De siste to årene har jeg vært i møter med flere titalls bedriftsledere hvor temaet har vært inbound marketing. Forretningsutfordringene til lederne har variert. En del har utfordringer med å skape større forutsigbarhet i salget. Noen klarer ikke å generere nok salg, slik at omsetningen stagnerer. Andre mener de bruker mye penger på markedsføring uten at det gir gode resultater. Flere merker at konkurrentene er i ferd med å ta større markedsandeler. Mange sliter med å få kommersiell effekt av eksisterende CRM-løsning.
Les mer ›
Temaer:
inbound marketing,
ledelse
I dette innlegget skal jeg presentere hva digital endringsledelse innebærer for deg som leder. Med digital endringsledelse mener jeg ledelse av omstillingsprosesser, innovasjon påvirket av teknologi og utnyttelse av teknologi for å gjennomføre endringene.
Les mer ›
Temaer:
ledelse,
endringsledelse,
strategisk ledelse
Skal du lykkes som markedsdirektør fremover, er det helt avgjørende at du forstår hva big data er og hvordan du kan utnytte det i selskapets salgs- og markedsføringsarbeid. CMO-er som ikke har kunnskap om dette vil bli akterutseilt av 24-åringer rett fra skolebenken.
Les mer ›
Temaer:
markedsføring,
digital markedsføring,
ledelse,
big data
Markedsdirektøren står i en unik posisjon for å skape vekst i selskapet og er en viktig ressurs i enhver moderne virksomhet. Samtidig har CMO-er historisk sett den korteste levetiden sammenlignet med andre roller i ledergruppen. Hva er det som skiller vinnerne fra taperne? Takket være nyere forskning på området har vi fått innsikt i nettopp dette. Denne artikkelen er for deg som er CMO og ønsker å lykkes bedre, eller for deg som er CEO og som ønsker å legge et bedre grunnlag for suksess. Også salgsdirektører vil ha nytte av den, da vi også berører samarbeidet mellom salg og marked.
Les mer ›
Temaer:
markedsføring,
digital markedsføring,
ledelse
Markedsføringsledelse er et «brand new game» i forhold til hva det var. Endringer i teknologi og forbrukeratferd setter nye krav til kompetansen til dem som jobber med markedsføring og salg. Ikke minst til markedssjefen. I dette innlegget vil jeg trekke fram fire konkrete lederegenskaper en markedssjef bør ha for å lykkes i dagens scenario.
Les mer ›
Temaer:
strategi,
ledelse,
analyse
God ledelse er strategisk ledelse. Og for å være en strategisk leder må du vite hva som kreves av deg for å lykkes i en digital økonomi. I dette innlegget argumenterer jeg for hvorfor leadsgenerering er det viktigste av alle viktige emner du som toppleder bør ha på blokken din.
Les mer ›
Temaer:
strategi,
leadsgenerering,
ledelse
Skal du lykkes med digital markedsføring, er det ikke nok å bare vite hvem, hva og hvor. Du må også vite hvorfor. Det kan Big Data og Thick Data hjelpe deg med.
Les mer ›
Temaer:
markedsstrategi,
ledelse,
analyse
I Norge (faktisk i hele Skandinavia) er det ved utgangen av 2015 fremdeles få selskaper som baserer sin markedsstrategi på inbound marketing. Vi kan finne elementer av inbound hos flere bedrifter, men det er sjelden en godt forankret og langsiktig strategi. Du kan finne bedrifter som utvikler mye innhold på både analoge og digitale kanaler, men det er få som har dette forankret i kommersielle mål på leadsgenerering og økt omsetning. Hva skyldes dette? La oss se på fem viktige årsaker.
Les mer ›
Temaer:
inbound marketing,
digital markedsføring,
digital markedsstrategi,
ledelse
Kundenes muligheter til å innhente informasjon om deg og dine produkter har økt kraftig det siste tiåret. Maktbalansen har i de fleste markeder skiftet over til kjøpersiden. Det er kun i de markeder du kan observere geografiske eller naturlige monopoler at selger fortsatt er i førersetet. Resultatet av dette er prispress og økende konkurranse. Hva er redningen?
Les mer ›
Temaer:
inbound marketing,
kjøpsprosess,
ledelse
Som leder i en digital økonomi må du ha mange ulike ferdigheter og kunne spille på dem samtidig. I dette innlegget tar jeg for meg seks viktige lederegenskaper.
Les mer ›
Temaer:
ledelse