Google endrer algoritmene igjen: Hva betyr det for din web?

Av Jonas Bjørnstad 19. mars 2015 | 2 minutter lesetid

GoogleendreralgoritmeneigjenHvabetyrdetfordinweb

At Google endrer algoritmene sine er ikke noe nytt. Det gjør de hver dag. De fleste endringene er små, men av og til kommer de store endringene, som Panda og Penguin. Den neste virkelig store algoritme-endringen - som kan ha innvirkning både på trafikk og bunnlinje - inntreffer 21. april, og stikkordet er mobil.

Hva har endringene i algoritmene å si for deg?

Grunnen til at søkegiganten stadig endrer algoritmene sine er for å sikre at kundene (vi som søker) skal få servert relevante treff som svarer på spørsmålene vi skriver inn i søkeboksen.

La meg for ordens skyld ta med tre viktige oppdateringer som Google har kommet med i løpet av de siste årene:

  • Februar 2011: Panda lanseres. Dette er et filter som hindrer nettsteder og -sider med lav kvalitet (som har mye reklame eller duplikatinnhold) fra å rangere bra i søkeresultatene.

  • April 2012: Penguin lanseres. Hensikten er å redusere synligheten til nettsteder som bryter søkemotorens retningslinjer for nettredaktører. Dette er spesielt knyttet til black-hat SEO-teknikker som for eksempel kunstig linkbygging. Teknikken går ut på å opprette eksterne linker som peker til nettstedet, og slik skape et inntrykk av at nettstedet er populært.

  • August 2013: Hummingbird lanseres. Oppdateringen skulle gjøre søkemotoren bedre i stand til å forstå intensjonen bak søket, ved å ta større hensyn til synonymer og kontekst. 

Oppdateringen som nå er på trappene vil i følge Searchengineland.com påvirke langt flere nettsteder enn Panda, Penguin og Hummingbird har gjort - men vil bare gjelde mobile søk. Tatt i betraktning at søk fra mobile enheter utgjør rundt 50% av alle søk skjønner vi at dette vil ha konsekvenser for svært mange nettsteder.

Så hva har endringene å si for deg? Kort fortalt: Hvis du ikke har en mobilvennlig web nå, vil du om en måneds tid risikere å miste gode plasseringer i søkeresultatene.

Hva bør du gjøre NÅ (for å sikre synlighet på Google)?

Som beskrevet over vil mobilvennlighet bli en avgjørende SEO-faktor framover. Nedenfor har jeg satt opp en arbeidsliste som du kan følge for å sikre at nettstedet ditt ikke bare beholder synligheten, men forsterker den. Ta dem i rekkefølge, skritt for skritt:

  1. Forsikre deg om at nettstedet ditt er mobilvennlig ved å ta Google sin Mobilvennlig-test
  2. Får du et positivt svar, gi deg selv et klapp på skulderen og hopp til punkt 4. Får du negativt svar, fortsett på punkt 3.
  3. Ta kontakt med din webleverandør (eller webansvarlig i din organisasjon) for å få hjelp til å gjøre nettstedet mobilvennlig. Løsningen er da å få på plass en responsiv web. I MarkedsPartner har vi stort sett kun laget responsive nettsteder de siste par årene, og bistår deg gjerne om du trenger det.   
  4. Les de 5 rådene min kollega, Stig Hammer, gir i blogginnlegget Bli funnet på Google med søkemotoroptimalisering (SEO) anno 2015 og sett opp en plan for å implementere dem. 

Lykke til - og legg gjerne igjen dine innspill eller spørsmål i kommentarfeltet under!

Gratis guide:  17 SEO-myter du bør legge fra deg i 2017

Temaer: søkemotoroptimalisering


Jonas Bjørnstad's photo

Av: Jonas Bjørnstad

Jonas er forretningsrådgiver og leder for inbound marketing-konsulenter og spesialister i MarkedsPartner. Han har bred erfaring med digital markedsføring, og brenner for effektiv utnyttelse av digitale verktøy og kanaler.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle