Nyttige verktøy i HubSpot for B2B-bedrifter

Nyttige-verktøy-i-HubSpot-for-B2B-bedrifter

HubSpot er langt mer enn et CRM-system. I denne artikkelen har jeg tatt for meg noen eksempler på hvordan plattformen kan brukes i B2B-arbeidet, innenfor markedsføring, salg og service.

Blogg

Blogg i B2B-sammenheng er en glimrende måte å dele fagkunnskap på, samtidig som du kan drive potensielle kunder framover i kjøpsreisen – uten å være selgende. I tillegg har det vist seg å være effektivt for å skape nye leads (potensielle kunder.) For snart seks år siden skrev min kollega Erlend en artikkel om hvorfor virksomheter bør blogge. Erfaringene som både vi og våre kunder har gjort siden den gang, bekrefter hans konklusjon:

«Blogging er en kritisk suksessfaktor for de fleste bedrifter som har leadsgenerering som målsetning for sin markedskommunikasjon.»

I HubSpot er det superenkelt å lage og redigere bloggartikler. Når de er skrevet, kan du velge om de skal deles automatisk eller manuelt.

Se gratis webinar: Blogg som om du mener business >  <https://www.markedspartner.no/tjenester-og-kompetanse/>

SoMe-posting

De fleste virksomheter også i B2B-markedet, er – eller bør være - synlige i sosiale kanaler. Disse kanalene er nemlig ikke bare et verktøy for å dele informasjon. Vel så viktig er det å betrakte dem som muligheter for å styrke merkevare og omdømme, og for å få tak i de kundene du ønsker. Skal du lykkes godt med dette, bør du for øvrig også ha en egen strategi for sosiale medier.

Å opprette deleposter i HubSpot, er egentlig gjort i en fei, men et godt råd er å bruke tid på deletekst, slik at du treffer de rette personene med rett budskap.

analyseverktøy-for-sosiale-medier-i-HubSpot-MarkedsPartner

Men vi er en B2B-virksomhet og treffer nok ikke kundene våre på SoMe, tenker du kanskje? Dere gjør det. Så sant dere gjør de rette tingene. Jeg anbefaler deg å begynne med en kikk på denne artikkelen: Jeg tror innholdsstrategien din bommer på minst ett av disse punktene.

Når du deler innhold på sosiale medier, gir HubSpot deg også gode muligheter til å følge med på hva som funker, eller ikke, og hvilken kanal som er best egnet:

analyse-av-publikum-for-sosiale-medier-i-HubSpot

Workflows og marketing automation

Ordene over har for mange blitt dagligdagse, men er du fortsatt litt ukjent med begrepene får du en kjapp forklaring: Workflows ( arbeidsflyt) er et sett med regler du kan sette opp for å automatisere rutinepregede oppgaver i markedsførings- og salgsarbeidet, mens marketing automation, er programvaren, eller verktøyet du trenger for å få utført oppgavene.

HubSpot har lagt til rette for at mange av de repeterende oppgavene du tidligere har gjort selv, kan utføres uten din hjelp. Det trengs bare litt forarbeid, men til gjengjeld får du mye mer tid til andre, og kanskje morsommere gjøremål. Og vi snakker om langt flere oppgaver enn å sende ut e-poster til kunder. Her er et eksempel på en workflow som sender en velkomste-post til alle nye abonnementer av bloggen vår, Hubspotbloggen.no:

worflow-hubspot-velkomste-post

Les også: Hva er marketing automation?

Leads-oppfølging

Du kan for eksempel få bedre tid til å følge opp potensielle kunder. HubSpots programvare sporer alle kontakters digitale atferd over tid, og lagrer opplysningene som de oppgir selv. Det er helt gull. Med disse opplysningene får du innblikk i hva kontaktene dine er opptatt av, og dermed kan du danne deg et bilde av hvilke utfordringer de trenger hjelp for å løse.

Informasjonen gjør deg dermed også i stand til å pleie nye og eksisterende kunder med relevant informasjon, både før, under, og etter et salg.

Ikke minst, blir det enklere å sile ut hvilke personer, eller leads, som er klare for en prat eller et møte med deg. Det er på bakgrunn av slik informasjon kollega Mathias kontakter potensielle kunder. Det gjør også at han kan sende godt kvalifiserte leads, eller møtebookinger, videre til kollega Lars som er ansvarlig for salg.

Artikkelen Slik ser digitalisering av salgsprosessen ut i praksis er et stjerneeksempel på hvordan dette fungerer på sitt beste.

Les også: Salgssjefen forteller: Hvordan vi fikk flere nye kunder og økt salg

Møtebooking

Et annet av HubSpots mange gode verktøy, er møtekalenderen. Glem eposter og telefoner fram og tilbake for å finne passende tidspunkt. Lesere på en av våre andre blogger, HubSpotbloggen, kan for eksempel klikke seg rett inn i kalenderen til Lars og invitere seg selv til et møte med ham. Supereffektivt for begge parter.

Se hvordan det er i praksis her:

 

 

Chatbots

Kollega Siri som jobber med markedsføringen vår er ikke en robot, men hun har laget noen. Som for eksempel chatbot' nedenfor med tilbud om hjelp. Meldingen som dukker opp i chatvinduet under, har hun laget ved å følge en ferdig mal:

Med chatbots som denne trenger du ikke være på med én gang en besøkende lurer på noe, men du kan likevel respondere umiddelbart og starte en dialog med vedkommende, samtidig som du avklarer forventninger. I dette tilfellet forteller Siri at vi vanligvis svarer i løpet av noen få minutter.

chatbot-hubspot-hubspotbloggenchatbot-hubspt-MarkedsPartner-Siri

Les mer: Slik fungerer chatbots i Hubspot

Full kontroll på kundeservice med «ticketsystem»

Hos oss er det kollega Per som har kontroll på status på kundeservice. Hver kundehenvendelse får automatisk tildelt en billett som følger oppdraget helt til problemet er løst. Per gir dem prioritet avhengig av hvor mye jobben haster, og sender de oppgavene han ikke løser selv, videre til andre.

Den som skal utføre oppgaven kan eksempelvis tagge andre personer, anslå tidspunkt for når jobben kan gjøres, stille oppfølgingsspørsmål, med mer. Alt loggføres under billetten. Og kunden holdes selvfølgelig oppdatert på status. Gull dette også, spør du meg! Ticketsystemet kan også brukes internt slik som eksempelet under viser: Her har en kollega oppdaget at en hyperlenke på nettstedet vårt er en "død" lenke. Lenken henviser deg til en error-side. De som står ansvarlige for nettsiden kan tagges i billetten og eventuelt legge til flere ansatte om de ikke får løst problemet på egenhånd:

ticket-hubspot-ticketssystem-intern-ticket-MarkedsPartner

HubSpot – en digital plattform hvor alle kan se det samme

I denne artikkelen har jeg trukket fram viktige – og gode - verktøy både for markedsføring, salg og service som HubSpots plattform inneholder.

Likevel er kanskje det aller nyttigste, at alle kan dele og se den samme informasjonen om kontaktene våre (Informasjon som er helt i tråd med GDPR, hvis du skulle lure). Per på kundeservice og Siri i markedsavdelingen har tilgang til de samme opplysningene som Mathias og Lars på salg har.

Det gjør det så mye enklere å samarbeide for å følge og hjelpe både nye og eksisterende kunder. HubSpot har bidratt sterkt til at vi i MarkedsPartner tør å stå inne for visjonen vår: Vi bygger bedre kundereiser. Har du lyst til å gjøre det samme?

ta-kontakt-med-lars

Linda Harlem's photo

Av: Linda Harlem

Linda jobbet tidligere som markedssjef i Markedspartner. Hun har over 15 års erfaring fra forskjellige roller innen salg og markedsføring og har jobbet i flere ulike bransjer, både nasjonalt og internasjonalt i Orkla, Borregard, Projectiondesign og Fortum. Linda har stor tro på filosofien om å fokusere på å skape verdi i kunderelasjonen fremfor å forstyrre eller mase på prospekter. Hun har en master i business-administrasjon fra handelshøyskolen i Gøteborg.