Bruk dynamiske søkeannonser til å generere flere annonseklikk på Google

Bruk dynamiske søkeannonser til å generere flere annonseklikk på Google -627316-edited.jpg

 

Tid: lesetid 40-60 minutter
Vanskelighetsgrad: 2 av 5vanskelighetsgrad

15 % av alle søk som gjøres på Google er søk vi aldri før har sett. Hvordan kan du være i stand til å fange opp denne trafikken? Dynamiske søkeannonser setter deg i stand til å fange opp relevant og uventet søketrafikk – raskt og effektivt. Her lærer du hvordan du bruker informasjonen til å generere flere annonseklikk.

Tekniske forberedelser

Oppskriften forutsetter at du har opprettet en Google AdWords-konto for bedriften din.

Slik går du frem

Dynamiske søkeannonser er søkeannonser i AdWords som genereres automatisk av Google sine algoritmer. Algoritmene «matcher» nettsteds innhold og brukerens søkefraser – helt uten administrasjon av søkeord. Merk deg at

  • annonsetypen passer for bedrifter med stort og varierende produktlager i nettbutikken med mange nettsider
  • annonsetypen passer ikke for deg som har få landingssider (f.eks. blogg, nettbutikk med få eller standardiserte produkter, eller brukere med et klart søkemønster på Google)

Du har tre valg når du skal velge hvilke deler av nettstedet ditt Google skal opprette annonser for: «Anbefalte sider», «Alle nettsider» og «Bestemte sider»:

  1. Start med å benytte Anbefalte sider.
    • Kategoriene som presenteres her er de mest omfattende nettsidene på nettstedet ditt, og gjenspeiler de mest brukte.
  2. Lag deretter en annonsegruppe for Alle nettsider.
    • Ha lavere bud på denne ettersom dette er generelle annonser basert på hele nettstedet ditt. Disse annonsene er for toppen av kjøpstrakten, og ikke nødvendigvis de annonsene som gir deg størst verdi. F.eks «MarkedsPartner, ditt digitale byrå for inbound marketing».
  3. Lag annonsegruppe for Bestemte sider på nettstedet ditt.
    • Annonser for bestemte sider vil bli spesifikke og egnet for de som er lengre ned i trakten. F.eks: «Er din web god nok? Vi setter opp hjemmesiden din.»
Ettersom du setter opp tre annonser – en for hver annonsetype – kan du enklere identifisere hvilke annonser som presterer best. Det er disse annonsene du burde la gå kontinuerlig, og det er de som gir deg mest verdi for pengene.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  • Benytt dynamiske søkeannonser som et supplement: Bruk 80 % av budsjettet på en vanlig søkekampanje, og de resterende 20 % på dynamiske søkeannonser. La den dynamiske annonsen kjøre i bakgrunnen for å fange opp uventet søketrafikk.
  • Fokuser din budstrategi for konverteringer: Benytt automatisk budstrategi med fokus på konverteringer dersom du har implementert konverteringssporing.
  • Bruk alle relevante annonseutvidelser: Dynamiske søkeannonser fungerer med alle annonseutvidelser. Disse er faktisk like viktige som bud ettersom de bidrar til å gjøre annonsen din mer relevant – og gir annonsen din høyere kvalitetspoeng.
  • Ekskluder utsolgte varer: Utnytt funksjonen for ekskludering av sideinnhold. Ekskluder for eksempel varer merket med «utsolgt» eller «ikke tilgjengelig» for å øke konverteringer. 

Eksempel på konkret anvendelse

Her forteller Google at Hayneedle.com opplevde en økning på 5 % i kvalifisert søketrafikk, og Vueling Airlines økte antall konverteringer med 10 %, begge som følge av dynamiske søkeannonser.

Detaljert fremgangsmåte

  1. Logg inn på AdWords-kontoen din.
  2. Trykk på +Kampanje.
  3. Velg funksjonen Bare søkenettverket.
    DSA_12.png

  4. Velg typen Dynamiske søkeannonser.DSA_13.png

  1. Fyll inn URL-en til Nettstedet ditt, velg norsk på Domenespråk og velg Bruk Googles indeks over nettstedet mittMålrettingskilde. La Steder stå markert på Norge. Dersom du befinner deg i et annet land, vil det landet automatisk komme opp her.DSA_3.png

 

  1. Under Språk, velg både norsk og engelsk. Dette går på hvilket språk søkeren benytter på søkemotoren, og det er mange nordmenn som bruker google.com når de søker.DSA_4.png

 

  1. Under Budstrategi velger du Maksimer antall konverteringer. Dersom du ikke har satt opp konverteringssporing, velg Manuell CPC. Deretter angir du dagsbudsjett.DSA_5.png 

 

  1. Angi Startdato og velg 24 timer Vis Klokke. Trykk Lagre og fortsett.DSA_6-1.png

  

  1. Under Dynamiske annonsemål får du tre alternativer. Velg Anbefalte målkategorier for nettstedet ditt. Ettersom jeg la inn zalando.no som nettadresse, dukker de anbefalte kategoriene opp her. Legg til ønsket kategori ved å trykke på pilen til høyre.DSA_8.png

  

Hold musepekeren over snakkeboblen for å få opp forhåndsvisning av annonsene:

DSA_10.png

For å demonstrere hvordan dette fungerer søker jeg etter «Ballerinasko med rem» på Google og får opp følgende annonse:

 DSA_9-1.png

  1. Overskrift, visningsadresse og landingsside genereres dynamisk, men du må legge inn en beskrivelse som vises for alle annonsene i annonsegruppen. Trykk Lagre annonsegruppen når du er ferdig.
    DSA_11.png

 

Kilder

Google: Opprett dynamiske søkeannonser
Search Engine Land: Why AdWords dynamic search ads work better than you think
Search Engine Land: Google reaffirms 15% of searches are new, never been searched before

Relatert innhold

Generer flere leads ved å mobiltilpasse Google Adwords-annonsene dine
Få økt trafikk til nettstedet ditt med sitelinks i Google AdWords

Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok  10 vekstoppskrifter til din markedsføring

Cecilie Henriksen's photo

Av: Cecilie Henriksen

Cecilie jobbet tidligere som digitalmarkedsfører i MarkedsPartner og er nå ansatt som markedsfører i Dikom. Hun har en bachelor i markedsføring og merkevareledelse fra Høyskolen Kristiania.