Trene mer, spise sunnere, tilbringe mer tid med familien. Listen over nyttårsforsetter har sannsynligvis allerede blitt ganske lang, men jobber du som markedsfører er det allikevel ett punkt til du må rydde plass til øverst på listen. Det er å jobbe analyseorientert med markedsføring i 2019.
Løsningen er Big Data, CRM-systemer og marketing automation
Big data gir oss all den informasjon vi trenger for å skape et relevant budskap til hver målgruppe. CRM-systemet gjør det mulig for oss å lagre denne informasjonen i henhold til gjeldende lovverk og koble denne informasjonen til markedsføringskampanjer. Setter vi opp regler i CRM-systemet vårt, som eksempelvis at alle som har meldt seg på et webinar vi arrangerer, får tilsendt en relevant e-bok i en personifisert e-post, har vi benyttet oss av marketing automation.
Teknologien sørger med andre ord for at ingenting vi gjør i markedsføring er tilfeldig. Oppgaver som tidligere var ressurskrevende, har blitt automatisert, og vi får sanntidsdata fra alle kampanjene våre tikkende inn. Det betyr at det ikke lenger finnes noen unnskyldning for å pushe irrelevante eller utdaterte markedsføringstiltak. Det betyr at vi kan spore avkastningen av hver minste lille aktivitet. Markedsføreren har blitt teknolog.
Markedsførerens verdibidrag springer ut fra analysearbeidet
Så hva betyr dette for vår arbeidsdag som markedsførere? Rollen vil helt klart endre seg. Det har den allerede gjort, og det vil stilles andre krav til oss.
Vår evne til å analysere og rapportere på hvordan arbeidet vårt gir bedriften flere og bedre salgsmuligheter blir helt avgjørende.
Det holder ikke lenger at hjemmesiden ser bra ut og stemmer overens med bedriftens merkevare. Som markedsførere må vi kunne vise til hvordan målgruppen vår beveger seg over de ulike websidene våre, hva de trykker på, og gjøre tester for å bedre brukeropplevelsen, samt bedriftens salgsmuligheter. Du må bli en kløpper innen konverteringsoptimalisering (CRO).
Så legg fra deg utsagn som «jeg tenker… jeg tror… jeg mener…» i det gamle året og erstatt de med «tallene viser… ifølge denne rapporten … basert på …».
Men kan vi ikke eksperimentere?
Nå tenker du kanskje at jeg har tatt all gleden ut av det å være markedsfører. Hadde du lyst til å bli analytiker, hadde du studert økonomi kanskje. Frykt ikke, det blir fortsatt mulig å være kreativ og eksperimentere med ulike formuleringer, farger og uttrykk. Det eneste som endrer seg er at alt vi gjør, gjør vi på bakgrunn av data.
Slik kan vi måle effekten av aktivitetene våre og unngå å basere kampanjene våre på feilkilder. Føler du deg trygg på de analytiske ferdighetene din og egenskapene dine i Excel, er det egentlig bare å sette i gang. Er du derimot usikker på de punktene jeg har listet opp i blogginnlegget, vil det være fornuftig å sette av tid til kompetansehevende formål. Snakk om å få en pangstart på det nye året!