Konverterer AdWords-annonsene dine bra på desktop, men ikke like godt på mobilenheter? Ved å skreddersy annonsene dine for mobilbrukere kan du oppnå bedre konverteringsrate. I denne oppskriften viser jeg deg hvordan.
Tekniske forberedelser
Før du setter i gang med Google AdWords for mobil, bør du sørge for at landingssidene dine er mobilvennlige.
Konkrete ideer for å få best mulig utbytte
- Skriv kort og konsist: Tekstannonsens andre linje kan forsvinne på mobil, så skriv det viktigste først. Videre kan det være lurt å ha en Call-to-Action (CTA) i overskriften.
- Sett deg inn i brukerens sko: Hvor i kjøpsprosessen befinner søkeren seg?
- Bruk handlingsorienterte nøkkelord: Søk på mobil skjer mens man er på farten – vi ønsker gjerne å gjøre en konkret handling eller kjøpe noe. Ha et “on the go-mindset” når du skriver.
- Inkluder mobil URL i annonsen: Send brukerene direkte til den optimaliserte siden for mobil.
Eksempel på konkret anvendelse
Neil Patel forteller at Access 2 Interpreters økte konverteringsraten med 10 % når de tilpasset AdWords-annonsene for mobilbrukere.
Patel forteller videre at Location3 reduserte kostnadene for mobilannonser i AdWords med 17 %, reduserte kostnadene per konvertering med 23 %, og økte konverteringsraten med 8 % – alt som følge av mobiloptimalisering.
Detaljert fremgangsmåte
Det er i hovedsak to måter å generere leads via Google Adwords på mobil. Enten via en vanlig tekstannonse, eller via en anropsannonse. Dersom du benytter en vanlig tekstannonse må du være sikker på at landingssiden er optimalisert for mobil – det vil si enkel å fylle ut på en liten skjerm, samt at du ikke krever unødig informasjon.
- Logg deg inn på AdWords-kontoen din.
- Fra All campaigns klikker du deg inn på ønsket kampanje, og videre til ønsket annonsegruppe.
- Klikk på Ads, deretter på + Ad.
- Text ad: Under har jeg laget et eksempel på hvordan en sushirestaurant kan benytte en landingsside for mobil via Google AdWords, til å skaffe seg leads. Husk å legge til URL for mobil.
- Call-only ad: På bildet under har jeg laget et eksempel på hvordan en café kan generere leads ved å få de som søker til å ringe bedriften direkte for å forhåndsbestille kaffe. Til forskjell fra den forrige annonsen, er det her en ringeknapp.
Kilder
http://blog.wishpond.com/post/adwords-growth-hacks
http://neilpatel.com/blog/7-simple-google-adwords-pay-per-click-hacks-to-drive-more-qualified-leads
http://searchengineland.com/implement-mobile-specific-ad-copy-adwords-expanded-text-ads
Relatert innhold
Bli synlig på Google med disse AdWords-tipsene
Vi knuser 3 myter om Google AdWords
Google AdWords + Inbound marketing = Økt salg
Søkemotormarkedsføring: Nå kjøpeklare kunder med AdWords