Ny oppdatering hos Google: Ønsk BERT velkommen

Av Christian Nordhelle 19. november 2019 | 2 minutter lesetid

ny oppdatering hos google - ønsk bert velkommen

Den 25. oktober 2019 kunngjorde Google at de skal rulle ut sin siste oppdatering som er navngitt BERT. I dette innlegget forklarer jeg hva dette betyr for deg som markedsfører. 

Hva går Googles BERT-oppdatering ut på?

Googles BERT-oppdatering er den største oppdateringen Google har gjort på fem år, og den har gitt søkemotoren en mer presis språkforståelse. Google forstår nå bedre hva ord i en setning betyr ut fra konteksten de står i (hvilke andre ord som brukes i søket) og kan dermed vise enda mer relevante søkeresultater.

Last ned gratis guide: Markedsførerens guide til bedre SEO

BERT er altså ikke en algoritmeendring på lik linje med Penguin eller Panda. BERT endrer ikke kriteriene for rangering for nettsteder, men er heller en oppdatering på Googles evne til å forstå språkformuleringer i søk.

Hvordan ta stilling til BERT-oppdateringen?

Når Google varsler store oppdateringer, lurer de fleste som jobber med digital markedsføring på hvordan dette påvirker deres forretningsmuligheter.

Det finnes allerede en rekke oppskrifter på nettet om hvordan man skal forberede sitt nettsted til å rangere godt mot BERT-oppdateringen, men ifølge flere eksperter er det foreløpig ingen grunn til å gjøre noen grep.

SEO-ekspert Danny Sullivan fra Google skriver på Twitter at det er ingen som trenger å optimalisere for BERT, og at det fundamentale rundt menneskers søkevaner for å finne relevant innhold er uendret.

BERT - blogg - google - twitter

Følg med på utviklingen på rangeringen til din bedrift

Det er altså Googles evne til å finne relevant innhold som er oppdatert, og ikke rangeringsfaktorer i forbindelse med denne oppdateringen. Oppdateringen kan likevel påvirke rangeringen til enkelte bedrifter, men dette på grunn av at Google mener at søkefrasene som blir brukt av brukerne ikke matcher godt nok med innholdet som bedriften tidligere har rangert på. Hvis algoritmen fungerer som den skal, bør ikke dette påvirke noen negativt, annet enn at man kan miste noe irrelevant trafikk.

Uavhengig av BERT-oppdateringen til Google er det viktig å overvåke rangeringen til din bedrift på viktige søkefraser. Det kan være mange grunner til at rangeringen din endrer seg, men BERT er ikke grunnen til at du eventuelt skulle rangere dårligere på relevante søketermer.

Last ned gratis:  Markedsførerens guide til bedre SEO

Temaer: SEO, Google, Google Penguin, søkemotor


Christian Nordhelle's photo

Av: Christian Nordhelle

Christian er sertifisert fagspesialist innenfor SEO og betalt digital annonsering i MarkedsPartner. Han har flere års erfaring med søkemotoroptimalisering, programmatiske annonsekjøp og Facebook- og Instagram-annonsering for store norske og internasjonale merkevarer.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle