7 typer content marketing som konverterer

Av Erlend Førsund 29. desember 2020 | 6 minutter lesetid

7 typer content marketing som konverterer

Ett av kriteriene for å lykkes med innholdsmarkedsføring, content marketing eller inbound marketing er at du konverterer lesere til leads. For å gjøre det, trenger du et incentiv. Vi kaller det et innholdstilbud. Her presenterer jeg syv ulike innholdstilbud du kan bruke for å starte å generere leads fra din blogg eller nettsted.

1. E-bok

E-bøker er kanskje en av de mest brukte formene for innholdstilbud. Her kan du gå i dybden på et tema eller kanskje i bredden. E-boken du ser til høyre (Hvordan lykkes med content marketing) gjør nettopp det. Her gir jeg først en introduksjon til temaet, for å sette ting i perspektiv for leseren. Deretter forklarer jeg hva content marketing er. Den tredje delen viser eksempler på content marketing, og den fjerde gir en oppskrift på hvordan leseren kan ta det i bruk i egen virksomhet. En e-bok kan også fungere i andre genre, som f.eks. guider, rapporter eller white papers. 

Last ned gratis e-bok: Hvordan lykkes med content marketing

E-bøker er gjerne 10-20 sider i lengde og tilbys som regel i PDF-format. De er dermed lesbare både på flatskjermer og mobiltelefoner. For de som foretrekker å skrive dem ut på papir er det også lettvint. Alternativt til PDF kan du gå for formater som EPUB (kompatibelt med iPad/iPhone og Android) eller Kindle. Det er formater som gir leseren mulighet til å merke teksten og legge til egne kommentarer, men som er litt mer krevende å produsere. Sjekk de ulike formatene her.

2. Video

Økt båndbredde og rimeligere teknologi har ført til en eksplosjon i video som innholdsformat. YouTube rapporterer at videokonsumet øker kraftig hvert år. En årsak er den sofistikerte, AI-drevne anbefalingsfunksjonen til YouTube, som står for mer enn 70 prosent av videoene vi kikker på.

Nedenfor ser du en kort filmsnutt på 25 sekunder som er hentet fra et foredrag på en halv time som vi filmet på Inbound Marketing-Dagen 2016 i april. På slutten av videoen ser du en CTA (Call To Action) som tilbyr deg å se hele videoen - et foredrag som var publikumsfavoritten på konferansen, og som har høstet mange gode tilbakemeldinger i etterkant:

LES OGSÅ: Video på web: Ikke så dyrt og komplisert som du kanskje tror »

3. Kalkulator

Potensielle kunder som er sent i evalueringsfasen (eller tidlig i beslutningsfasen), har behov for å forstå hvilke resultater din løsning vil gi dem – eventuelt hva den vil koste i deres unike tilfelle. Da er kalkulatoren et flott hjelpemiddel. 

Under ser du et eksempel på lånekalkulatoren til Santander Consumer Bank, som lar potensielle låntagere leke seg med ulike finansieringsscenarier. Veien derfra til å søke om lån er kort. De promoterer også kalkulatoren på Magasinet – en blogg om privatøkonomi, bil og mc, ferie og fritid.

Lanekalkulator_Santander_Consumer_Bank.png

Denne typen kalkulatorer krever naturligvis utvikler- og designerkompetanse, eventuelt at du bruker verktøy som men du vil også kunne komme langt med å tilby en Excel-basert kalkulator. Den kan du tilby i bytte mot brukerens kontaktopplysninger.

Et annet eksempel på en kalkulator kommer fra HubSpot. Her kan du taste inn månedlig besøkstall på ditt nettsted og tre andre parametere og deretter få kalkulatoren til å regne ut estimert ROI (Return On Investment / avkastning) på en investering i inbound marketing. Sjekk den ut her

HubSpot_ROI_kalkulator.png

4. Webinar

Et webinar er en kort videopresentasjon (30 min - 1 time) om et konkret tema. Alt du trenger er en datamaskin og nødvendig programvare (f.eks. TwentyThree eller GoToMeeting) og en eller to personer som kjører presentasjonen. Her kan du velge mellom å gjøre presentasjonen i egen person foran kamera eller å kun vise skjermen på datamaskinen din.

Mange velger å kjøre webinarene i sanntid. Det gir mulighet for interaksjon med deltagerne i eget chattevindu og en mer autentisk brukeropplevelse. Du kan også ta opp presentasjonen på forhånd og gjøre den spillbar på en landingsside for dine leads. I eksempelet under (klikk her for å gå til webinaret) har vi spilt inn et webinar om webinarer, som er tilgjengelig 24/7 fra vår videohub:

webinar om webinar

5. Test eller quiz

Tilbyr du flere ulike løsninger og ønsker å hjelpe potensielle kunder til å velge den som passer best? Eller kanskje kunden trenger hjelp til å avklare om det du kan tilby i det hele tatt er løsningen for han/henne? En quiz á la vår egen "Passer inbound marketing for meg?" vil kunne gi en rapport og en score basert på personens svar.

6. Sjekkliste

En e-bok kan ta lang tid å skrive, men den har en lillebror som kan være vel så effektiv: Sjekklister er gjerne på 1-2 sider og beskriver en prosess med punkter som er sortert i logisk rekkefølge - nesten som en oppskrift: "10 ting du bør tenke på før ..." eller "Sjekkliste for lansering av ...".

7. Lyd

Kanskje du har medarbeidere som egner seg bedre i lydformat enn de egner seg som skribenter? Book et møte med en av dine ressurspersoner og legg smarttelefonen på bordet mellom dere med opptagerappen på. Du spør, eksperten svarer. For bedre lydkvalitet kan du vurdere en opptager som den på bildet under, som er en Zoom H4n. Den koster rundt 2500 kroner i skrivende stund. Lydfilen kan du f.eks. laste opp på Soundcloud.

zoom h4n pro

Lyd er egentlig et svært spennende og til dels utnyttet medium. Det er også det eneste innholdsformatet du kan konsumere mens du gjør noe annet; slår plenen, kjører bil, maler huset, osv. Utbredelsen av trådløst internett og 4G (nå også 5G), både på mobiltelefoner og i nye bilder, har bidratt til at podkasting har fått en gryende renessanse.

Les også: Hvordan planlegge, produsere og lansere en podkast

Helt til slutt ... 

Mitt tips til deg som ennå ikke har kommet i gang med leadsgenerering på dine egne nettsteder er å velge den typen innholdstilbud som du har best forutsetninger for å lage. Tilby dette til de som besøker nettstedet ditt i bytte mot deres kontaktopplysninger, og du er i gang!

Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Først publisert: 11. august 2015. Oppdatert: 29. desember 2020

Temaer: content marketing, konvertering, innholdsmarkedsføring


Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund er innholdsrådgiver i MarkedsPartner. Han har over 8 års erfaring som markedssjef og snart 20 års erfaring fra B2B-markedsføring i mange ulike bransjer. Han er utdannet ved BI og NHH og har blogget om markedsføring og digitalisering på sin egen blogg Markedsheltene.no, siden 2009. Erlend er forfatter av flere e-bøker, blant annet Skap resultater med inbound marketing.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle