Hvordan nå bloggabonnenter som ikke leser e-postene dine

Av Siri Enoksen 31. august 2021 | 4 minutter lesetid

Hvordan_naa_bloggabonnentene_som_ikke_leser_e-postene_dine

Har du en firmablogg med x antall abonnenter, ser du sannsynligvis at en stor andel ikke leser eller klikker i e-postene du sender. Hvordan vinner du tilbake oppmerksomheten til disse personene som du jobbet så hardt for å skaffe?

«Full innboks»-syndromet

Er du også en av dem som har en samlemappe i innboksen din for alle nyhetsbrev og blogger du abonnerer på? Det har jeg. Mest fordi jeg ikke har tid til å lese de fortløpende, men ønsker å «samle opp» og ta vare på e-postene til jeg plutselig får tid til å lese de. Dessverre viser det seg at jeg ofte ikke rekker å lese dem, selv om de virker både interessante og høyst relevante.

En av årsakene er at jeg lider av «full innboks»-syndromet. Når jeg sjekker e-posten min, er jeg i arbeidsmodus og fokusert på å svare kunder og kollegaer. Så selv om de som sender meg varslinger om nye blogginnlegg og artikler gir meg relevant og målrettet innhold av høy kvalitet, er sannsynligheten stor at jeg ikke får det med meg. 

Jeg antar at flere gjør det samme. Mange sletter de nok fortløpende også, da de ikke har tid til å vurdere e-postene engang.

Last ned gratis e-bok: Hvordan lykkes med content marketing

Spørsmålet er da: Selv om du har mange bloggabonnenter, når du ut til dem med innholdet ditt?

Jeg mener at vi markedsførere trenger å utvikle litt mer empati. Med andre ord må vi tilpasse oss konteksten og moduset leserne våre er i, være tilgjengelige i flere medier og nå dem når de er i aktiv søken etter innhold. Her er 5 konkrete råd til hvordan du kan øke sannsynligheten for at innholdet ditt når frem.

1. Gjør innholdet ditt synlig når abonnentene dine «googler»

Er du der når bloggabonnentene søker etter hjelp på Google? Følger du beste praksis for søkemotoroptimalisering, slik at du faktisk blir funnet når det er noe du kan hjelpe dem med? Tilby unikt kvalitetsinnhold som er målrettet og tilpasset deres kundereise. Hva er det de trenger hjelp til? Optimaliser innholdet for søkernes intensjoner og svar på akkurat dette. Det er også viktig at du optimaliserer bloggen din for mobile enheter. 

2. Del innholdet ditt i sosiale medier

Følger abonnentene deg i sosiale medier? Del innholdet ditt her, men gjerne på en helt annen form. Et tips er å introdusere dagens blogginnlegg med en video eller gå gjennom de viktigste punktene fra artikkelen. Under ser du eksempel på hvordan du kan gjøre det (videoen tilhører et annet blogginnlegg):

3. Fremhev nye bloggartikler på hjemmesiden din

Vet du om abonnentene dine er innom hjemmesiden din? Fremhev de nyeste innleggene dine slik de er enkelt tilgjengelig der og. Husk å skrive en god ingress og tittel slik at du fanger oppmerksomheten til leseren. En fremgangsmåte er å se på produkt- eller tjenestesidene dine, og kartlegge hvilke artikler som kan vises der. 

4. Del innholdet ditt med syndikering

Du kan også nå bloggabonnentene dine ved å syndikere innholdet ditt. Innholdssyndikering betyr at du republiserer innholdet ditt hos tredjepartsaktører, som for eksempel på LinkedIn Pulse eller Medium.com. Her er det viktig at du oppretter en kanonisk URL for å unngå å bli straffet for dobbelt innhold av Google. Samtidig vil du også sikre deg at det er du som får Google rangeringen for innholdet og ikke tredjepartsløsningen. Ved syndikering er det viktig å huske at du ønsker å bruke disse som en sekundærplattform, da du ønsker trafikk inn til egne sider.

Få tips og triks til hvordan du publiserer på LinkedIn Pulse og Medium.com.

5. Publiser innholdet ditt på distribusjonsplattformer

Det finnes også betalte distribusjonsplattformer som distribuerer og anbefaler innholdet ditt ved å plassere det på naturlige steder i store publikasjoner verden over. Annonsene anbefales ofte i form av «Innhold du kanskje vil like», «Du vil kanskje også like» og «Anbefalt for deg». Annonsene oppfattes da som mindre påtrengende og som en naturlig del av prosessen med å finne nytt innhold å konsumere. Finn ut hvilke publikasjoner bloggabonnentene dine leser og finn den distribusjonsplattformen som blir riktig for deg.

Konklusjon

Hovedbudskapet mitt er at vi må tilpasse oss konteksten og moduset abonnentene våre er i. Det betyr at vi må være tilgjengelig i flere medier og kanskje også i flere formater. Av og til har vi ikke muligheten til å lese et blogginnlegg fordi vi for eksempel kjører bil. Da kan det passe fint å få samme informasjonen, men i form av en podcast. Lek deg derfor både med mediene og formatene. Følger du ett eller flere av disse rådene vil du garantert øke sjansen for at abonnentene dine får med seg det gode innholdet dere produserer. Lykke til!

Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

Først publisert: 1. mai 2018, av Nadia C. Aurdal. Oppdatert: 31. august 2021, av Siri Enoksen. 

Temaer: blogging, blogg, e-postmarkedsføring, epost, bedriftsblogg


Siri Enoksen's photo

Av: Siri Enoksen

Siri jobber i dag som CRM-spesialist og digitalmarkedsfører i Würth Norge, men jobbet tidligere som digitalmarkedsfører i MarkedsPartner. Siri er utdannet ved Høgskolen i Østfold hvor hun har en bachelor i internasjonal kommunikasjon. Siri har også studert ett år ved Queensland University of Technology, hvor hun tok fag innen markedsføring, visuell kommunikasjon og PR.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle