10 ofte stilte spørsmål om digital markedsføring

Av Fred Stave 19. mai 2015 | 5 minutter lesetid

Digital markedsføring: 10 ofte stilte spørsmål

1. Hva er en digital markedsstrategi, og hvorfor bør vi ha en?

Den digitale utviklingen har gitt helt nye muligheter som ikke fantes bare for 5 år siden og som er så attraktive at de ikke kan overses:

  • Helt nye muligheter til å samle info om kunder og leads
  • Helt nye muligheter til å utvikle eide kommunikasjonskanaler
  • Helt nye muligheter til å arbeide systematisk med å utvikle leads til kunder
  • Helt nye markeds- og kundesegmenteringsmuligheter
  • Automatisering på et helt nytt nivå
  • Helt nye muligheter for måling og oppfølging

Dette åpner for kunnskapsbasert markedsføring på en annen måte. Forskjellen på det å ha en digital markedsstrategi og det å ikke ha en, kan være enorm og gjøre store utslag i både omsetning og bunnlinje.

2. Hvordan kan vi måle effekten av digital markedsføring?

Det gamle ordtaket "Halvparten av reklamen vår fungerer, men jeg vet bare ikke hvilken halvpart" stammer fra en analog verden og er ikke lenger en sannhet. Ny teknologi lar markedsførere måle effekt av digitale tiltak ned til minste Facebook-oppdatering. Markedsføring har gått fra "kunst til vitenskap", og med markedsføringssystemer, som f.eks. HubSpot, er markedsførere i dag langt mer treffsikre enn man var før og kan kontinuerlig forbedre alle ledd i markedsføringsprosessen.

> Les også: Hva er marketing automation?

3. Hvordan kan vi forbedre bedriftens nettsider?

For at en web skal gi resultater i form av konkrete navngitte henvendelser fra potensielle kunder (leads) må du ha en plan for hvordan dette skal skje, og du må ha på plass mekanismene som gjør det mulig i praksis. På MarkedsPartners egen web har vi med stor suksess benyttet e-bøker og guider som en slik mekanisme. Dette er egenprodusert faglitteratur, skrevet av våre egne rådgivere, som gir verdifull og relevant input til våre målgrupper som fordeler seg i kategoriene bedrifts- og linjeledere og markedsdirektører/markedssjefer.

Konverteringsstrategien går ut på å tilby denne typen litteratur i bytte mot kontaktinformasjon. Vi har da etablert en relasjon basert på samtykke, tillit og at vi har gitt verdi uten å be om mye. Et godt utgangspunkt for en senere dialog om hvorvidt virksomheten burde vurdere oss som samarbeidspartner innen markedsføring.

> Les også: Hvorfor er hjemmesiden så viktig for å øke salget? 

4. Bør vi være på sosiale medier - og hvis ja, hvorfor?

Vareprat, både i form av negativ omtale og anbefalinger, skjer i dag på sosiale medier - uavhengig om din virksomhet er aktiv der eller ikke. Det en person i gamle dager fortalte til ni venner forteller han eller hun nå til sine 500 Facebook-venner eller 1498 Twitter-følgere. Som igjen deler det videre. Konsekvensene av å ikke være tilstede i sosiale medier er tapte muligheter til å respondere på slike omtaler og vende dem til det gode.

MEN, du går også glipp av en kanal som vil kunne gi deg nye salgsmuligheter, leads og kunder gjennom de tre gyldne reglene:

  1. Lytte til relevante samtaler
  2. Delta i disse samtalene som en som gir verdi uten å være selgende
  3. Dele eget og andres innhold.

Sosiale medier er spesielt virkningsfullt når du deler kvalitetsinnhold som treffer en nerve hos målgruppen - slikt innhold lever etterhvert sitt eget liv og kan bli viralt og resultere i tusener på tusener av visninger og betydelig trafikk til din web.

5. Vi hører ofte at vi bør blogge, men hvor effektivt er det egentlig?

Blogging er en kritisk suksessfaktor for bedrifter som ønsker å generere leads og nye kunder. Jevn produksjon av innhold øker synligheten din på Google over tid og fører til økt trafikk til dine nettsteder - trafikk fra mennesker som søker etter det du skriver om. Bare det å blogge 1-2 ganger i måneden genererer 70% flere leads enn om man ikke blogger i det hele tatt! 

Så har vi brandingeffekten: En firmablogg gir virksomheten en talerstol og et publikum og kan bidra til å gjøre virksomheten til en tankeleder i sin bransje eller nisje. 

> Les også: Hvorfor du bør begynne å blogge nå - og ikke senere

6. Jeg får fremdeles rosablogg-assosiasjoner når jeg hører ordet "blogg" - kan en seriøs bedrift drive med det?

De fleste kjenner til blogg-begrepet fra massemedia i forbindelse med jenter på 15-25 år som skriver om mote, sminke og livsstil. Men når du tenker på hva blogging egentlig er - jevnlig publisering av artikler rettet mot en spesifikk målgruppe - så ser du hvor universelt anvendelig dette verktøyet er. De fleste store bedrifter blogger, og det er like vanlig innen B2B som B2C.

7. Bør vi sende ut nyhetsbrev, og hvilke fordeler gir det oss?

Nyhetsbrevet har gjort 70% av jobben når det dukker opp i innboksen til mottageren - selv om det ikke skulle bli lest. Grunnen til dette er loven om påminnelse, som også er kjent som "Top of mind". Du sender et signal om at du fremdeles finnes og at du er klar til å ta imot kundens bestillinger eller oppdrag. Det å bygge e-postlister er den rimeligste og mest treffsikre formen for markedsføring, og om du har en god strategi for innholdet du deler i nyhetsbrevet (som ikke bare bør være reklame), vil det kunne bli en svært effektiv kilde til økt omsetning.

8. Weben vår er ikke tilpasset til mobil - hvilke konsekvenser kan det få?

Fra og med den 21. april 2015 straffer Google alle nettsteder som ikke er mobiltilpassede. Algoritmeendringen innebærer at søkemotoren prioriterer weber som er responsive (eller som er rene mobilweber), og den enorme økningen i webtrafikk fra mobiltelefoner og nettbrett er en årsak til at dette har tvunget seg fram. Om du ikke gjør noe annet i 2015 bør du sikre at selskapets weber er mobiltilpassede, så du unngår å miste synlighet og trafikk, og tape salgsmuligheter.

> Les også: Google endrer algoritmene sine igjen: Hva betyr det for din web?

9. Hva er retargeting?

Retargeting er en type webannonser som kun vises til personer som har besøkt én eller flere av dine websider. Denne typen annonser er 4x mer effektive enn vanlige bannerannonser og kan være et svært verdifullt supplement i din digtale markedsføringsverktøykasse. Siden du KUN viser annonser til dem som allerede har besøkt weben din, VET du også at du mest sannsynlig treffer personer som er interessert i det du tilbyr. Det gjør også retargeting til en svært kostnadseffektiv form for reklame som blir omfavnet av flere og flere markedsførere nettopp av den grunn.

> Les også: Hva er retargeting, og hvorfor bør du ta det i bruk?

10. Jeg ser at mange bedrifter annonserer på Google - er det noe vi bør vurdere?

Annonser fra Google AdWords vises basert på ordene du bruker i søket ditt. Hvis det finnes en etterspørsel i markedet, kan du også være sikker på at det gjøres søk på Google. Det vil i slike scenarier være fornuftig å investere i annonser på Google - for der treffer du mennesker som ofte er i kjøpsmodus, eller som i det minste er i startfasen av en kjøpsprosess. Kan du fange dem opp tidlig, gjennom søk, og kanskje også forsterke denne strategien ved å kombinere med retargeting, kan det være svært så effektivt.

Har du andre spørsmål - eller kommentarer til noen av spørsmålene over? Send oss gjerne en e-post eller skriv i kommentarfeltet under, så kan vi samle dem opp og besvare dem i en senere artikkel.

Ta en uforpliktende prat om inbound marketing med oss  Avtal gratis møte nå

Temaer: digital markedsføring


Fred Stave's photo

Av: Fred Stave

Fred er utdannet med MSc in Management with Marketing (University of Bath), BSc in PR & Communication (BI) og BSc in Music and Culture (UiO). Han jobbet tidligere som strategisk rådgiver i MarkedsPartner, og arbeider i dag som digital markedssjef i NHST Media Group.

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle