Registrer aktiviteten nettannonsene dine genererer utenfor Internett ved hjelp av konverteringssporing og bruk denne statistikken til å se hvilke kampanjer, søkeord og enheter som genererer flest butikkbesøk for bedriften din. I denne oppskriften viser jeg deg hvordan.
Tekniske forberedelser
Oppskriften krever en Google AdWords-konto, samt at din Google Min-bedrift-profil er knyttet til AdWords-kontoen.
Merk: Konverteringer fra butikkbesøk er kun tilgjengelig for et begrenset antall AdWords-annonsører. Les hvilke krav du må oppfylle for å være kvalifisert her.
Slik går du frem
Kjøp fra butikkbesøk legges til i «Alle konverteringer»-kolonnen i kampanjerapportene dine. Dersom du ikke har lagt til kolonnen, kan du følge denne veiledningen fra Google support.
Butikkbesøk er tilgjengelig på nivåene kampanje, annonsegruppe og søkeord (samt på produktgruppenivå for Shopping-kampanjer). Besøkene kan også segmenteres etter enhet. Hvis du ønsker å se butikkbesøkene atskilt fra de andre konverteringene dine, kan du følge veiledningen nedenfor:
- Logg inn på AdWords-kontoen
- Klikk på Campaigns-fanen.
- Klikk på Columns i rullgardinmenyen. Velg Conversions, deretter Conversion source eller Conversion name.
- Dataene er nå oppført etter type konverteringshandling. Du kan se dataene for butikkbesøkene i den aktuelle raden for konverteringshandlinger fra butikkbesøk.
Dersom du vil se butikkbesøkene i en separat kolonne uten å måtte segmentere kampanjene dine, kan du også legge til en egendefinert kolonne ved å følge denne veiledningen fra Google support.
Konkrete ideer for å få best mulig utbytte
- Mål totalverdien nettannonsene dine genererer utenfor Internett ved å gjennomgå butikkbesøkene og salgsdataene dine.
- Segmenter butikkbesøkene dine etter enhet for å se forskjellen mellom mobil, nettbrett og stasjonære datamaskiner.
- Mobilannonser vil generere de fleste salgene dine fra butikkbesøk. Øk derfor budene for potensielle kunder som søker etter deg på mobil. Det er størst sannsynlighet for at disse kommer innom en av de fysiske beliggenhetene dine for å foreta et kjøpe.
- Finn hvilke produkter som generer salg utenfor Internett. Du må forstå hvilke produktkategorier som er best egnet til å generere salg i butikker. Maksimer visningsandelen for disse.
- Optimaliser kampanjene eller annonsegruppene dine med konverteringer fra butikkbesøk i fokus. Sørg for at du har et tilstrekkelig budsjett for disse produktene, øk budjusteringene for mobil eller sted, fremhev produktene og de tilhørende kampanjetilbudene i nettstedslinker for å generere større lokal interesse, legg til flere søkeord for denne kategorien, eller bruk mer fleksible samsvartyper for å identifisere søkeord folk bruker i forbindelse med disse produktene.
- Bruk konverteringer fra butikkbesøk etter distanse for å beregne budjusteringer for sted. Dette kan øke sjansen for at potensielle kunder i nærheten, som det er mer sannsynlig at vil kjøpe, faktisk får se annonsen din. I avstandsrapporten for adressetilleggene dine kan du se butikkbesøk inndelt etter avstanden en person befant seg fra beliggenheten din, da vedkommende klikket på annonsen din.
- Gjennomgå butikkbesøkene i posisjonsrapporteringen din. Rapporten kan hjelpe deg å forbedre metodene du bruker for å nå ut til potensielle kunder i nærheten som søker etter bedriften din.
Eksempel på konkret anvendelse
I videoen under kan du se en casestudie fra Google om hvordan Nissan UK har benyttet konverteringer fra butikkbesøk til å se hvilke søkeord og kampanjer som hadde drevet kunder til deres bilforhandlere. De brukte disse dataene til å kartlegge kjøpsprosessen for å nå potensielle kunder i viktige øyeblikk i deres kjøpsreise.
Nissan UK oppdaget at 6 % av klikk på deres mobilannonser resulterte i et besøk. Dette er vesentlig, med tanke på at den gjennomsnittlige forbruker kun besøker en bilforhandler to ganger før de faktisk kjøper.
Kilder
AdWords hjelp: Om konverteringer fra butikkbesøk
AdWords hjelp: Se konverteringer fra butikkbesøk
AdWords hjelp: Slik finner du nyttig statistikk fra butikkbesøk i AdWords
AdWords hjelp: Mål totalverdien av nettannonsene dine
Relatert innhold
Inboundbloggen: Google gjør endringer i AdWords 2017: Dette må du vite
Inboundbloggen: 7 kriterier for å lykkes med Google AdWords-annonsering