Apple Intelligence endrer forventingene til kundeopplevelser

Kollegaer på styrerommet

Apple Intelligence er Apples nye sett med AI-funksjoner som vil bli integrert i iPhone, iPad og Mac. Denne teknologien er designet for å tilby kraftig, intuitiv og integrert assistanse samtidig som den opprettholder brukernes personvern. Jeg tror at det kommer til å fundamentalt endre forventningene til kundeopplevelse, og hvordan du tar i bruk generativ AI på nettsider og i alle kundeflater de neste årene. 

 

Hva betyr det?

Fordi teknologien er integrert så tett i alle apper, kommer det til å legge til rette for at en mye større del av befolkningen blir eksponert for teknologien. Alt blir lettere og raskere, tidligere enn vi så for oss før dette ble lansert.  

La meg komme med noen eksempler: I notater-appen kan du snart tegne opp et regnestykke fra skolen, med geometriske modeller og kompliserte regnestykker. Så blir regnestykket utregnet av appen. Enkelheten i dette er virkelig helt, helt revolusjonerende.  

Samtidig vil stemmeassistenten Siri bli veldig mye smartere. Fra at den ikke har vært til så stor hjelp til nå, vil vi antakelig fremover se at Siri kan utføre oppgaver i tredjepartsapper, som å bestille en reise med en transportapp, sende penger via en betalingsapp, finne oppskrifter eller sjekke saldoen på kontoen din.  

Du vil også få AI-hjelp til å skrive, omskrive og oversette tekst direkte på enheten.  

Alt dette betyr at folk blir vant til en enklere opplevelse og en bedre løsning på komplekse problemer i hverdagen. Noe som også betyr at de også vil få høyere forventinger til kontakten med din bedrift.  

Forventninger til nettsider fremover  

Nøkkelen kommer til å være personlig kommunikasjon. Du vil ikke lenger slippe unna med at kundene må lete seg gjennom 60 produkter for å finne det de leter etter. Derfor må også din bedrift ta i bruk AI og maskinlæring for å analysere store mengder data og tilby svært relevante produktanbefalinger og innhold tilpasset hver enkelt bruker. På den måten kan nettsteder levere skreddersydde opplevelser basert på brukernes tidligere atferd, preferanser og demografiske informasjon​.  

Les også: Vil nettsider eksistere i framtiden?  

Kundeservice 

Kundeservice er et stort og betent tema det har blitt snakket mye om siden generativ AI kom på banen for fullt. Kundenes forventninger vil fremover være at problemene deres skal bli løst umiddelbart, uten at det må sendes manuelt fra person til person. For eksempel: Om jeg vil ha regningen min fra mobilleverandøren, så skal jeg bare kunne spørre en chatbot og få den direkte uten å måtte logge inn i en portal eller kontakte kundeservice. Så enkelt må det bli. Det gjelder både når du ringer inn, på nettsider og support generelt.  

Les også: Nå endres forventningene til kundeservice radikalt 

Datahåndtering og personvern 

Den kanskje aller viktigste endringen ved Apple Intelligence er at den i stor grad kjører direkte på enheten din. Komplekse forespørsler som krever mer datakraft håndteres gjennom sikre serverforbindelser, og opprettholder brukerens personvern. På den måten kan du være sikker på at personlig informasjon ikke sendes til tredjeparter. Det er en stor endring fra tidligere.  

Rent teknisk løser de det gjennom en trestegsprosess, der det først prosesseres direkte på enheten uten å sendes ut til en skyløsning i det hele tatt. Når det er behov for mer datakraft enn enheten din har for å gi gode svar, går det til Apple sin skyløsning. Der garanterer Apple at ingenting blir lagret eller tilgjengelig for Apple eller tredjeparter.  

Hvis det er behov for tilgang til internett, så må du aktivt gi samtykke hver gang til at invormasjon sendes til OpenAI. Her har Apple på plass avtaler som gjør at data du sender ikke blir lagret hos OpenAI eller andre tredjepartsaktører.   

Oppsummert kommer inntoget av AI i mobiltelfoner, nettbrett og datamaskiner til å gi økte forventninger til brukeropplevelse og personvern raskere enn vi tidligere har trodd. Du bør derfor analysere deres kundereiser, og vurdere hvordan generativ AI kan bidra til å redusere friksjon hos dere.  

Her kan du se meg snakke mer om Apple Intelligence: 

 

 

 

 

 

Ken Gjøran Leren's photo

Av: Ken Gjøran Leren

Ken er CTO i Markedspartner. Han har gründet og ledet markedsføringsteknologiselskapet Marketing Town i London en årrekke før han i fjor flyttet tilbake til Norge. Utover sitt teknologihode har han hatt en ledende og hands-on rolle i den kommersielle teknologiutviklingen til Marketing Town. Han har i tillegg vært en early adopter knyttet til AI og var tidlig en drivkraft og naturlig sparringspartner i organisasjonen knyttet til AI.