelder bare å finne riktig vinkling, for riktig målgruppe.