Økt trivsel gir økt produktivitet!

«Happy workers are good workers», ble jeg engang fortalt. Utsagnet kom fra Steve Wynn som bygget Hotellet Bellagio i sin tid. Et hotell i Las Vegas med mer enn 1 000 medarbeidere, hvor nesten ingen sluttet. Hotellet har senere blitt solgt, og hvordan det er nå vet jeg ikke, men jeg husker å være mektig imponert over en så modig strategi, en gang på tidlig 2000-tallet. For det er ikke alle som har trivsel på arbeidsplassen høyt på agendaen. Tallene kommer ofte i første rekke, og skal man levere resultater kan det virke som en lang omvei å fokusere på at de ansatte er glade og fornøyde. Hva i all verden har det med produktivitet å gjøre?

I gamle, gamle dager

Romerne har produsert noen av de største tenkerne på jorden, og det fantes faktisk en filosof ved navn Epikur (født 341 f.Kr., død 270 f.Kr), som mente at hensikten med livet var å oppnå lykke (ataraxia på gresk) og i tillegg ha fred og være fri for frykt. 

Jeg synes så absolutt at Epikur var inne på noe som fremdeles er dagsaktuelt: 

  1. Å være glad
    1. Smitter positivt over på kollegaer
    2. Bidrar til at arbeidet flyter bedre
    3. Du kommuniserer på en positiv måte
    4. Bidrar til at andre har en bedre hverdag

  2. Fred
    1. Fred og harmoni gir bedre arbeidsvilkår og færre konflikter i arbeidshverdagen
    2. Konflikter er energitappende
    3. Konflikter er tidstyver

  3. Fri for frykt
    1. Føler man seg fri i arbeidet til å jobbe autonomt er det bevist at man er mer produktiv og gir høyere kvalitet
    2. Reduserer negativt stress
    3. Flinke kunnskapsrike folk blir ikke værende på en arbeidsplass som er kontrollerende

(Jeg anbefaler dette blogginnlegget på lederne.no, om du vil lese mer om leder versus kontrollsjef)

I gamle dager

Hopper vi så til 80-tallet, var jo alle glade. Vi opplevde økonomisk oppgang, alle kledde seg i lyse pastellfarger, og det lange håret blafret i vinden både på menn og kvinner mens vi oppdaget sjampanjen. 

Vi hadde egne personalavdelinger som sørget for at arbeidsplassen hadde systemene sine i orden og fulgte dem til punkt og prikke. Personalavdelingen fulgte også opp personalet, og alle sjefene kunne få lov til å være sjefer og slippe brysomme samtaler og oppfølginger med personalet.

Da personalavdelingene ble slanket i tråd med krav om profitt, måtte sjefene ta over personalhåndteringen og HR blomstret opp – et begrep som for øvrig er innført fra USA, hvor man skulle skifte fra å bruke de ansatte som arbeidskraft til å se de som en ressurs.

Dette var gjerne en strategisk ansatt person som skulle legge ned de store føringene for hvordan bedriften skulle jobbe med personalet og endre holdningen til bedriften til at de ansatte faktisk var den ressursen og ikke en utgift. 

Vi har kommet langt på vei å modernisere bedrifter og se på menneskene som ressurser. Kanskje har vi gått for langt i vår fokus på produktivitet og glemt å glede oss og ha det gøy på veien? Koster det oss virkelig så mye å ha en trivelig hverdag?

I dag

Nei, jeg tror ikke det. De som trives i hverdagen og har det moro på jobb gleder seg vel mer til jobben sin enn andre? Blir man ikke også da mer produktiv? Tar tak i oppgaver og får arbeidet unna i stedet for å sitte å prøve å finne unnskyldninger for hvorfor du ikke får jobben gjort. 

Dette er lite nyansert, men jeg tror at alle mennesker har et ønske om å være glade. Det er bare litt forskjell på hva vi definerer som glad, og det skal vi ha rom for. Vi er alle forskjellige, men å få dekket de grunnleggende behovene til mennesker er likt for alle.

Mine tips til god ledelse:

  • Se medarbeiderne dine
  • Lytt til medarbeiderne dine
  • Vær opptatt av at de skal lykkes, så lykkes også du
  • Ha trivsel høyt på agendaen
  • Fokuser på innhold i oppgaver og muligheter for gjennomføring og ikke på resultatet – da kommer resultatene av seg selv
  • Legg til rette for at medarbeiderne kan lykkes
  • Vis respekt for alle på arbeidsplassen. Alle utfører en viktig oppgave i sin stilling.

Tenk deg følgende scenario:

Du sitter på restaurant og har bestilt kaffe, men den kommer aldri. Du ser servitøren løpe rundt, men kaffen kommer ikke. Etter 20 minutter kommer servitøren og sier at han måtte lete etter rene kopper og siden han ikke fant noen, måtte det vaskes opp først, før du fikk kaffen din. Du sitter igjen med #denfølelsen. 

  • Hvordan kunne du unngått denne situasjonen? Jeg mener at tilrettelegging for den som skal utføre oppgaven er eneste riktig. Hvor mange smil får gjestene om servitøren bruker all sin energi på å finne utstyr å servere med?

Å være glad og smile gjør noe med oss som mennesker, og samspillet med andre styrker felleskapet og bygger kultur. Denne kulturen driver bedriften fremover og er helt avgjørende for at du skal beholde de flinke folkene som jobber for deg. En positiv arbeidskultur med positiv energi skaper positive resultater. Og til syvende og sist er det resultatene vi lever av – det er bare et spørsmål om hvordan du vil oppnå de resultatene du så gjerne ønsker.

Les også: Digital endringsledelse: Er kultur viktigere enn strategi? »

Last ned gratis e-bok:  Digital endringsledelse 2.0 - for toppledere og markedsdirektører