Vi knuser 3 myter om Google AdWords

Myter om google adwords-830553-edited.jpg

 

Annonsering på Google er ikke noe for oss som driver med inbound marketing, tenker du kanskje? Kort oppsummert er Google AdWords en kostnadseffektiv måte å øke trafikken inn til nettstedet ditt. Bryter vi det ned til det helt fundamentale, handler en inbound marketing-strategi om å produsere kvalitetsinnhold, tilpasset ulike målgrupper, som skaper konverteringer, og deretter skaper kunder.

For at dette skal fungere må du skape trafikk til innholdet ditt. Å bli synlig på Google gjennom søkemotorannonsering kan hjelpe deg med å skape denne trafikken.

Last ned gratis guide: 17 SEO-myter du bør legge fra deg i 2017

I dette innlegget skal jeg knuse topp tre myter om Google AdWords, slik at du kan få mer effekt av AdWords-annonsering som en del av din inbound-strategi.

Myte 1: Folk klikker ikke på Google annonser

I følge HubSpot genererer Google over 100 millioner dollar i omsetning hver dag fra folk som klikker på annonser. Forretningsmodellen deres er tuftet på gode brukeropplevelser ved å knytte bruker opp mot relevant annonsør.

Derfor gjør Google stadig endringer i produktene sine for å tilpasse seg brukerens digitale atferd, og i 2016 endret de resultatsiden til fordel for annonsørene. Samme år viste undersøkelser at 64,6 % av de som er ute etter å kjøpe et produkt på nett, klikker på en Google AdWords-annonse.


» Les også: Google AdWords + Inbound marketing = Økt salg

Nyere og mer presise studier fra 2016, med bruk av eye tracking-teknologi, viser at stadig mindre klikk går til resultatene under topp fire i søkeresultatet. Derfor er det kritisk at bedriften din er blant de øverste, og det kan betalt posisjonering via Google AdWords hjelpe deg med. Dette er spesielt viktig ved søk på mobil, ettersom resultatene fra studien viser at søkeresultater under fjerde plassering nesten er usynlig ved et mobilsøk.

Myte 2: Å oppnå topp plassering i Google AdWords er kostbart

Mange tror billetten til topplasseringen ligger i antall kroner investert. Dette er delvis sant, men det finnes faktisk flere veier til toppen i Google AdWords. Du kan selvsagt velge å overby konkurrentene dine på klikk og nå toppen, men det er faktisk mulig å oppnå høy rangering selv om du betaler mindre enn konkurrentene dine.

Enkelt forklart bruker Google tre kriterier for å bestemme hvilke annonser som skal vises:

  • Budet: hvor mye du er villig til å betale for et klikk
  • Kvalitetspoeng: forventet klikkrate og relevans mellom annonse og landingsside
  • Annonseutvidelser: telefonnummer, lenker til andre relevante sider på nettstedet ditt, og infoutvidelser

 
» Les også: Bli synlig på Google med disse AdWords-tipsene

 
Google ønsker at annonsene skal være så relevante som mulig. Dermed belønnes annonser med høye kvalitetspoeng og annonseutvidelser med mer synlighet, selv om de ikke nødvendigvis betaler mest. 

Tips: For å oppnå høyere kvalitetspoeng og høyere klikkrate, anbefales det å bruke alle annonseutvidelser. Disse er faktisk like viktige som bud ettersom de bidrar til å gjøre annonsen din mer relevant. Det er to grunner til dette: 

  • Jo mer relevant, jo høyere sannsynlighet for klikk
  • Du opptar større plass på søkeresultatene til Google. Dermed er det større sjanse for at kunden klikker på deg i stedet for konkurrenten 

Myte 3: AdWords er en outbound markedsføringsstrategi

Betalt annonsering assosieres gjerne med outbound eller tradisjonell markedsføring, men havner Google AdWords innunder denne kategorien? Wordstream definerer outbound marketing på denne måten: “The traditional form of marketing where a company initiates the conversation and sends its message out to an audience.”

Så la meg stille deg et kontrollspørsmål: Er Google Adwords en outbound marketing strategi etter denne definisjonen?

Google er opptatt av å presentere relevant innhold for søkeren, også via Google AdWords – de lever tross alt av gode brukeropplevelser. Det er her AdWords-annonsering skiller seg fra tradisjonell betalt annonsering. Betalt annonsering i søkemotorene “pusher” ikke budskapet på kundene, men senker kundenes søkekostnader ved å gjøre informasjonen de er ute etter tilgjengelig på deres egne premisser.

» Les også: Slik lager du en inbound marketing-strategi

Konklusjon

Med dette innlegget håper jeg å ha inspirert deg til å integrere AdWords-annonsering i din inbound marketing-strategi – noe som slettes ikke behøver å være kostbart. Dersom du også kombinerer søkemotorannonsering med gode SEO-tiltak, vil du være godt synlig på Google og rustet til å ta trafikk fra konkurrentene dine.Gratis guide:  17 SEO-myter du bør legge fra deg i 2017

Cecilie Henriksen's photo

Av: Cecilie Henriksen

Cecilie jobbet tidligere som digitalmarkedsfører i MarkedsPartner og er nå ansatt som markedsfører i Dikom. Hun har en bachelor i markedsføring og merkevareledelse fra Høyskolen Kristiania.