Snapchat-konto for bedrifter: Slik engasjerer du målgruppen

Snapchat_konto_for_bedrifter_slik_engasjerer_du_maalgruppen

 

Tid: lesetid 1 dag
Vanskelighetsgrad: 1 av 5vanskelighetsgrad

Er det verdt tiden din å opprette en Snapchat-konto for bedriften? Det kan være vanskelig å se for seg umiddelbar nytte av en tilstedeværelse på Snapchat, men det betyr ikke at du bør overse plattformen med over 190 millioner aktive brukere. Her viser jeg hvordan du kan bruke Snapchat til å styrke og engasjere merkevaren med målgruppen din.

Tekniske forberedelser

Du må ha en smarttelefon og lastet ned appen Snapchat fra Google Play (Android), eller App Store (iOS).

Slik går du frem

For at dette skal fungere må du få målgruppen din til å legge deg til som venn på Snapchat. En god start er å informere i alle eide kanaler (e-post til alle kontakter, sosiale medier og blogg) at «Nå er vi på Snapchat». Legg ved bilde av din unike Snapcode for å gjøre det enkelt å følge deg.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte


  • Arranger Q&A.
  • Vis frem behind-the-scenes.
  • Lag konkurranser.
  • La ansatte, kunder eller påvirkere ta over kontoen din for en dag.
  • Lag how-to videoer.
  • Forhåndsvis nye produkter eller prosjekter.
  • Legg til bilder fra følgere i storyen din.

Eksempel på konkret anvendelse

Et godt eksempel på en norsk bedrift som lykkes med Snapchat er TV2 Sporten. De utnytter spesielt punktene behind-the-scenes og ansatte, kunder eller påvirkere kan ta over kontoen din for en dag. 

I forbindelse med ulike sportsbegivenheter tar eksempelvis utøvere eller TV2 Sportens egne eksperter over ansvaret for Snapchat-kontoen. Vi kan for eksempel følge Øyvind Alsakers (ekspertkommentator) dag fra han våkner i Bergen, flyr til England for å kommentere en kamp, og setter seg på flyet hjem igjen. De bruker også Snapchat aktivt i studiosendinger for å oppmuntre seerne til å besvare konkurranser ved å sende inn svar til Snapchat-kontoen deres.

For flere eksempler på merkevarer med god suksess på Snapchat anbefaler jeg et besøk til denne siden.

Detaljert fremgangsmåte

  1. Først må du bestemme deg om Snapchat er en plattform du ønsker å være på. Dette innlegget hjelper deg med det.
  2. Last ned Snapchat fra Google Play eller App Store. 
  3. Opprett en bruker (NB! Snapchat tillater ikke navneendringer, tenk derfor nøye igjennom navnevalg). Bruk selskapsnavnet hvis mulig. 
  4. Sett deg mål. Hva vil du oppnå ved å være på Snapchat? Hvis personlig kontakt med målgruppen er viktigst kan for eksempel behind-the-scenes være mest hensiktsmessig. 
  5. Lag din første story. Hold inne knappen for å filme og velg My Story for å publisere. 
  6. Test deg frem med tanke på frekvens, lengde og respons. Repeter, analyser og optimaliser. 
  7. Forslag til hva du kan måle i Snapchat: 
    • Varighet på storyen.
    • Frafall.
    • Respons.
  8. Bruk et Excel-ark for å måle følgende:
    • Tittel.
    • Antall snaps.
    • Antall visninger på første snap.
    • Antall visninger på siste snap.
    • Engasjement (hvor mange tok et skjermbilde eller sendte deg en direkte melding).

      eksempel på rapportering snapchat.png
  9. For å finne ut av antall visninger av en story kan du gjøre følgende: 
    • Klikk på de tre prikkene til høyre for My Story.
    • Klikk på en snap.
    • Dra fingeren opp på skjermen for å se hvem som har sett og tatt skjermbilde av snappen din. Et øye indikerer en visning, mens to piler mot hverandre indikerer et skjermbilde.

Betalt promotering

Om dere velger å allokere litt penger fra markedsbudsjettet til annonsering på Snapchat, vil flere muligheter åpne seg.

  1. Snap ads: Snap ads er 10-sekunders vertikale videoer med lyd som kan inneholde interaktive elementer som en CTA (Call to action). De korte klippene bør gi informasjon om selskapet og hvilke produkter/tjenester dere tilbyr.
  2. Sponset Geofilter/lenses: Sponset geofilter tillater brukere og sende snaps med ditt filter fra spesifikke lokasjoner. F.eks. området rundt kontoret, en spesifikk Café eller noe annet som er relevant til deres produkter/tjenester. Lenses er noenlunde det samme. Forskjellen er at lenses bruker ansiktsgjenkjenningsteknologi, som tillater brukerne og endre ansiktet sitt til alt fra en hund, til en blomst eller julenissen. Her er det mange kreative løsninger.

Kilder

Snapcode: You can now download your Snapchat QR code to customize it
Entrepreneur: 7 Brands That Are Killing It on Snapchat

Relatert innhold

Inboundbloggen: Snapchat eller Instagram Stories som del av en inbound-strategi
Inboundbloggen: Hvilke sosiale medier bør du prioritere i din markedsføring?
Vekstoppskrifter: Engasjer Snapchat-brukere med eget geofilter
Vekstoppskrifter: Annonsering på Snapchat: Slik øker du trafikken på nettstedet ditt

Få e-post om nye oppskrifter:  Abonner på Vekstoppskrifter.no

Først publisert: 28. september 2018. Oppdatert: 26.februar 2021. 

Anders Sollie Hoff's photo

Av: Anders Sollie Hoff

Anders er leder for digitalrådgivere og digitalkonsulenter i Markedspartner. Han har sin bakgrunn fra Handelshøyskolen BI og Lancaster University Management School, hvor han har tatt en bachelor i Markedsføringsledelse og en master i Advanced Marketing Management.