Snapchat konto for bedrifter.jpg

Tid: lesetid 1 dag
Vanskelighetsgrad: 1 av 5vanskelighetsgrad

Er det verdt tiden din å opprette en Snapchat-konto for bedriften? Det kan være vanskelig å se for seg umiddelbar nytte av en tilstedeværelse på Snapchat, men det betyr ikke at du bør overse plattformen med over 150 millioner aktive brukere. Her viser jeg hvordan du kan bruke Snapchat til å styrke og engasjere merkevaren med målgruppen din.

Tekniske forberedelser

Du må ha en smarttelefon og lastet ned appen Snapchat fra Google Play (Android), eller App Store (iOS).

Slik går du frem

For at dette skal fungere må du få målgruppen din til å legge deg til som venn på Snapchat. En god start er å informere i alle eide kanaler (e-post til alle kontakter, sosiale medier og blogg) at «Nå er vi på Snapchat». Legg ved bilde av din unike Snapcode for å gjøre det enkelt å følge deg.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte


  • Arranger Q&A.
  • Vis frem behind-the-scenes.
  • Lag konkurranser.
  • La ansatte, kunder eller påvirkere ta over kontoen din for en dag.
  • Lag how-to videoer.
  • Forhåndsvis nye produkter eller prosjekter.
  • Legg til bilder fra følgere i storyen din.

Eksempel på konkret anvendelse

Et godt eksempel på en norsk bedrift som lykkes med Snapchat er TV2 Sporten. De utnytter spesielt punktene behind-the-scenes og ansatte, kunder eller påvirkere kan ta over kontoen din for en dag. 

I forbindelse med ulike sportsbegivenheter tar eksempelvis utøvere eller TV2 Sportens egne eksperter over ansvaret for Snapchat-kontoen. Vi kan for eksempel følge Øyvind Alsakers (ekspertkommentator) dag fra han våkner i Bergen, flyr til England for å kommentere en kamp, og setter seg på flyet hjem igjen. De bruker også Snapchat aktivt i studiosendinger for å oppmuntre seerne til å besvare konkurranser ved å sende inn svar til Snapchat-kontoen deres.

For flere eksempler på merkevarer med god suksess på Snapchat anbefaler jeg et besøk til denne siden.

Detaljert fremgangsmåte

  1. Først må du bestemme deg om Snapchat er en plattform du ønsker å være på. Dette innlegget hjelper deg med det.
  2. Last ned Snapchat fra Google Play eller App Store. 
  3. Opprett en bruker (NB! Snapchat tillater ikke navneendringer, tenk derfor nøye igjennom navnevalg). Bruk selskapsnavnet hvis mulig. 
  4. Sett deg mål. Hva vil du oppnå ved å være på Snapchat? Hvis personlig kontakt med målgruppen er viktigst kan for eksempel behind-the-scenes være mest hensiktsmessig. 
  5. Lag din første story. Hold inne knappen for å filme og velg My Story for å publisere. 
  6. Test deg frem med tanke på frekvens, lengde og respons. Repeter, analyser og optimaliser. 
  7. Forslag til hva du kan måle i Snapchat: 
    • Varighet på storyen.
    • Frafall.
    • Respons.
  8. Bruk et Excel-ark for å måle følgende:
    • Tittel.
    • Antall snaps.
    • Antall visninger på første snap.
    • Antall visninger på siste snap.
    • Engasjement (hvor mange tok et skjermbilde eller sendte deg en direkte melding).

      eksempel på rapportering snapchat.png
  9. For å finne ut av antall visninger av en story kan du gjøre følgende: 
    • Klikk på de tre prikkene til høyre for My Story.
    • Klikk på en snap.
    • Dra fingeren opp på skjermen for å se hvem som har sett og tatt skjermbilde av snappen din. Et øye indikerer en visning, mens to piler mot hverandre indikerer et skjermbilde. 

Kilder

Snapcode: You can now download your Snapchat QR code to customize it
Entrepreneur: 7 Brands That Are Killing It on Snapchat

Relatert innhold

Inboundbloggen: Snapchat eller Instagram Stories som del av en inbound-strategi
Inboundbloggen: Hvilke sosiale medier bør du prioritere i din markedsføring?

Få e-post om nye oppskrifter:  Abonner på Vekstoppskrifter.no