Kommentar: Bekymringsverdig rapport i DN om topplederes fokus

Kommentar_bekymringsverdi_rapport_i_DN_i_dag_om_topplederes_fokus

Dagens Næringsliv (fremragende avis forresten) publiserer i dag en artikkel basert på en undersøkelse gjennomført av PwC, hvor toppledere har blitt bedt om å vurdere en rekke trusler i forhold til organisasjonens vekstpotensial. Toppledere frykter mest overregulering, terrorisme, geopolitisk usikkerhet og cybertrusler. Fellesnevneren er at dette får de ikke gjort noe med. Først på 5. og 6. plass kommer ting man som toppleder kan og skal påvirke.

Last ned gratis e-bok: Digital endringsledelse 2.0

Skal du vokse bør du fokusere på det du får gjort noe med

Jeg har jobbet mye med endring og vanskelige markeder. Jeg har opplevd at markeder blir regulert i stykker, valuta som går til helvete og politisk ustabilitet som raderer bort salg til store markeder over natta. Det viktigste jeg har lært av dette, er at det hjelper ikke å fokusere på det du ikke får gjort noe med. Skal du endre en virksomhet eller skape vekst, må du holde fokus på det du får gjort noe med. I listen som presenteres av PwC er det egentlig bare to ting du som toppleder kan ta tak i – og om de ikke står øverst på agendaen til både styret og daglig leder i 2018, så er du på full fart inn i store problemer, for her går utviklingen raskere enn de fleste er klar over.

Kun 38 % bekymrer seg for farten på den teknologiske utviklingen

Om teknologi i 2018 ikke står øverst på agendaen, er det på tide å rydde plass. Dette får du som toppleder nemlig gjort noe med. Du står nå midt i et veikryss. Lykkes du med å lede virksomheten gjennom det digitale skiftet, vil du få store konkurransefortrinn. Mislykkes du, tviler jeg på at du vil få et særlig godt ettermæle.

Uten å vite hva norske toppledere har svart, så vil jeg tro at det er nettopp de største selskapene, de som har tatt innover seg konsekvensene av digitalisering og teknologi, som er mest bekymret for hvordan dette vil påvirke vekstpotensialene fremover. Og nettopp det at de ser dette som en stor trussel, gjør at de leter etter muligheter som kan sikre vekst fremover. For der det er trusler for konkurrentene, så finnes det muligheter for de som lykkes.

Les også: Toppledere må forstå forskjellen på harde og myke trender

Tilgang til nøkkelkompetanse

Skal man tiltrekke seg medarbeidere med riktig kompetanse, så må man som toppleder legge til rette for at disse skal få en interessant hverdag og de må få lov til å henge med i det teknologiske skiftet. Det krever at du bygger en agil organisasjon, hvor det er rom for å teste ting og det er lov å feile. «Test – learn – scale» er et begrep som ofte går igjen. Men da må det være rom for å teste, og det må være budsjetter tilgjengelig.

Jeg tror det er en grunn til at de selskapene som satser mest på teknologi og digitalisering også er de som i dag opplever stor pågang fra medarbeidere med riktig og spennende kompetanse. Skal man lykkes fremover må man dyrke en kultur for nysgjerrighet og for læring. Og de som prøver nye ting – de får noen skrubbsår innimellom. Hvordan er dette hos deg? Står du støttende klar med plaster når noen får et skrubbsår?

Last ned gratis e-bok:  Digital endringsledelse 2.0 - for toppledere og markedsdirektører

Marius Torjusen's photo

Av: Marius Torjusen

Marius Torjusen jobbet tidligere som senior forretningsrådgiver i Markedspartner. Han har bred, internasjonal erfaring fra salg og markedsføring på toppledernivå, sist som konserndirektør for merkevarer og markedsføring i Jøtul Gruppen med ansvar for fem forskjellige merkevarer i 43 land. Marius er en ettertraktet foredragsholder og har gjennom sin personlige jaktblogg, Bukkefall.no, blitt en profilert blogger og influencer.