Tidenes viktigste forbrukere – møt generasjon Alpha

Av Siri Enoksen 3. august 2021 | 5 minutter lesetid

Tidenes_viktigste_forbrukere_generasjon_Alpha

Sterke, unike, tilgjengelige og enda mer kravstore. Generasjon Alpha kommer snart til å ta over verden, og de kommer til å gjøre det med stor selvkontroll. Å vokse opp i et digitalt miljø, med all kunnskap bare et klikk unna, vil ikke bare påvirke deres erfaringer, men vil definere måten de samhandler med sine jevnaldrende, venner, familie og virksomheter. Dette er fremtidens viktigste forbrukere.

Hva/hvem er generasjon Alpha?

Generasjonen er født mellom 2010 − 2025. Per dags dato er de 11 år og er mer tilgjengelige online og i sosiale medier enn noen andre generasjoner tidligere. De har planlagt en fremtidig karriere og tilrettelagt for hvordan de skal nå det målet. De har sin helt egen og unike stil.

Last ned gratis guide: Slik sikrer du en effektiv digital salgs- og  markedsstrategi

Global oppvarming er en større bekymring for denne generasjonen, hvor utrydningstruede arter som elefant og ulv en dag bare er bilder i skolebøkene. Utilregnelig og ekstremt klima vil bli en del av hverdagen. Det er helt i orden å leve uten en partner, og generasjonen føler ikke noe behov for en kjernefamilie. Dette er faktorer som vil påvirke hvordan dagens aktører må dekke alphaenes behov. 

Hvorfor navnet Alpha?

Navnet oppstod like etter den atlantiske orkansesongen i 2005, da det var så mange stormer at de normale alfabetiske navnene var brukt opp, og for første gang ble det greske alfabetet tatt i bruk. I tråd med denne vitenskapelige nomenklaturen om å bruke det greske alfabetet i stedet for latin, og etter å ha jobbet oss gjennom generasjonene X, Y og Z, konkluderte Mark McCrindle, en generasjons-forsker og konsulent i Australia at den neste kohorten skulle hete «Generasjon Alpha» − En generasjon som skulle representere starten på noe nytt og ikke et tilbakeblikk til det gamle og fortiden.

Generasjon Alpha vs. Generasjon Z

Generasjon Alpha har mange likhetstrekk med generasjon Z, men mens generasjon Z leter etter måter å nyte livet på, vil alphaene jakte etter å finne en balanse i en hektisk hverdag. Hvis dagens trender holder seg, vil generasjon Alpha være mer rasemessig og etnisk mangfoldige enn generasjon Z. Mens generasjon Z fulgte trender og råd fra kjendiser, vil den nye generasjonen søke de samme rådene hos venner. Medlemmer av generasjon Alpha vil også ha større sannsynlighet for å ta videre utdanning og leve lenger.

Mens medlemmer i begge aldersgrupper har vokst opp med teknologi på fingertuppene, har generasjon Alpha en viktig fordel. Z-generasjonen kan i dag mimre tilbake til hustelefonenes tid, og oppgraderingen til smarttelefoner føltes som en ny æra. Denne følelsen vil ikke alphaene oppleve, fordi det moderne teknologiske universet allerede eksisterer. De bruker smarttelefoner før de har lært å gå, og iPaden er ikke lenger et hjelpemiddel, men et leketøy i barnehagen. Som McCrindle uttrykker det: "De er den mest materielt begavede og teknologisk kunnskapsrike generasjonen som noensinne har prydet planeten!".

Utfordringer med generasjon Alpha

Alpha-generasjonen blir født i en tid hvor teknologiske enheter blir smartere, all informasjon de trenger er tilgjengelig på internett og det fysiske og det digitale samværet blandes. Når de vokser opp, vil ny teknologi bli en del av deres liv, deres erfaringer, deres holdninger og deres forventninger til verden. Noen nevrovitenskaper og psykologer påpeker at dette vil ha mange positive konsekvenser, men også noen negative som ikke nødvendigvis påvirker alle likt:

  • Redusert oppmerksomhet og konsentrasjonsevne. Siden de er vant til å bruke flere skjermer samtidig og skanner informasjon raskt, kan deres oppmerksomhet og konsentrasjonsevne svekkes.
  • Mindre tid til sosialt samvær. Å bruke mye av dagen online, både i og utenfor hjemmet, reduserer tiden til å lære, spille og sosialisere på mer tradisjonelle måter. Faktisk blir mye av sosialiseringen overført til sosiale nettverk.
  • Mindre utvikling av kreativitet og fantasi. Uten å sette spørsmålstegn ved ferdighetene som Alpha-generasjonen vil tilegne seg takket være ny teknologi, bør det understrekes at når bruken av fysiske leker reduseres, kan utviklingen av fantasi og kreativitet lide.
  • Redusert evne til å oppnå lykke. Som psykolog Jean M. Twenge bemerker i boken iGen, er det en "kobling mellom fremveksten av smarttelefoner og sosiale medier og økningen av depresjon, angst og ensomhet i dagens ungdom".

Kort forklart er Alpha-generasjonen dypt preget av ny teknologi og sosiale nettverk, med en mer usikker fremtid i møte med raske politiske og økonomiske endringer, og med presset for å lede kampen mot klimaendringer og overgangen til en en mer bærekraftig planet.

Hvordan bør du tenke når du skal markedsføre mot generasjon Alpha?

Ifølge Flux Trends vil markedsføring til denne generasjonen kreve enkelt, detaljert innhold som vil hjelpe til med å dyrke forbrukerlojalitet i ung alder.

Det som teller er innholdet, ikke sant? Hvis du spør generasjon Alpha, er det videoinnhold som teller. Video har vært en del av alpha-generasjonen helt fra fødselen av og har alltid vært lett tilgjengelig for dem. De tidligere generasjonene så på TV, men det blir det mindre av for alphaene. I dag er det videoer i sosiale medier som YouTube og Facebook som gjelder. For å nå ut til og være attraktiv for generasjon Alpha, kommer bruk av videoinnhold til å være helt avgjørende for bedrifter.

Et viktig poeng: Alpha-generasjonen kommer ikke til å like salgskampanjer og lignende. De vil heller vite mer om selve merkevaren og verdiene bak. Dette betyr at branding vil være en enda større og viktigere faktor enn tidligere. 

Eksempler på markedsføring rettet mot generasjon Alpha

Finansinstitusjoner som PNC Bank har inngått et samarbeid med TV-programmet Sesame Street (Sesam stasjon på norsk) i USA for å produsere interessant innhold for å utvikle økonomisk ansvar og ferdigheter som å telle og lese. Mediehus beveger seg inn i podcastsektoren Gen Z og Alpha. NPR-showet, Wow in the World, har som mål å skape diskusjon blant barn og foreldre om emner som vitenskap, teknologi og etikk. Andre plattformer som American Public Media og Vermont Public Radio har også begynt å målrette seg mot denne generasjonen, med interaktive programmer. Expedia Group startet i 2019 å belage seg på teknologiferdighetene til den yngre generasjonen. De skjønte at det ikke lenger bare er foreldre som søker familieferier. Expedia Group har gjort en studie som indikerer at generasjon Alpha, til tross for sin unge alder, spiller en aktiv rolle i familieinspirasjon og planlegging av reiser; de påvirker turbeslutninger for hele familien. Markedsføringen for reiselivsbransjen vil derfor endres drastisk.

Vet du om liknende bedrifter, programmer eller plattformer i Norge som allerede har begynt å markedsføre seg mot fremtidens viktigste forbrukere? 

Konklusjon

Generasjon Alpha vil vokse opp i samspill med AI og roboter, så vel som mennesker. De vil leke med tilkoblede og superteknologiske leker som vil svare på kommandoer og demonstrere emosjonell intelligens. Etter hvert som de blir eldre og utvikler verbale ferdigheter, blir stemme-kommunikasjon med enheter vanlig. Videoinnhold og branding blir viktigere enn noen sinne og bør definitivt være en del av din digitale markedsstrategi. 

LAST NED GRATIS GUIDE NÅ:  Slik etablerer du en effektiv digital salgs- og markedsstrategi

Temaer: sosiale medier, markedsføring, digital markedsstrategi, generasjon alpha


Siri Enoksen's photo

Av: Siri Enoksen

Siri jobber i dag som CRM-spesialist og digitalmarkedsfører i Würth Norge, men jobbet tidligere som digitalmarkedsfører i MarkedsPartner. Siri er utdannet ved Høgskolen i Østfold hvor hun har en bachelor i internasjonal kommunikasjon. Siri har også studert ett år ved Queensland University of Technology, hvor hun tok fag innen markedsføring, visuell kommunikasjon og PR.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle