Driv trafikk til nettsidene dine med linker i Instagram Stories-965758-edited.jpg

Tid: lesetid 5-15 minutter
Vanskelighetsgrad: 1 av 5vanskelighetsgrad

Det å inkludere linker i Instagram Stories er en godt taktikk for å generere trafikk, leads og salg direkte fra plattformen. Her får du en innføring i hvordan du gjør det.

Tekniske forberedelser

Oppskriften krever at du har en Instagram-konto for Business med mer enn 10 000 følgere.

Slik går du frem

  1. Før du kan legge til linker i historien din må du ta et bilde, en video eller laste opp noe fra kamerarullen på mobilen din.
  2. Klikk deretter på link-ikonet plassert øverst i skjermbildet ditt.
  3. Når dette er gjort blir du tatt med til en ny side der du kan skrive eller lime inn URL-en du ønsker at følgerne dine skal besøke.
    Instagram 2.png
  4. Trykk på Ferdig når du har lagt inn linken. Når du legger til en link ser brukere Se mer nederst på skjermen.
  5. Til slutt kan og burde du legge til en CTA (Call-to-Action). Linken er ikke veldig synlig, du bør derfor legge til en tekst. 
  6. Publiser historien din som normalt.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  • Unngå å linke til forsiden av nettstedet ditt. Du ønsker heller å linke til noe spesifikt, typisk en landingsside.
  • Ønsker du å øke antall følgere av bloggen? Da bør du linke til et spesifikt blogginnlegg.
  • Er målet å konvertere leads? Link til en landingsside med et innholdstilbud der Instagram-følgerne dine kan konvertere.
  • Vil du drive salg i nettbutikk? Link til et spesielt produkt (helst det som er avbildet i historien din) der et kjøp bare er et «klikk unna». Jo mer kjøperen må lete for å finne det han/hun vil ha, jo mindre er sannsynligheten for kjøp.
  • Husk å legge til en forklarende tekst (CTA). Denne burde
    • fortelle følgerne dine at de må «swipe» for å se mer.
    • fortelle hva du linker til.

Eksempel på konkret anvendelse

I eksempelet under er jeg inne på Instagram-profilen til bilprodusenten Aston Martin. De ønsker å selge abonnement på magasinene sine samt årboken for 2017, og har delt et bilde av begge deler i historien deres. Videre har de lagt til en tekst som forteller akkurat hva du kan forvente om du følger og klikker på linken.

Instagram 3.png

Det jeg imidlertid savner fra Aston Martin er en tekst eller pil som forteller meg at jeg bare kan «swipe» for å kjøpe årboken eller et abonnement. Dette fremkommer kun av det lille symbolet nederst på skjermen («Se mer» med pil-ikonet opp), som fort kan overses.

Når jeg «swiper» havner jeg direkte på en landingsside der jeg kan kjøpe årboken og abonnere på magasinene deres. Det eneste jeg må gjøre er å scrolle nedover og fylle inn betalingsinformasjon og adresse i et skjema. Landingssiden gir mer informasjon om innholdet i boken.   

Instagram 4.png

Kilder

Instapage: What Are Instagram Story Links?
Later: How to Add Links to Instagram Stories

Relatert innhold

Vekstoppskrifter: Slik bruker du hashtags på sosiale medier for å øke engasjement
Vekstoppskrifter: Økt engasjement med bildekonkurranser på Instagram

Gratis ebok:  Influencer marketing Markedsdirektøren som ble en av Norges største influencere

Først publisert 17.oktober 2017. Oppdatert 12. oktober 2018