I denne oppskriften viser jeg hvordan du kan bruke bedriftens innholdstilbud til å tiltrekke og konvertere potensielle kunder på LinkedIn.
Tekniske forberedelser
Jeg anbefaler at du setter opp en tracking-URL for delingen. Oppskriften krever også en konto på LinkedIn og et ferdig http://ordliste.markedspartner.no/hva-er/hva-er-innholdsprodukter/ klar til bruk.
Dette må du ha satt opp på forhånd:
- Et skjema.
- En landingsside.
- En takkeside.
Slik går du frem
- Logg inn på LinkedIn-profilen din og gå til Home.
- Klikk på Share an article, photo, or update.
- Skriv delingstekst.
- Klikk på Image og legg til illustrasjonsbildet du ønsker å benytte.
- Se over at alt er korrekt.
- Klikk på Post.
Konkrete ideer for å få best mulig utbytte
- Innholdstilbud: Benytt innholdstilbud som tar for seg dagsaktuelle temaer eller problemstillinger. Del kvalitetsinnhold som vil være relevant og nyttig for målgruppen din.
- Delingstekst: Tenk på hvem du ønsker å tiltrekke. Bruk gjerne personas-metoden til å definere målgruppen din. Skriv en kort og god delingstekst som gir introduksjon til temaet. Ikke minst må teksten vekke interesse og friste leseren.
- Knytt kontakt: I delingsteksten bør du oppfordre interesserte til å skrive «JA TAKK» i kommentarfeltet og knytte kontakt med deg på LinkedIn. Dette er avgjørende for at du skal kunne dele innholdstilbudet med vedkommende som ikke er en del av nettverket ditt på LinkedIn fra før av.
- Illustrasjonsbilde: Legg til et bilde som er relevant og vekker interesse.
- Deling: Send melding til de som skriver i kommentarfeltet (NB! Send hver person en melding, ikke svar i kommentarfeltet). Takk for interessen, inkluder en link til landingssiden for det aktuelle innholdstilbudet, og be gjerne om en tilbakemelding fra vedkommende.
- Levetid: Du bør oppfordre kollegaer med store nettverk til å like eller skrive «JA TAKK» i kommentarfeltet. Jo flere som liker eller kommenterer, jo bedre organisk rekkevidde vil innlegget ditt ha. Dette er en av de viktigste faktorene som vil påvirke levetiden til innlegget, i tillegg til hvilket tidspunkt du publiserer på LinkedIn.
- Vær tålmodig: Som nevnt i punktet over så har spredning stor betydning for den organiske rekkevidden på innlegget ditt. Det kan ofte ta noen dager før delingen får den effekten du ønsker.
- Respons: Svar på kommentarer og tilbakemeldinger.
Eksempel på konkrete anvendelser
Min kollega Tore Berntsen delte e-boken sin om digital endringsledelse med følgerne sine. Allerede to dager etter innlegget ble publisert var responsen overveldende. Tore hadde fått X-antall invitasjoner om å knytte kontakt, 93 likes og 316 kommentarer.
To uker etter delingen hadde innlegget fått over 153 000 visninger, 347 likes og 1489 kommentarer. Og disse tallene fortsatte å stige.
Relatert innhold
Inboundbloggen: Hva er social selling?
Inboundbloggen: Digital markedsføring i egne kanaler gir rentes rente
Vekstoppskrifter: Hvordan øke trafikken til innholdet ditt med LinkedIn-annonsering?