Måten bedrifter kan jobbe med å annonsere budskapet sitt på har endret seg drastisk med tiden. Før i tiden opererte man med massekommunikasjon hvor man segmenterte på hvilken papiravis som skulle brukes og møtte utfordringer med å kunne måle avkastningen på markedsføringsinvesteringene sine. Heldigvis endrer teknologien seg med tiden, og vi sitter nå med både muligheten til å målrette kampanjer mot ulike målgruppesegmenter, og analytiske verktøy som gir oss umiddelbar respons på markedsføringsaktivitetene våre.
Les mer ›Temaer: digital markedsføring, annonsering, digital markedsstrategi, performance marketing, hva er performance marketing?, performance
Har virksomheten din en digital markedsstrategi? Hvis svaret er «nei» utnytter du ikke de mulighetene du har for å kapre nye kunder. I dette blogginnlegget vil jeg gå gjennom 5 trinn som vil hjelpe deg å optimalisere din digitale strategi, og vinne flere kunder i 2022.
Les mer ›Temaer: digital markedsføring, strategi, digital markedsstrategi
Tidenes viktigste forbrukere – møt generasjon Alpha
Av Siri Enoksen 3. august 2021 | 5 minutter lesetid
Sterke, unike, tilgjengelige og enda mer kravstore. Generasjon Alpha kommer snart til å ta over verden, og de kommer til å gjøre det med stor selvkontroll. Å vokse opp i et digitalt miljø, med all kunnskap bare et klikk unna, vil ikke bare påvirke deres erfaringer, men vil definere måten de samhandler med sine jevnaldrende, venner, familie og virksomheter. Dette er fremtidens viktigste forbrukere.
Les mer ›Temaer: sosiale medier, markedsføring, digital markedsstrategi, generasjon alpha
Digital markedsføring: Skal du lykkes må du ha evnen til å lære
Av Siri Enoksen 13. juli 2021 | 7 minutter lesetid
Den digitale utviklingen har tatt kvantesprang de siste årene. Og som du vet − I dag er det kundene som sitter i førersetet − og skal du unngå å bli forbikjørt må du sørge for at bedriften har tilgang til nødvendig kompetanse. Her er 9 utfordringer du og din organisasjon må løse for å lykkes med digital markedsføring.
Les mer ›Temaer: digital markedsføring, inbound markedsføring, digital markedsstrategi
Den digitale utviklingen har gitt helt nye muligheter som ikke fantes bare for 5 år siden og som er så attraktive at de ikke kan overses:
Les mer ›Temaer: digital markedsføring, retargeting, digital markedsstrategi, tjenester for digital markedsføring, kostnader for digital markedsføring
Når markedsaktiviteter blir avlyst, blir den digitale markedsføringen ekstra viktig
Av Tove Eggen 30. april 2020 | 5 minutter lesetid
Som salg- og markedssjef i Hallingplast AS, har Sverre Tragethon fått kjenne på hvilket privilegium det er å være i en bedrift og industri som ikke blir direkte rammet av koronakrisen. Men en digital omstilling er det likevel. Dette er tredje artikkelen i en serie på 4, hvor vi har snakket med 4 markedssjefer fra henholdsvis Norsk Gjenvinning, Mills Proff Partner, Hallingplast og Frydenbø Marine om den krevende tiden COVID-19 har ført med seg. Hvilke erfaringer har de gjort seg så langt, hvordan har markedsstrategien eventuelt endret seg og hvordan ser de for seg at veien videre blir?
Les mer ›Temaer: digital markedsstrategi, Covid-19, korona, digitalisering av kundereisen, hvordan markedsføre etter korona, segmentere og målrette
Vi må fortsette å lage relevant innhold som styrker kundene våre
Av Tove Eggen 29. april 2020 | 7 minutter lesetid
Å se hele serveringsbransjen bråstoppe er unektelig trist, men selv når grønne tall ble til røde fikk Hanne Tømte, marketingsjef i Mills Proff Partner, bekreftet hvor effektiv deres digitale satsning har vært. Dette er vår andre artikkel i en serie på 4, hvor vi har snakket med 4 markedssjefer fra henholdsvis Norsk Gjenvinning, Mills Proff Partner, Hallingplast og Frydenbø Marine om den krevende tiden COVID-19 har ført med seg. Hvilke erfaringer har de gjort seg så langt, hvordan har markedsstrategien eventuelt endret seg og hvordan ser de for seg at veien videre blir? Her er Hanne sine erfaringer.
Les mer ›Temaer: digital markedsstrategi, digitalisering, Covid-19, korona, digitalisering av kundereisen, hvordan markedsføre etter korona, segmentere og målrette
Ønsker du at bedriftens nettsider oppnår bedre resultater? En innholdsanalyse kan være løsningen. Slik gjør du det!
Av Hanne Marthinsen 21. januar 2020 | 3 minutter lesetid
Du har søkt i Google og tror du har funnet det du er på jakt etter. Du klikker på et av søkeresultatene og inn på en nettside. Men så stopper du. Du har sikkert opplevd det: Det du søkte på, og det du kommer inn til – stemmer ikke overens. Teksten sier noe annet og gir deg verken svar eller hjelp til det du leter etter. Du stikker til neste.
Les mer ›Temaer: webstrategi, innholdsstrategi, innholdsproduksjon, digital markedsstrategi
En digitalmarkedsførers nyttårsforsett for 2019
Av Anneli Setalo 28. desember 2018 | 2 minutter lesetid
Trene mer, spise sunnere, tilbringe mer tid med familien. Listen over nyttårsforsetter har sannsynligvis allerede blitt ganske lang, men jobber du som markedsfører er det allikevel ett punkt til du må rydde plass til øverst på listen. Det er å jobbe analyseorientert med markedsføring i 2019.
Les mer ›Temaer: digital markedsstrategi
2018 – året da kjøpstrakten ble erstattet av svinghjulet
Av Linda Harlem 18. desember 2018 | 4 minutter lesetid
Det kunne kanskje vært en artig nyhet i lokalavisen, men det er ikke det det handler om her. Det dreier seg om HubSpots nye metode, eller verktøy, the Flywheel. Har du rukket å bli kjent med det ennå? Hvis ikke, er det på høy tid. Her er en innføring!
Les mer ›Temaer: strategi, digital markedsstrategi
Maria Trubicina om sales and marketing alignment
Av Anneli Setalo 30. oktober 2018 | 2 minutter lesetid
Maria Trubicina fra HubSpot var nylig på norgesbesøk for å holde foredrag om hvordan salg og markedsføring kan jobbe bedre sammen og dermed skape mer verdi for bedriften. Vi grep sjansen til å stille henne noen velvalgte spørsmål.
Les mer ›Temaer: digital markedsstrategi, salgsstrategi
VIDEO: Markedsføring og salg i dramatisk endring
Av Erlend Førsund 21. august 2018 | 1 minutter lesetid
Toget til fremtiden går fort, og landskapet forandrer seg hele tiden. På INBOUND-DAGEN i mars i år presenterte Stig Hammer de viktigste tingene du må vite om markedsføring og salg akkurat nå. Dette er ikke visjonære fremtidsscenarier, men håndfaste teknologier og metoder som har oppstått eller blitt aktuelle det siste året.
Les mer ›Temaer: markedsstrategi, digital markedsstrategi, trender, salgsstrategi
Det aller dummeste du kan gjøre som markedsdirektør i 2018
Av Marius Torjusen 11. januar 2018 | 10 minutter lesetid
De fleste av oss jobber med kunder som enten er i en kjøpsprosess, eller så er de ikke det. Har du akkurat kjøpt deg ny sofa, er det lenge til du skal kjøpe sofa igjen. Det dummeste du kan gjøre i 2018 er å bruke hoveddelen av markedsbudsjettet ditt på kunder uten erkjent behov. I denne artikkelen viser jeg deg hvordan du raskt kan nå dem som er interessert i å kjøpe produktet ditt og hvorfor du kan la de andre være i fred.
Les mer ›Temaer: digital markedsføring, kjøpsprosess, innhold, digital markedsstrategi, kunstig intelligens
Push og pull-markedsføring i en digital hverdag
Av Cecilie Henriksen 18. april 2017 | 3 minutter lesetid
Når du skal utvikle en digital strategi for synliggjøring av ditt produkt eller tjeneste til potensielle kunder, står du overfor flere strategiske valg. Jeg skal i dette innlegget ta et oppgjør med de mest misforståtte strategi-begrepene i markedsføringsfaget: Push-og-pull-markedsføring.
Les mer ›Temaer: inbound marketing, digital markedsføring, digital markedsstrategi, digitalisering
5 ferdigheter du må ha for å lykkes med digital markedsføring i 2017
Av Maria Pettersson 3. januar 2017 | 5 minutter lesetid
Nå som vi har beveget oss inn i det nye året er det på tide å fokusere på de grunnleggende ferdighetene som trengs for å utmerke seg innen digital markedsføring i 2017.
Les mer ›Temaer: markedsføring, digital markedsføring, digital markedsstrategi