Hvordan opprette en bedriftsside på Facebook

Hvordan opprette en bedriftsside på Facebook

 

Tid: lesetid 30 minutter
Vanskelighetsgrad: 1 av 5vanskelighetsgrad

Det finnes mange grunner til hvorfor en bedriftsside på Facebook er fordelaktig for suksessen til en bedrift eller merkevare. Nedenfor finner du 10 enkle steg du må ta for å opprette, synliggjøre og optimalisere bedriftssiden til din virksomhet eller tjeneste.

Tekniske forberedelser

For å kunne opprette en bedriftsside på Facebook må du ha en personlig Facebook-konto – det er denne kontoen du vil bruke til å administrere siden din.

Slik går du frem

Gå til www.facebook.com/pages/create. Der vil du få valget om du vil opprette en side for en bedrift eller merke, eller et fellesskap eller offentlig person. I denne guiden tar jeg utgangspunkt i bedrift eller merke.

Opprette firmaside på Facebook

1. Velg sidetype

Fyll ut nødvendig informasjon. 

2. Last opp profilbilde

Profilbildet du velger er førsteinntrykket brukeren ser, så det er lurt å velge noe som er gjenkjennelig, som for eksempel en logo. Dette bildet vises både i søkeresultatene og ved siden av innholdet du publiserer (og vises i brukerens nyhetsstrøm). 

Last ned gratis mal: Hvordan lage personas for din bedrift

3. Last opp forsidebilde

Forsidebildet er det store, horisontale bildet øverst på siden din. Her kan du alternativt velge å ha en 30-90 sekunders video. Et tips når du skal velge forsidebilde er at det er representativt for identiteten til bedriften din (merkevaren).

Vær oppmerksom på at forsidebildet du velger er offentlig, og at det ikke kan være villedende, misvisende, eller krenke andres opphavsrett. Du har heller ikke lov til å oppfordre brukere til å laste opp ditt forsidebilde i deres personlige tidslinjer.

4. Legg til en kort beskrivelse om bedriften

Denne beskrivelsen vises både på siden din og i søkeresultatene, så den skal være kort og presis. Du har kun 155 tegn å spille på, så ikke vær redd for å vise litt av merkevarens personlighet.

5. Opprett et unikt @brukernavn for siden din

Under navnet på siden din på venstre side er det en link du kan trykke på for å lage et @brukernavn til bedriften. Dette brukernavnet vil bli synlig i URL-adressen til siden din, som gjør det enklere for brukere å finne siden i søkefeltet.

6. Legg til en CTA-knapp

En av de største fordelene ved å ha en Facebook-side er evnen til å tiltrekke et publikum som du kanskje ikke har vært i stand til å nå med din tradisjonelle nettside. Men kjøpsreisen slutter ikke på Facebook! Under forsidebildet ditt har du mulighet til å legge til en call-to-action ved å klikke på «Legg til en knapp». Her får du en rekke valgmuligheter å velge mellom avhengig av hva du vil at brukeren skal gjøre.

Legge til CTA-knapp på Facebook-side

Tips: Det kan være vanskelig å velge landingsside for CTA-knappen din om du har mange destinasjoner å velge mellom. Jeg anbefaler at du kobler CTA-knappen din til en landingsside som støtter dine forretningsmål. Har du for eksempel nettopp lansert en kampanje, vil det være gunstig å linke CTA-knappen din til nettopp denne kampanjen.

Du kan endre landingsside når du selv ønsker.

Les mer: Skap et godt førsteinntrykk på bedriftssiden med «Our Story»

7. Velg en mal som passer til bedriften din

Facebook har ferdige maler som passer til forskjellige typer bedrifter. Eksempelvis kan en bedriftsside for en kafé se annerledes ut enn en bedriftsside for en frisørsalong. Om du går til Innstillinger i toppnavigasjonslinjen øverst på høyre side, og klikker deg videre til Maler og faner i navigeringsfeltet til venstre, finner du de forskjellige malene, hvor du kan velge hvilken som passer for deg. Du kan også ta bort eller legge til ulike sider du vil skal være i side-menyen din. 

8. Legg til eller fjern sideroller

En fordel med en bedriftsside er at flere enn kun en administrator kan jobbe på siden. Alle som jobber på siden din kan ha forskjellige roller avhengig av hva de skal jobbe med.

For å finne frem til sideroller går du til Innstillinger, som er til høyre i toppnavigasjonslinjen, og klikker deg videre til Sideroller i navigeringsfeltet til venstre.

Last ned gratis e-bok: 10 vekstoppskrifter til din digitale markedsføring

Sideroller Facebook bedriftsside

Beskrivelse av rollene:

  • Administrator: Kan administrere alle aspekter ved siden. Vedkommende kan sende meldinger og publisere innlegg som siden, svare på og slette kommentarer på siden, opprette annonser, se hvilken administrator som har opprettet et innlegg eller en kommentar, se innsikt, og tilordne sideroller. Denne personen vil med andre ord ha de samme rettighetene som skaperen av siden. 

  • Redaktør: Kan sende meldinger og publisere innlegg som siden, svare på og slette kommentarer på siden, opprette annonser, se hvilken administrator som har opprettet et innlegg eller en kommentar og se innsikt.

  • Moderator: Kan sende meldinger som siden, svare på og slette kommentarer på siden, opprette annonser, se hvilken administrator som har opprettet et innlegg eller en kommentar, og se innsikt.

  • Annonsør: Kan se hvilken administrator som har opprettet et innlegg eller en kommentar, opprette annonser og se innsikt. 

  • Analytiker: Kan se hvilken administrator som har opprettet et innlegg eller en kommentar, og se innsikt.  

Du kan også fjerne roller på samme sted.

9. Velg hvordan du vil motta varsler

Mens du er på Innstillinger, gå videre til Varsler i navigeringsfeltet til venstre. Her kan du tilpasse hvordan du mottar varsler for aktivitet på siden din. For eksempel kan du velge å få varsel hver gang det er aktivitet, eller bare et varsel hver 12.-24. time om aktivitet i løpet av denne perioden.

Les mer: Øk engasjement med Facebook Messenger

10. Del siden din!

En bedriftsside fungerer nesten som en privat profil. Du kan legge ut bilder, videoer, opprette arrangementer, dele lenker og andre sine poster. En distinkt forskjell er at du med en privat profil legger til andre i nettverket ditt ved å legge de til som venn. Med en bedriftsside derimot, kobler du deg til andre profiler ved å invitere dem til å like siden din. Derfor er det nødvendig at du får eksisterende og nye kunder til å like siden din. Da vil aktiviteten du har på siden din dukke opp i deres nyhetsstrøm. Lykke til!Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok  10 vekstoppskrifter til din markedsføring

Kilder: Facebook, Unsplash: Foto av William Iven

Først publisert: 12. april 2019, av Frida-Marie Holme. Oppdatert: 6. august 2020, av Christian Nordhelle. 

Christian Nordhelle's photo

Av: Christian Nordhelle

Christian jobbet tidligere som leder for performance marketing i Markedspartner. Han hadde ansvar for at vi genererte høyest mulig verdi via betalt og organisk synlighet på nett for våre kunder. Nå er han fagleder i Performance Marketing i MyCar Group