AI er på vei til å bli en gamechanger for hvordan bedrifter skaper gode kundeopplevelser. Ved å benytte deg av AI-agenter får du ikke bare effektivisert interne prosesser, men også personalisert og forbedret interaksjonene med kunder.
På Inbound Marketing-dagen 2024 delte jeg hvordan bruk av AI-agenter har blitt en sentral del av vår kundestrategi. Gjennom smarte løsninger som gir raskere svar, bedre tilgjengelighet og skreddersydd hjelp, har vi i Tripletex vist hvordan AI kan forbedre kundereiser og supporttjenester.
Fra kompleksitet til brukervennlighet
Tripletex, et fleksibelt regnskapssystem som dekker alt fra prosjektstyring til lønn og fakturering, har opplevd massiv vekst de siste årene. Med over 130.000 kunder og 350.000 brukere har vi også stått overfor en økning i henvendelser til kundesupport – mange av dem repetitive og enkle spørsmål. Vanlige spørsmål/svar-sider falt ofte til kort fordi spørsmålene var for spesifikke. Det var her store språkmodeller som ChatGPT kom inn i bildet. Ved å trene en AI-modell på vår eksisterende hjelpesenterdata, har Tripletex laget en AI-agent som gir raske, relevante svar og veileder kunder på en brukervennlig måte.
Les også: GPT-er: Personlige AI-assistenter alle kan lage
Effektiv support og skalerbarhet
Siden lanseringen av Tripletex sin AI-assistent har den besvart over 500.000 spørsmål, samtidig som kundebasen har vokst med over 30 %. Dette har bidratt til at andelen henvendelser til support har gått ned, noe som igjen reduserer kostnadene for kundestøtte. Et perfekt eksempel på hvordan AI kan levere reell forretningsverdi ved å gjøre prosesser mer effektive!
Les også: Slik kan generativ AI gi reell forretningsverdi
Mer enn bare kundeservice
Men reisen stopper ikke der. Tripletex ser fremover mot en fremtid der AI ikke bare brukes til support, men også blir en integrert del av hele kundereisen. Tenk deg en samling av AI-agenter som:
- Genererer personaliserte rapporter ved hjelp av naturlig språk
- Hjelper med komplekse juridiske spørsmål
- Utfører handlinger i systemet
- Proaktivt bidrar med handlingspunkter for forbedring
Agenter for hele kundereisen
Mer generelt tenker jeg at alle som jobber med kundenære prosesser bør tenke over potensielle applikasjoner av denne teknologien. Noen eksempler kan være:
- Salg: En AI-agent som kan analysere CRM-data for å identifisere hvorfor visse avtaler tapes og foreslå forbedringer.
- Markedsføring: Interaktive produktkataloger kan fungere som 24/7 selgere, noe som skaper sømløse digitale kjøpsopplevelser.
- Kundeservice: Automatiserte løsninger kan gi rask hjelp og frigjøre tid for medarbeidere til å fokusere på mer komplekse oppgaver.
Les også: 5 måter du kan bruke AI på i din markedsføring akkurat nå
Har du råd til å vente?
Hvis du venter på at AI-teknologi skal bli "100 % moden," risikerer du å bli liggende etter konkurrentene. Det å starte smått, eksperimentere og lære underveis kan gi store fordeler på sikt - slik har det i hvert fall vist seg å være for oss!