Året som gikk endret mye av hvordan du som salgsleder både kan – og bør – samarbeide med ditt salgsteam. Dagens situasjon har gjort at stadig flere har hjemmekontor. Hvordan kan du som salgsleder best følge opp dine selgere i den situasjonen dere nå står i? I dette innlegget vil vi gi deg noen tips til hvordan du både kan effektivisere arbeidshverdagen, og sikre god oppfølging av salgsavdelingen i 2021.
#1: Effektiviser (video) møtene. Gjør de meningsfulle!
Du kan ha mye å hente ut av å effektivisere møtene du holder. Hvor ofte tror du dine selgere har gått ut av et møte og tenkt: «Hva er det vi egentlig oppnådde eller kom frem til på dette møtet?» Kanskje du til og med har tenkt den tanken selv.
Gjør møtene kortere og mer fokuserte
Sett opp møtene dine til å vare akkurat den tiden dere trenger, ikke noe mer. Da vil det være enklere å følge med for dem som deltar, og møtet vil bli mer effektivt.
Hvis du ser at dere trenger mer tid på slutten av et møte, er det bedre å kalle inn til et nytt møte, hvor dere tar opp tråden igjen. Det skaper struktur og en disiplin som bygger effektivitet. Vurder også om det dere ikke rakk å gå gjennom kan skrives over e-post.
Varier hvem som leder møtene
For å skape variasjon i møtene dine, kan du bytte på hvem som skal lede møtet. Ikke la det være deg som styrer showet hver gang. Gi ansvaret til selgerne dine. Du kan for eksempel strukturere møtene på en slik måte at du lar hver enkelt selger gå gjennom sin egen pipeline, hvor de presenterer statistikk, fremgang og fallbacks for de andre deltakerne. Det handler om å involvere selgerne i større grad. Vis at du har tillit til dem og gi dem muligheten til å vise seg litt frem.
Når selgerne blir mer involvert stiller de mer forberedt, og vil huske mer av møtene i etterkant.
#2: Gjør hjemmekontor til en vinner
Hjemmekontor er ikke alltid bare gull og grønne skoger. Hjemmekontor gjør at det kan være vanskelig å finne balansen mellom jobb og fritid. Det er flere ting som slåss om din oppmerksomhet når du jobber hjemme. Det kan være oppvasken som burde gjøres eller småbarn hjemme. Det kan derfor være vanskelig for enkelte å få arbeidsoppgavene gjort.
Av hensyn til dette bør du som leder hjelpe dine selgere med å gjøre opplevelsen av hjemmekontor bedre. Noen eksempler på dette kan være å investere i godt utstyr, motivere og inspirere til bedre rutiner og tidsbruk, og passe på at du fører en tettere dialog og oppfølging med selgerne dine.
Invester i godt utstyr
Din virksomhet bør vurdere hvordan dere kan støtte deres ansatte i å sikre godt utstyr på hjemmekontor. Eksempelvis: har de et godt skrivebord og en god sittestilling når de jobber? Det er like viktig at selgerne dine har det bra på hjemmekontor, som i kontorlandskapet på jobb. Godt utstyr vil bidra til trivsel, bedre produktivitet, og mindre skader.
Inspirer til bedre rutiner og tidsbruk
Her må du som leder stå frem som et godt eksempel. For at dine selgere skal bruke tiden sin riktig og ha gode rutiner, må du vise dem vei.
Vis medarbeiderne dine at de ikke trenger å jobbe hele døgnet, og at det er greit å legge fra seg jobben. Det er viktig for deg og prestasjonene til teamet ditt at dere jobber smartere, ikke nødvendigvis mer.
Bedre rutiner, fornuftig tidsbruk og pauser vil gi resultater, i motsetning til overarbeid, utbrenthet og kanskje til og med sykdom.
Tettere oppfølging og dialog
Når salgsavdelingen sitter på hjemmekontor er det viktigere med tettere oppfølging og dialog. Derfor bør du informere internt om når du er tilgjengelig og hvordan de enklest kan få tak i deg. Det kan være lurt for deg å sette noen begrensninger, men stort sett bør det være mulig å kontakte deg når de har behov for det. Det handler om at de må kunne regne med deg når de trenger deg.
Er dette avklart vil det bidra til at dere får en bedre dialog og samarbeidet vil flyte bedre.
Ved å skape mer åpenhet og dialog vil det hjelpe ditt team med å være mer transparente med hva som foregår, både på jobb og i privatlivet. Det kan hjelpe deg som leder til å redusere barrierer, og bidra til at selgerne lykkes i jobben.
#3: Utnytt situasjonen, ha fokus på læring og utvikling
Når du og selgerne navigerer dere igjennom Covid-19, er dette en god mulighet til å sette fokus på læring og utvikling.
Når vi mennesker opplever store endringer, er det ofte lett å føle behovet for noe nært og kjært. Men, dette gjør også at dere har en god mulighet for å lære noe nytt. Utnytt slike muligheter! Det kan være ny teknologi som er tilpasset dagens måte å selge på, eller andre ferdigheter dere bør tilegne dere for å følge med på utviklingen.
Start i dag!
Med 2020 bak oss er det på tide å se fremover, og tilpasse seg endringene som kommer. Salg er i stadig utvikling og endring, derfor kreves det at du og din organisasjon er oppdaterte, og finner nye måter å tenke på.
Når vi nå er godt i gang med 2021 er dette en ypperlig mulighet for deg til å se på hvor du og salgsavdelingen kan bli bedre. Vi håper at de tre elementene vi har foreslått kan ruste dere for et godt år i 2021. Lykke til!