Hvordan HubSpots CRM-plattform har blitt et kritisk forretningsverktøy

hubspot_norge_crm

Vanligvis er programvarer for CRM kategorisert som salgsverktøy, men i dag blir de også sett på som et kritisk forretningsverktøy. På denne bakgrunnen har HubSpot utviklet seg til en CRM-plattform som ivaretar kjerneprosesser i interaksjon med potensielle og eksisterende kunder. La oss ta en titt på hvordan HubSpot er bygget opp. 

HubSpots CRM-plattform er bygget fra bunnen av med ett mål for øye: Å hjelpe deg og kundene dine å vokse.

I utgangspunktet et markedsføringsverktøy, ble HubSpot bygget for å effektivt kunne ta i bruk inbound marketing-strategien. I dag byr systemet også på fullverdig håndtering av salgsprosessen, publisering på web (CMS) og kundeservice. Dette gjør at plattformen nå er i stand til å håndtere alt fra start-ups med vekstambisjoner til store organisasjoner. 

Klikk her for å opprette en gratis bruker for HubSpot CRM

Hva er HubSpot CRM og hva er det som skiller det fra konkurrentene?

Fordi HubSpot er bygget fra bunnen av, og ikke satt sammen av forskjellige systemer, så er alt drevet av den samme databasen. Det betyr at alle i din organisasjon – fra markedsføring, salg og kundeservice til drift – har oversikt over og kan jobbe med de samme dataene. Det gir verdi i form av at samarbeidet mellom funksjonene får mindre friksjon som igjen gir bedre opplevelser og kundereiser for kundene dine.

Det populære CRM-systemet, Salesforce, har fulgt en annen strategi. For å oppnå funksjonaliteten som deres egen CRM-løsning manglet, har Salesforce i løpet av de siste ti årene gjennomført oppkjøp av hele ni teknologiselskaper. Og det har kostet dem godt over 50 milliarder dollar. Med så store ressurser har Salesforce kunnet plukke funksjonalitet fra øverste hylle.

Det skulle man tro at ville gi en optimal løsning, men med forskjellige kildekoder i bunn vil én endring i én kode kunne få konsekvenser i ett eller flere av de andre delsystemene.

I tillegg vil grensesnittet ofte oppføre seg ulikt fra funksjon til funksjon. Det kan føre til lav brukeradopsjon og frustrasjon hos dine ansatte.

Flere andre aktører i CRM-markedet har fulgt samme strategi, som for eksempel Microsoft Dynamics.

Til motsetning så har HubSpot fulgt en annen strategi og valgt å bygge systemet fra bunnen og selv videreutvikle funksjonalitet.

Se hvordan en av våre egne kunder gikk fra ukjent kontakt til B2B-kunde i dette praktiske eksempelet med uttrekk fra vår HubSpot-plattform.

Strømlinjet oppbygging av CRM-systemet byr på mindre friksjoner

Vekst; dét er kjernen i det HubSpot handler om.

Jo mer virksomheten din vokser, desto raskere blir det nødvendig å ha en sentral dataplattform der all informasjonen din bor. Å måtte forholde seg til flere forskjellige systemer og grensesnitt gir en dårlig brukeropplevelse, lav brukeradopsjon og unødvendig tidsbruk for dine ansatte.

HubSpot CRM fungerer som en «single source of truth». Det vil si at du samler data på tvers av funksjoner ved hjelp av den kombinerte kraften fra:

  1. Marketing Hub
  2. Sales Hub
  3. Service Hub
  4. CMS Hub

Enten det er snakk om integrasjoner, rapportering eller produksjon og publisering av innhold, har brukerne i organisasjonen din alt lett tilgjengelig. Takk og farvel til tidstyver!

Muliggjør datadrevne beslutninger på tvers av avdelingene

Tiden da markedsføring og salg opererte hver for seg (og ofte mot hverandre) er forbi. En sømløs «alignment» må være på plass mellom funksjonene slik at det blir mulig å hente ut innsikt til datadrevne beslutninger. Fordi HubSpot er bygget fra grunnen av, kobles alle funksjonene, verktøyene og integrasjonene sømløst sammen, slik at dine team får en god brukeropplevelse uten å måtte bremse ned ved unødvendig friksjon.

Takket være verktøyene for kundeservice, markedsføring og salg, vil hver interaksjon bli sømløst synkronisert med tidslinjen til hver enkel kontakt. Dette gir nyttig innsikt på personnivå såvel som verdifull forståelse av bedriftens målgrupper.

Måten HubSpot CRM er bygget på, betyr at den kan tilpasses til bedriftens behov med stor grad av fleksibilitet. HubSpot har også utvidet funksjonalitet som egendefinerte objekter (custom objects) og avansert tilgangsstyring, slik at CRM-plattformen kan følge organisasjonen etter hvert som den skalerer og vokser ved å kunne fokusere på quick-wins såvel som langsiktige forretningsstrategier.

last-ned-gratis-guide-til-hubspot-crm

Kristofer Anker's photo

Av: Kristofer Anker

Kristofer Anker jobbet som forretningsrådgiver i Markedspartner. Han har studert anvendt datateknologi ved Høgskolen i Oslo, prosjektlederutdanning ved SKEMA Business School og har en lang rekke HubSpotsertifiseringer. Kristofer kjenner inboundmetodikken svært godt og kan bidra i prosesser på ledernivå både når inbound skal implementeres og rådgivning underveis. Han jobber nå som Marketing Manager i Graphisoft Norge