Republisering av bloggartikler: hvorfor og hvordan?

Av Siri Hofstad Ruud 18. oktober 2022 | 3 minutter lesetid

Har du holdt på med blogging en stund og begynner å gå tom for ideer om hva du kan skrive om? Eller kanskje du er inne i en hektisk periode og ikke har tid til å spy ut en ny bloggartikkel hver uke? Jeg har løsningen for deg: republiser gamle bloggartikler!

Gjenbruk er i vinden som aldri før. Det gjelder for både møbler, klær og innhold. Gjenbruk av innhold gjør kanskje ikke så mye for miljøet, men det har sine fordeler. La meg fortelle deg litt om hva og hvordan.

Meld deg på gratis digital konferanse: Inbounddagen 2022 

Hva er en republisering?

En republisering er enkelt og greit å finne frem en tidligere bloggartikkel, oppdatere den om nødvendig og publisere med ny dato.

Hvorfor republiserer vi?

Ikke bare er det en kjapp og enkel metode for å sørge for å holde liv i bloggen, det er også en god måte å optimalisere innholdet for å få mer trafikk og/eller høyere konverteringsrate.

Google liker nytt innhold, og ved å sette en nyere dato på en artikkel kan vi “lure” den til å tro at det er ferskvare. Likevel beholder vi den eksisterende sideautoriteten artikkelen har generert over tid, altså antall besøkende, konverteringer og så videre. Når vi deler artikkelen på nytt får vi (forhåpentligvis) enda flere besøkende og konverteringer på toppen av de eksisterende, og sjansen for en høy plassering i SERP-en.

Hva kan og bør republiseres?

Som Kiwi-Tina sikkert ville sagt hvis hun hadde valgt et annet yrke: “Alt kan republiseres. Med noen forbehold, selvfølgelig.”

Det meste som ikke er tidssensitivt, sensasjons- eller nyhetspreget er verdt å vurdere. Når du har luket ut det som ikke er evigaktuelt, kan du gå videre til å se på tallene.

Artikler med lite visninger, men høy konverteringsgrad

Har artikkelen lavt antall visninger, men høy klikkrate på CTA kan vi gå ut fra at konverteringsmulighetene oppleves som relevante for de som leser artikkelen, men at vi kan gjøre en jobb for å øke trafikken.

I disse tilfellene bør det gjøres en innsats for å søkemotoroptimalisere innholdet. I tillegg bør det spres på organisk på sosiale medier, samt at det er verdt å vurdere om man skal sette opp annonse for det.

Les også: 5 steg til organisk synlighet i Google

Artikler med lite visninger og lav konverteringsgrad

At en artikkel får både lite visninger og lav konverteringsgrad trenger ikke bety at det er en dårlig artikkel, men det er nødvendig å optimalisere innholdet både for organisk synlighet og for konvertering.

Gjør litt research på hvilke relevante søkeord som søkes mest etter, og prøv å bruke disse i tittelen, jevnlig (men ikke unaturlig mye) i løpet av teksten og i minst én undertittel. Sørg også for at de samme søkeordene brukes i CTA-ene, og at disse er relevante og matcher artikkelens plassering i kjøpstrakten. Google Søketrender er et enkelt, men godt verktøy for å gjøre en minisøkeordsanalyse.

Artikler med mye trafikk, men lite klikk på CTA

Disse artiklene er trolig godt synlig i organisk søk og svarer på noe folk lurer på, men oppfordrer ikke til noe naturlig neste steg for leseren. Her bør du revurdere hvilke(n) CTA som er brukt, og eventuelt bytte til en som passer bedre eller søkemotoroptimalisere den eksisterende.

Kanskje oppdager du at du ikke har noen CTA eller innholdstilbud som passer til artikkelen? Da er det bare å sette seg ned og fikse det!

Artikler med mye trafikk og høy konverteringsgrad

Her er alt bare fryd og gammen. Republiser i vei! Slike artikler ligger trolig godt synlig i organisk søk, svarer på det leseren lurer på og tilbyr en løsning som matcher leserens stadium i kjøpstrakten.

For å gjøre det helt enkelt kan du bruke denne modellen som en huskeliste. Print den ut og heng det opp, så glemmer du det aldri:

Bilde1

Så, hvordan gjør man det egentlig?

1. Finn innhold å republisere

Gå tilbake i arkivet og finn diamanter – slepne eller uslepne. Som hovedregel mener jeg at det bør gå et år mellom hver gang en artikkel republiseres, men det avhenger selvsagt på hvor mye innhold du har å velge mellom.

2. Optimaliser innholdet

Gjør nødvendige endringer i innholdet for å optimalisere det for konvertering og/eller organisk synlighet.

3. Se over og korriger innholdet i artikkelen

Ingenting kan korrekturleses for mange ganger. Les over artikkelen og rett eventuelle skrivefeil, oppdater utdaterte eller døde lenker og sørg for at innholdet fortsatt er aktuelt. Se om du kan legge inn nyere eksempler, referanser eller bilder, sånn at det oppleves ferskt for leseren.

4. Republiser og promoter artikkelen

Da gjenstår det bare å sette en ny dato på artikkelen, sende ut mailvarsling til bloggabonnentene og legge artikkelen ut på sosiale medier. Vurder også om det er verdt å sette noen annonsekroner på det.

Husk også å følge med på tallene og se om målene som ble satt for optimaliseringsarbeidet ble nådd.

Sånn, da vet du hvordan du republiserer. Ikke vær redd for å grave frem gammelt gull, eller å ha muligheten for republisering i bakhodet når du lager nytt innhold. With great content comes great republiseringsmuligheter, som jeg pleier å si.

 

Meld deg på gratis digital konferanse – Inbounddagen 2022

 

Temaer: tips, blogging, republisering


Siri Hofstad Ruud's photo

Av: Siri Hofstad Ruud

Siri jobber som innholdsprodusent i MarkedsPartner. Hun opptatt av å skape innhold folk vil se mer av. Både i bloggform, på sosiale medier og i tradisjonelle medier. Siri har en bachelor i PR og samfunnspåvirkning fra Høyskolen Kristiania og kom til oss fra jobben som kommunikasjonsrådgiver for Venstre.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle