Derfor må du tenke helt nytt når du lager markedsplan for 2025

webinar Helene og Knut Arild

I en verden preget av raske teknologiske endringer og økende konkurranse, kan det å planlegge markedsføringsaktiviteter være utfordrende.

Bare i løpet av de siste månedene har vi fått betydelige fremskritt innen generativ AI, som gjør det mulig å gjøre ting som ikke var mulig for noen måneder siden. I skrivende stund er vi midt i OpenAI sin “julekalender” 12 days of OpenAI, så hvem vet hva som er mulig i morgen, neste uke og neste år!

Når du skal legge en markedsplan for 2025, er du nødt til å ta hensyn til denne teknologiutviklingen. Dette er et tog som kommer til å gå fortere og fortere, for å bruke et litt forslitt uttrykk. Derfor må du legge inn tid og ressurser til testing av nye måter å jobbe på og nye måter å nå kunder på. Og ikke minst rigge data og systemer for AI.

Her er seks ting jeg tror vil endre seg mye i tiden som kommer, og som jeg vil råde deg til å ta hensyn til i markedsplanen for 2025:

1. AI-basert innholdsproduksjon vil eksplodere

Helt siden ChatGPT ble gjort tilgjengelig i slutten av 2022, har det vært mulig å lage tekstinnhold langt mer effektivt enn før. Utviklingen går nå ekstremt fort, og med de nye modellene som har kommet i det siste, har det blitt mulig å AI-generere innhold med langt høyere kvalitet enn før.

Vi ser nå at denne utviklingen også skyter fart på bilder, video og lyd. Ikke minst gjennom tekst-til-video-løsningen Sora, som OpenAI nå har offisielt lansert - men dessverre ikke for oss i Europa enda. Her er et eksempel på en video laget med Sora, delt av OpenAI selv. Resultatet er spektakulært: 

 

Selv har jeg den siste måneden eksperimentert med å la AI lage podcast med min egen stemme, uten at jeg eller noen andre mennesker er involvert. AI kan selv finne frem til nyhetene den vil snakke om, lage manus, “spille inn” og publisere på norsk og svensk flere ganger hver dag. Du hører fortsatt godt at det er maskiner som snakker, men mitt tips er at vi vil få skikkelig gode AI-genererte podcaster i løpet av 2025.

Her er et eksempel på en AI-generert podcastepisode som ble laget etter at OpenAI lanserte Sora mandag kveld. For ordens skyld, denne videoen er ikke laget med Sora: 

Mange vil innvende at teknologien ikke er moden for å brukes mot kunder enda. Det er jeg enig i, men jeg tror ikke vi er så langt unna å være der.

Hvis du ikke allerede har begynt å eksperimentere med å lage markedsføringsinnhold ved hjelp av AI, så bør du få det inn i markedsplanen for 2025!

2. AI-agentene kommer

AI-baserte agenter kommer nå for fullt. Dessverre har mange fått noen veldig dårlige opplevelser fra chatbotter de siste årene, men når folk får bearbeidet disse og ser hva en AI-agent kan gjøre, vil dette fort snu. AI-agenter kan nå for eksempel hjelpe kunder med å velge produkter på nettsiden din, den kan være en effektiv innkjøpsassistent eller den kan analysere og kategorisere fritekst fra kundeundersøkelser på alle språk. Ikke minst innen kundeservice vil det skje store endringer fremover, når AI-agenter forstår hva kunden faktisk mener, og ikke minst utfører nyttige oppgaver for dem.

Vi i Markedspartner har blant annet utviklet en AI-agent for Skolt Pukk som du kan teste ut her (nede i høyre hjørne), og en annen for Frydenbø Bil som hjelper deg med å finne riktig bruktbil som du kan teste her. Vi har også utviklet en AI-agent som hjelper deg med å finne ut hvordan du kan få best mulig nytte av AI i din virksomhet som du finner nede til høyre på denne siden.

Har du ikke tenkt på hvordan du kan bruke AI-agenter i deres egne forretningsprosesser enda, så anbefaler jeg å legge inn en workshop for å kartlegge dette i markedsplanen for 2025!

Les også: Bedre kundeopplevelser med AI-agenter

3. Du vil få mindre organisk trafikk

Du trenger ikke være synsk for å spå at de aller fleste selskaper i tiden som kommer vil måtte regne med mindre organisk trafikk til nettsidene sine. Særlig vil dette gjelde for generiske temaer som mange dekker. Dette skyldes flere ting. Ikke bare kommer AI-søk og AI-chatter til å ta over en god del av de søkene som tidligere ble gjort i Google og Bing, men sosiale medier bruker også stadig mer krefter på å unngå at brukerne navigerer seg ut av plattformen. Derfor gir de mindre synlighet til innlegg som lenker til eksternt innhold. I tillegg fortsetter utviklingen med at du får hele svaret direkte i trefflisten i søkemotorene, uten at du trenger å bevege deg inn på eksterne nettsider.

Dette er en utvikling du bør ta høyde for når du lager markedsplan for 2025. For eksempel gjennom å bygge ditt eget eide publikum, som ønsker å motta informasjon fra deg i ulike kanaler.

4. Prisen på annonsering vil gå opp

Samtidig som organisk trafikk går ned, vil prisen på å kjøpe tilbake den samme trafikken gjennom annonsering etter alt å dømme gå opp. Det betyr at du må bli bedre på annonsering i 2025 enn du var i 2024. Bruk AI til å lage bedre annonser, og ikke minst teste hvilke innhold som responderer best med målgruppen. Test også ut de mange nye annonseformatene som dukker opp i alle plattformer. Hvis du bruker et byrå til performance marketing, så velg et byrå som er oppdatert på denne utviklingen!

Her kan du se et webinar om hvordan vi mener du får mest ut av annonsebudsjettet for 2025.

5. E-post blir personlig

En utvikling du bør følge godt med på i 2025, er muligheten til å personalisere e-post. De fleste av oss som jobber med markedsføring har de siste 20 årene brukt mye krefter på segmentering, for å treffe så godt som mulig med riktig budskap til riktig målgruppe til rett tid. AI vil gjøre det mulig å ta dette mange knepp videre. AI vil snart gjøre det mulig å lage unike e-poster til hver enkelt mottaker, basert på det de er interessert i. Mindre irriterende og mer relevante e-poster er en vinn-vinn-situasjon, som kommer til å bli avgjørende for at du ikke mister det eide publikummet du har bygd opp.

Skal du ha mulighet til dette, er du imidlertid 100 prosent avhengig av god datakvalitet. Systemet som sender e-posten må for eksempel kjenne til pågående salgsaktiviteter og kundeservicesaker og hva du har vist interesse for tidligere, slik at den tar brukernes behov på alvor. Har du ikke begynt å forberede bedriftens kundedata på AI, er tidspunktet 2025! Få det inn i markedsplanen.

Her kan du se et webinar vi nylig holdt om å klargjøre data for AI.

6. Nettsiden din må servere AI

Hvis du har planer om å bygge ny nettside i 2025, så husk at web er i ferd med å endre seg dramatisk på grunn av disse endringene vi snakker om her. Jeg skal ikke gå i detalj på det nå, men anbefaler denne bloggposten fra Markedspartners leder for forretningsrådgivning, Stig Hammer. Han har laget en modell som kort oppsummert viser at måten vi nå bruker nettsider er i stor endring, og at du må ta hensyn til at brukerne forventer en samtalebasert kommunikasjonsform, og at nettsiden din skal servere data til AI-tjenester.

I markedsplanen for 2025 bør du derfor vurdere om dere er godt rigget til en slik fremtid. Lykke til!

Her kan du lese våre råd til hvordan du rent praktisk lager en god markedsplan. 

 

Knut Arild Vold's photo

Av: Knut Arild Vold

Knut Arild har vært markedssjef i Markedspartner siden 2022. Før han kom til Markedspartner jobbet han med innhold og markedsføring i ulike roller i HR-tech-selskapet Simployer. Knut Arild har også bakgrunn som journalist i NRK, Radio Norge og Egmont.