Innholdsstrategi: Slik takler du et uoverkommelig produksjonskrav

Av Espen Zachariassen 2. april 2019 | 3 minutter lesetid

Innholdsstrategi: Slik takler du et uoverkommelig produksjonskrav

Skal virksomheten din i gang med inbound marketing, kan arbeidsoppgavene fort bli overveldende for selv erfarne markedsførere. Tekst, bilder og grafikk skal publiseres i jevn takt over tid for å få effekt av satsingen og produksjonsfrekvens kan aldri gå på bekostning av kvalitet. Her er noen tips for å få ned pulsen.

Innhold er drivstoffet i inbound marketing. Når virksomheten har besluttet å satse på denne metoden, må dere ha evne og vilje til å forsyne potensielle kunder med nyttig innhold over lang tid. Oppgaven kan virke uoverkommelig for deg og de andre kollegene i markedsavdelingen. Dere har jo tross alt en rekke andre ansvarsområder.

Hvordan skal du takle dette? La oss ta fatt på problemstillingen med en solid porsjon realisme:

Å utforme gode bloggartikler med høy nytteverdi for målgruppen er krevende, både i form av innsats og tid.

  • Tilhørende innholdsprodukter som skiller ut reelle leads er enda mer krevende.
  • Avhengig av den enkeltes bakgrunn, krever dette arbeidet læring av både skriveferdigheter og praktisering av inbound som metode.
  • Belønningen er at arbeidet er morsomt, interessant og lærerikt.
  • Og det gir uttelling på bunnlinjen så det holder, når du først har lært å beherske arbeidet.

3 metoder for innholdsproduksjon

Hvis du ikke har mistet motet allerede, kan du bli med på en gjennomgang av alternative produksjonsmetoder.

Du kan jo selv finne ut om du går for den ene, andre eller tredje – eller en kombinasjon. Hovedsaken er at bedriften holder en jevn produksjon, slik at dere jobber på lag med søkemotorene som skal fange opp innholdet og lar budskapet deres bli funnet av rette personas.

Du skal slippe å suge alt innholdet fra eget bryst, for bedriften huser overraskende mye ekspertise som vil bidra til både bloggartikler og et variert knippe av innholdsprodukter.

  1. Intervjue ekspertene
    Utgangspunktet her er at markedsavdelingen står for produksjonen. Du kan avtale hyppige én til én-intervjuavtaler med ekspertene på huset. Da får du sanket stikkord til et knippe innlegg og dermed dekket en periode i produksjonskalenderen. For å lykkes med denne formen for innholdsproduksjon bør du som markedsfører også besitte mye faglig kunnskap slik at du kan skrive utfyllende om de punktene som ekspertene nevner. Du bør også avtale at de går gjennom innholdet i ettertid og gir tilbakemeldinger.
      

  2. Serieproduksjon


    En mer effektiv metode ved egenproduksjon er å samle flere eksperter fra ulike fagområder til en felles sesjon med serieintervjuer. Sett gjerne av en hel dag til dette, men også et par timer i forkant til forberedelse: Her tar dere en brainstorming på problemstillinger som målgruppene er opptatt av. Dette er spørsmål som fagfolkene møter ute på jobb og i andre situasjoner hvor bedriftens produkter og tjenester kommer på dagsorden.

    Med en fyldig liste med arbeidstitler, kan dere samles i et dagsmøte og gjennomføre intervjuer. Bruk gjerne en opptaker og/eller et enkelt videokamera. Da er det enkelt å gå tilbake for å fange opp detaljer i det som blir sagt i intervjuene.
  3. Ekstern hjelp

    En tredje løsning er å sette oppgaven bort til en profesjonell aktør. Et digitalt markedsføringsbyrå med inbound marketing som fagfelt kan levere innhold så ferdig som virksomheten vil ha det. Selskapet stiller med en innholdsprodusent som skriver og produserer innholdsprodukter. Det er også ofte en grafisk designer med på laget.

    Leverandøren har også en person dedikert til de tekniske prosessene knyttet til produksjon, overvåking av trafikk og den viktige oppfølgingen av genererte leads.

    Her fungerer du som en koordinator mellom de interne fagressursene og den eksterne tekstforfatteren.

    Én ting må du være bevisst på: En ekstern tekstforfatter har ikke nødvendigvis den samme bransjekunnskapen som deg. Derfor er det viktig å gi en innføring i de viktigste begrepene og en faglig sjekk av blogginnlegg og innholdsprodukter.

    Denne metoden har en høyere pris på inngangsbilletten, men det er en mer realistisk tilnærming med tanke på å holde den nødvendige flyten i produksjonen. Og det øker sannsynligheten for en merkbar effekt av inbound marketing.

Ønsker du innblikk i hvordan innholdsavdelingen i MarkedsPartner jobber med innholdsproduksjon kan du melde deg på dette webinaret: 

Bli med på redaksjonsmøte i MarkedsPartner

Først publisert 11. juli 2017. Oppdatert 2. april 2019. 

Temaer: inbound marketing, blogging, innholdsproduksjon


Espen Zachariassen's photo

Av: Espen Zachariassen

Som innholdsrådgiver i Markedspartner leverer Espen drivstoffet til inbound-kampanjer for våre kunder. Han opptrer også som rådgiver og inspirator for oppdragsgivere som ønsker å skrive selv.

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle