Søkemotoroptimalisering: Er du synlig på de riktige søkeordene?

"Hvordan bli synlig på Google?" - Det er det store spørsmålet mange markedsførere lurer på, og et spørsmål vi ofte får. Dette blogginnlegget gir deg en effektiv fremgangsmåte til å bli mer synlig på de søkeordene som de potensielle kundene dine faktisk søker etter.

Synlighet på Google

I blogginnlegget Hvordan komme øverst på Google skrev jeg om to måter å komme på forsiden på Google på - nemlig annonsering i søkemotorene (SEM) eller jevnlig produksjon av kvalitetsinnhold (en viktig ingrediens i søkemotoroptimalisering). Vi skal nå se nærmere på hvordan vi bør tilnærme oss dette i en strategi hvor vi benytter innhold som hovedvirkemiddel.

To ting vi må mestre

Nøkkelen til å bli funnet på Google av våre potensielle kunder er at vi kjenner dem så godt at vi:

  1. Lykkes i å skape innhold som de opplever som verdifullt og relevant
  2. Lykkes i å gjøre dette innholdet finnbart på Google, ved å bruke de riktige søkeordene

Det å bli så kjent med målgruppene våre at vi vet hvilke ord de bruker i søkene sine kan høres ut som en vanskelig oppgave - og for mange bedrifter er det også det.

I workshoper vi gjennomfører ser vi ofte at det er stor forskjell på hva bedriftene tror kundene søker etter og hva de faktisk søker etter. Men, dette gapet kan tettes.

Personas

En tilnærming til søkemotoroptimalisering, som vil gjøre oss mer treffsikre når vi skal identifisere søkeordene folk bruker for å finne produkter og tjenester som matcher vårt eget markedstilbud, er personas.

En persona er en fiktiv navngitt person som representerer en av målgruppene våre (les mer om personas i min kollega Erlend Førsunds innlegg om kvalitetsinnhold). 

Filosofien bak personas er at det å forholde seg til en person med et ansikt, en historie og tydelig definerte utfordringer og interesser gjør det mye enklere for oss å produsere relevant innhold til denne personaen - som treffer målgruppen både i hodet og i hjertet.

Markedsfrer_Marianne_persona

For å ta MarkedsPartner som eksempel er bedrifts- og linjeledere og markedssjefer viktige målgrupper. For målgruppen markedssjefer skapte vi en persona som vi kaller Markedsfører Marianne. For å gi deg en liten smakebit av hennes profil har vi oppsummert henne slik:

"Markedsfører Marianne har en travel og utfordrende jobb. Som markedssjef er det hennes ansvar å sørge for at salgsavdelingen får en jevn strøm av gode leads de kan jobbe med. Selv om tiden hennes til å fordype seg i fagstoff er begrenset, følger hun med, og er alltid lydhør ovenfor nye, gode ideer. Marianne leser av og til Kampanje og leser også Dagens Næringsliv. Hun har også konto på Twitter og LinkedIn, men er ikke blant de mest aktive. Hun er der mest for å lytte og lære."

Søkeord og innholdsproduksjon

Vi vet altså hvem vi skal henvende oss til, nemlig Markedsfører Marianne. Vi vet også litt om hennes utfordringer. Det å generere leads er en av dem, men kanskje også hvordan hun skal lage en markedsplan eller en digital markedsstrategi.

Disse utfordringene, som jeg har satt i kursiv, er potensielle søkeord Marianne kommer til å bruke når hun skal google etter løsninger eller leverandører som kan hjelpe henne.

Ut fra dem kan vi se at vi bør lage og publisere innhold som svarer på Mariannes spørsmål og utfordringer med de samme ordene hun bruker.

"Hvordan generere leads" kan være et mulig blogginnlegg. Det fanger oppmerksomheten til dem som har denne utfordringen og det inneholder søkeordet generere leads.

Folk er forskjellige, og vi bruker ulike formuleringer. Derfor kan vi med fordel utvide reportoaret vårt og finne varianter av dette søkeordet: "Hvordan få nye kunder" eller "hvordan øke salget" er søkeord som også bør tas med.

Når vi har identifisert søkeordene, må vi begynne å bruke dem. Hvert søkeord bør få sin egen artikkel, blogginnlegg eller side, for at innholdet skal bli synlig på Google når noen bruker søkeordet i et søk.

Rent teknisk bør vi passe på følgende:

  • Bruk søkeordet i URL
  • Bruk søkeordet i tittelen på blogginnlegget/siden
  • Bruk søkeordet maks 5 ganger i brødteksten 
  • Bruk søkeord i metatekst (bilder og sammendrag)

Gratis guide:  17 SEO-myter du bør legge fra deg i 2017

Jonas Bjørnstad's photo

Av: Jonas Bjørnstad

Som COO i Markedspartner har Jonas det overordnede ansvaret for selskapets leveranseprosesser. Han har bred erfaring med digital markedsføring, og brenner for effektiv utnyttelse av digitale verktøy og kanaler.