Hvorfor du burde bygge rapporteringen din på CRM-data

Hvorfor du burde bygge rapporteringen din på CRM-data

Ved å bygge rapporteringen din på CRM-data kan du prestere bedre, justere raskere og samarbeide bedre på tvers av avdelinger. Kontinuerlig og oppdaterte rapportgrunnlag gir innsikt i teamets ytelse, og hvordan kunden påvirker lønnsomhet i selskapet ditt.  

Se opptak av webinar: Smart rapportering med CRM-data

Ta pulsen på bedriften hver dag  

Du kan blant annet se hvordan ditt team presterer sammenlignet med andre team i bedriften og hvordan alle interaksjoner med kunder påvirker lønnsomheten i bedriften. Rapportering tar ofte mye tid, men er noe av det viktigste du kan gjøre for å jobbe målstyrt. Det er mange som bruker alt for mye tid på bearbeiding og sammenstilling av rapporter. Det er typisk at en rapport det er brukt mangfoldige timer på blir presentert i et avdelingsmøte på 5 minutter, for deretter havne i en skuff og bli glemt. La oss vente en måned eller et kvartal og se om resultatene har endret seg og aktivitetene har gitt resultater. Dette er ikke godt nok! Du må sjekke pulsen til bedriften din både ofte og jevnlig. Ved å følge med på pulsen hver dag får du bedre oversikt over hvordan det går med bedriften, hva du kan gjøre for å prestere bedre og hvordan dere kan lykkes sammen.  

Les også: Disse rapportene og dashboardvisningene bør du bygge i ditt CRM-system

Data er gull  

For å få til dette må du bygge rapporter på dine kunde – og kundeaktivitetsdata. For best mulig resultat må all data med verdi finnes tilgjengelig i CRM. Alle kontaktpunkter en kunde har med bedriften din må registreres. Hele livssyklusen til kunden skal med, fra de fanges opp som et «lead» helt frem til og med kundeforholdet avsluttes. Dette er jo selvsagt betinget at CRM er det stedet du logger deg på og lagrer all informasjon hver dag. Plattformen må gi støtte til all kunderelatert dialog, også der markedsføreren planlegger kampanjer, segmenterer utvalg av leads og kunder, oppdaterer nettsiden, lager skjemaer og alle andre verktøy som brukes i markedsføringen. Det må også være der selgerne har sine tasks, møter, e-postkommunikasjon, forretningsmuligheter med pipelines og telefonsamtaler med forretningspartnere. Det må være samme plattform som kundeservice mottar, håndterer og logger all kontakt med kundene. Under ser du eksempler på noen av rapportene vi i Markedspartner bruker for våre webinarer. 

image

image-1

image-2

Det er spesielt viktig er å inkludere relevante omsetningstall og salgsinntekter for produktene og tjenestene kundene dine faktisk betaler og abonnerer for. Det betyr at det er svært viktig at alle i selskapet både jobber i, og logger aktivitet i CRM. Ved å ha data tilgjengelige i sanntid kan du si noe om kontekst, relevans og lønnsomhet over tid. Det jeg egentlig sier, er at CRM-plattformen du bruker må være både hjertet og hjernen i bedriften din. Da er det viktig å velge en plattform som kan levere akkurat det din bedrift trenger. Plattformen du velger må være skalerbar og kunne rigges til dine formål.  

Les også: Bedre kundereiser med data i kjernen

Kundereise fra A til Å  

Ved å bygge gode dashboards og rapporter basert på data fra CRM-plattform skreddersydd til bedriftens behov, kan du visuelt vise frem akkurat hvorfor kundene dine kjøper produktene eller tjenestene dine. Hele veien fra den innledende flørten, gjennom hele kundeforholdet til man eventuelt skiller lag. Det er dette vi i Markedspartner kaller å bygge bedre kundereiser. Hva slags dialog har funnet sted mellom oss og kunden som har ledet frem til at kunden er svært fornøyd, ­­­­eller svært misfornøyd?  

For å oppsummere skal jeg komme med de 4 viktigste grunnene til at du bør bygge dashboards og rapporter basert på CRM-data: 

  1. Komplett og riktig data du kan stole på – oppdatert i sanntid  
  1. Bringer deg tettere på pulsen – se effekten av endringer og justeringer i sanntid  
  1. Relevant og rollestyrt i en plattform, men tilpasset de enkelte brukere 
  1. Sparer tid og kostnader med flere verktøy, samt reduserer dobbeltarbeid  

Se opptak av webinar: Smart rapportering med CRM-data

  

Thomas Gustavson's photo

Av: Thomas Gustavson

Thomas jobber som forretningsrådgiver i Markedspartner. Han har bred erfaring fra CRM, marketing, datadrevne kundereiser, rådgivning og prosjektledelse av store tekniske prosjekter. Han har tidligere jobbet som selvstendig konsulent, samt hatt roller i BAS Kommunikasjon, Bisnode Norge, Eniro Norge og Telenor.