Ledelsen har tatt beslutningen om å investere i inbound marketing og en egen firmablogg, og nå skal markedsbudsjettet for neste periode fastsettes. Et spørsmål som i den forbindelse dukker opp er: «Hva koster et blogginnlegg?»
Hva mener vi med et blogginnlegg?
Før vi sier noe om pris, la oss definere hva vi snakker om, så vi ikke sammenligner epler og pærer. Et blogginnlegg er en artikkel på 500 til 1 500 ord, som hjelper dine potensielle kunder med å løse et problem eller mulighet de har.
Blogginnlegget må være:
- rettet mot en definert persona
- være tilpasset personaens kjøpsprosess
- av høy kvalitet
- søkemotoroptimalisert
- koblet til en CTA, en landingsside og et matchende innholdstilbud
Blogging er en disiplin som krever mer enn bare skriveferdigheter. Byrået du velger bør ha sterk kompetanse innen digital markedsføring og strategi. Spesielt innen områdene konvertering, content marketing og søkemotoroptimalisering.
Er du usikker på om leverandøren din har den nødvendig kompetansen, kan du gjerne etterspørre en sertifisering innen inbound marketing. Den favner om alle de nødvendige disiplinene man må beherske for å lykkes med bedriftsblogging i et scenario hvor virksomheten har leadsgenerering som markedsføringsmål.
Vi vil nå se på hva et blogginnlegg kan koste. Siden mange byråer priser sine tjenester ut fra estimert tidsforbruk, har vi forsøkt å dele inn bloggarbeidet i ulike bolker.
LES OGSÅ: Hvorfor firmabloggen handler mer om sjekking enn om salg »
Så lang tid tar det å skrive et godt blogginnlegg
Jeg forutsetter i beregningen under at:
- arbeidet utføres av en profesjonell tekstforfatter
- at det er gjennomført en strategiprosess for bloggingen i forkant, med definerte personas, temaer, samt en bloggkalender med arbeidstitler
- at blogginnlegget skrives basert på intervju med virksomhetens fagekspert(er) og i kombinasjon med research på nettet.
(Tidsangivelsene er kun gjennomsnittlige estimater ment for å gi en pekepinn.)
1. Forberedelser, research og intervju (45 - 90 min.)
Det første tekstforfatteren gjør er å avtale et tidspunkt for intervju med fageksperten(e). Et vellykket intervju krever at intervjuobjektet har forberedt seg, og skribenten må derfor informere om tema/tittel, målgruppe og vinkling/stikkord i god tid før intervjuet. Selve intervjuet foregår ofte på telefon eller Skype, og samtalen tas som regel opp slik at tekstforfatteren kan konsentrere seg om å få ut mest mulig god informasjon uten å måtte skrive i snakkefart. Etter intervjuet er tekstforfatteren i stand til å skrive et utkast eller en skisse/struktur. Deretter går han/hun gjennom lydopptaket og gjør nødvendig research på nettet, f.eks. for å skaffe utfyllende informasjon/detaljer eller for å underbygge påstander med fakta.
2. Skriving, korrekturrunder og godkjenning (120 - 180 min.)
Nå starter selve skrivejobben. Skribenten sorterer råmaterialet, og blogginnlegget begynner å ta form. Sett fra toppen og ned starter det med tittelen (selv om den av og til skrives helt til slutt). Enkelte mener man bør bruke 50% av tiden på tittelen og resterende 50% på innholdet. Det understreker i alle fall poenget: Tittelen er viktig, for hvis den er dårlig, vil ingen klikke på og lese artikkelen din. Så følger en god ingress og en strukturert tekst, hvor argumentene følger hverandre logisk, med god bruk av overskrifter som gjør det enkelt for lesere å skanne og få et overblikk over innholdet. Når skribenten er fornøyd, sendes innlegget til fageksperten for godkjenning.
En god prosess innebærer kanskje én korrekturrunde. Hovedmålet er å sørge for at artikkelen holder høy faglig kvalitet og at informasjonen er korrekt. I noen tilfeller, spesielt for børsnoterte selskaper, sendes innlegget også til corporate communications, for å sikre at innholdet er i samsvar med selskapets retningslinjer. De fleste tekstforfattere jobber i denne prosessen i Microsoft Word og bruker da sporings- og kommentarfunksjonen i korrekturrundene. Når artikkelen er godkjent, sendes den til korrektur hos en tredjepart (gjerne en annen tekstforfatter), hvor skrivefeil og feil bruk av tegnsetting og grammatikk lukes ut.
3. Redigering, formattering og publisering (30 - 45 min.)
Da gjenstår det å publisere blogginnlegget på firmabloggen. En rekke detaljer skal da på plass: Innlegget skal søkemotoroptimaliseres, interne og eksterne lenker skal legges til, teksten skal formateres, metatekster til bilde og Google skal skrives og et illustrasjonsfoto skal på plass. (Akkurat det med å finne riktig bilde kan fort bli en tidkrevende prosess.) Delingstekster til sosiale medier faller også ofte inn under skribentens oppgaver, og i mange tilfeller er skribenten også redaktøren som trykker på PUBLISER-knappen til slutt.
LES OGSÅ: Hvordan skrive 104 gode innlegg på firmabloggen på ett år »
Et blogginnlegg vil altså ta 3 til 5 timer å ferdigstille, avhengig av variabler som:
- hvor vanskelig tilgjengelig stoffet er
- hvor komplekst stoffet er
- hvilket språk artikkelen skrives på
- hvor mange som er involvert i korrekturrundene på din side av bordet
- hvor god strategiprosessen har vært i forkant
- hvor erfaren og dyktig tekstforfatteren er
- hvor kunnskapsrike fagekspertene dine er
- hvor gode fagekspertene dine er til å formidle kunnskapen sin
Pris vs. verdi
Som innkjøper av innholdstjenester vil du kunne oppleve at det er store prisvariasjoner mellom de ulike leverandørene. På samme måte vil et «billig» og middelmådig byrå bli dyrt i form av tapte salgsmuligheter og en svekket merkevare, i forhold til et dyrere, men mer profesjonelt byrå som leverer innhold av høy kvalitet, som gir deg konverteringer, salg og en styrket merkevare.