Driv trafikk til nettsidene dine med linker i Instagram Stories

driv_trafikk_til_nettsidene_dine_med_linker_i_instagram_stories

 

Tid: lesetid 5-15 minutter
Vanskelighetsgrad: 1 av 5vanskelighetsgrad

Det å inkludere linker i Instagram Stories er en godt taktikk for å generere trafikk, leads og salg direkte fra plattformen. Her får du en innføring i hvordan du gjør det.

Tekniske forberedelser

Oppskriften krever at du har en Instagram-konto for Business med mer enn 10 000 følgere.

Slik går du frem

  1. Før du kan legge til linker i historien din må du ta et bilde, en video eller laste opp noe fra kamerarullen på mobilen din.
  2. Klikk deretter på link-ikonet plassert øverst i skjermbildet ditt.
  3. Når dette er gjort blir du tatt med til en ny side der du kan skrive eller lime inn URL-en du ønsker at følgerne dine skal besøke.
    Instagram 2.png
  4. Om du bruker en iOS enhet trykk på Ferdig når du har lagt inn linken. For Android enheter trykker du på den grønne haken. Når du legger til en link ser brukere Se mer nederst på skjermen.
  5. Til slutt kan og burde du legge til en CTA (Call-to-Action). Linken er ikke veldig synlig, du bør derfor legge til en tekst. 
  6. Publiser historien din som normalt.
  7. Sist men ikke minst er det alltid viktig å spore aktiviteten så du kan optimalisere utbyttet. Om du ikke generer like mye trafikk som ønsket, pass på at din CTA er tydelig og klar, og at du ikke overbelaster publikum med for mye informasjon.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  • Unngå å linke til forsiden av nettstedet ditt. Du ønsker heller å linke til noe spesifikt, typisk en landingsside.
  • Ønsker du å øke antall følgere av bloggen? Da bør du linke til et spesifikt blogginnlegg.
  • Er målet å konvertere leads? Link til en landingsside med et innholdstilbud der Instagram-følgerne dine kan konvertere.
  • Vil du drive salg i nettbutikk? Link til et spesielt produkt (helst det som er avbildet i historien din) der et kjøp bare er et «klikk unna». Jo mer kjøperen må lete for å finne det han/hun vil ha, jo mindre er sannsynligheten for kjøp.
  • Husk å legge til en forklarende tekst (CTA). Denne burde
    • fortelle følgerne dine at de må «swipe» for å se mer.
    • fortelle hva du linker til.

Eksempel på konkret anvendelse

I eksempelet under er jeg inne på Instagram-profilen til bilprodusenten Aston Martin. De ønsker å selge produkter fra sin 2020 kolleksjon på nettsiden, og har delt en video av flere av disse produktene på storien sin. Videre har de lagt til en tekst som forteller akkurat hva du kan forvente om du klikker på linken.

AstonMartinCaps

Det jeg imidlertid savner fra Aston Martin er en tekst som forteller litt mer om produktene, og en oppfordring om at seerne skal følge Instagram-kontoen. I dette eksempelet bruker de kun bildet av produktet som kan fremstå litt «tynt».

Når jeg «swiper» havner jeg direkte på en landingsside der jeg kan bla igjennom deres kolleksjon. Det eneste jeg må gjøre er å trykke på varen jeg vil ha og fylle inn betalingsinformasjon og adresse i et skjema. Landingssiden gir mer informasjon om innholdet til produktene.     

AstinMartin2

Kilder

Instapage: What Are Instagram Story Links?
Later: How to Add Links to Instagram Stories

Relatert innhold

Vekstoppskrifter: Slik bruker du hashtags på sosiale medier for å øke engasjement
Vekstoppskrifter: Økt engasjement med bildekonkurranser på Instagram

Gratis ebok:  Influencer marketing Markedsdirektøren som ble en av Norges største influencere

Først publisert: 17.oktober 2017 av Geir Andreas Vigre Kirkeberg. Oppdatert 16. april 2021 av Line Glimsdal.

Line Glimsdal's photo

Av: Line Glimsdal

Line jobbet som performance-spesialist og digitalmarkedsfører i Markedspartner. Hun er utdannet økonom fra Høgskolen i Østfold innen økonomi og administrasjon, med fordypning i prosjektledelse og bedriftsrådgivning. I sin bacheloroppgave undersøkte hun, sammen med en gruppe på seks studenter, det digitale modenhetsnivået til SMB innen inbound marketing.