Som du sikkert allerede vet, er søkemotoroptimalisering (SEO) svært viktig for å skape organisk synlighet. Det vil si den synligheten vi slipper å betale for – og det liker vi! MarkedsPartner har laget et vekstkart for SEO som jeg tenkte jeg skulle vise frem i dette blogginnlegget. (PS: Jeg presenterte dette vekstkartet under Inbounddagen 2022, så hvis du heller ønsker å se video kan du bla til nederst i innlegget).
Les mer ›Temaer: SEO, søkemotoroptimalisering, paid search
10 bud for den beste brukeropplevelsen på ditt nettsted
Av Tomine Kjelsberg Bjørnstad 26. juli 2022 | 4 minutter lesetid
Brukeropplevelse er den totale opplevelsen en bruker har med en tjeneste, et produkt eller et system. Begrepet brukeropplevelse favner et bredt spekter, og det kan derfor være vanskelig å forstå alt det innebærer. I dette blogginnlegget skal jeg komme med 10 bud som gjør det enklere å fange opp det essensielle på et nettsted for å skape en god brukeropplevelse.
Les mer ›Temaer: søkemotoroptimalisering, brukeropplevelse, UX tips
Hva er en søkeordanalyse og hvorfor trenger du en?
Av Elin Schjelderup 18. januar 2022 | 8 minutter lesetid
Enhver vellykket satsning på SEO (Søkemotoroptimalisering), betalt søk og inbound marketing bygger på en solid søkeordsanalyse, også kalt nøkkelordanalyse. Her avdekker du hvilke søkeord din virksomhet bør fokusere på for økt synlighet på Google. Videre hva slags innhold målgruppen din er interessert i.
Les mer ›Temaer: SEO, søkemotoroptimalisering
Hva er det egentlig som avgjør hvordan en nettside rangerer på Google?
Google prøver å finne de faktorene og måleenhetene de kan for å måle hvor god en nettside er. Det er ting som hvor god brukeropplevelsen er, hvor godt innholdet er og i hvilken grad nettsiden gir brukeren svarene de vil ha. For å finne ut hvordan du kan forbedre din organiske synlighet i Google og søkemotorene, anbefaler jeg å utføre en revisjon av innholdet ditt på nett, eller det vi kan kalle en SEO-audit.
Les mer ›Temaer: SEO, søkemotoroptimalisering, Google optimize
Hvordan får du flere kunder til å finne deg på nettet? Det er den hellige gral for mange markedsførere. I denne artikkelserien ser vi på eide, fortjente og betalte medier, og hvordan du kan bruke disse flatene for å skape økt synlighet på nett. Eide medier er selve fundamentet, hvor du bør begynne.
Les mer ›Temaer: content marketing, innholdsmarkedsføring, søkemotoroptimalisering, innholdsproduksjon, eide medier, digital synlighet
Stemmesøk via mobilen – Dalende trend eller gyllen mulighet?
Av Christian Nordhelle 9. april 2019 | 3 minutter lesetid
En ny 2019-studie viser at færre bruker mobilt talesøk til å søke på Google enn før. Men det er fremdeles 20 prosent som gjør det. Her ligger det en gyllen mulighet for våkne markedsførere.
Les mer ›Temaer: SEO, søkemotoroptimalisering, talesøk, stemmesøk
Strukturer innholdet ditt og vinn på Google
Av Christian Nordhelle 8. november 2018 | 2 minutter lesetid
Synlighet på Google styres ikke kun av hvordan du benytter søkeord, at du har på plass SSL eller at nettstedet ditt lastes raskt. Hvordan du har strukturert innholdet er også viktig, og kan gi deg muligheten til å få ekstra verdifull eksponering øverst i Googles søkeresultat. I denne artikkelen skal vi se på hvordan mikrodata og Google Rich Answers kan bedre synligheten din på Google.
Les mer ›Temaer: søkemotoroptimalisering, Google
Rand Fishkin: Hva blir Googles neste trekk?
Av Erlend Førsund 25. september 2018 | 4 minutter lesetid
Vi møtte SEO-guru og grunnlegger av Moz, Rand Fishkin, på INBOUND-konferansen i Boston i år. Her kan du lese mer om hva han tror blir viktig innen søk og synlighet fremover, og se videointervjuet med ham.
Les mer ›Temaer: SEO, søkemotoroptimalisering, INBOUND 2018
Det å lykkes med SEO handler ikke om å lure Google, men å jobbe sammen med Google for å gi brukerne de beste søkeresultatene. Så hvordan gjør man dette i praksis? Her er tre tiltak du kan begynne med.
Les mer ›Temaer: SEO, søkemotoroptimalisering
Har du hørt IT-folka hviske i korridorene om SSL og https, uten at du helt skjønner greia? I dette innlegget forklarer jeg hva SSL er og hvorfor din nettside bør ha det.
Les mer ›Temaer: SEO, søkemotoroptimalisering, webutvikling
Hvilke nettsider vises på førstesiden av Google?
Av Elin Schjelderup 18. juli 2017 | 4 minutter lesetid
Du har lest diverse SEO-tips, og lagt ned tid og ressurser i å optimalisere nettsiden din for å vises på førstesiden av Google. Nå er du frustrert over at arbeidet ikke ser ut til å gi resultater. Har du gjort noe feil, eller er disse SEO-greiene bare tull og vås, diktet opp av marketingbransjen for å ha noe å selge til lettlurte kunder?
Les mer ›Temaer: SEO, søkemotoroptimalisering, Google
Når du hører ordet SEO, eller søkemotoroptimalisering, tenker du gjerne på kampen om å vises på førstesiden av Google for ditt viktigste søkeord. Det gjelder å sikre seg denne posisjonen. Punktum. Nå vil jeg utfordre deg litt på den tanken.
Les mer ›Temaer: SEO, Google Adwords, søkemotoroptimalisering
Hvordan søkemotoroptimaliserer du etter Googles retningslinjer?
Av Geir Andreas Vigre Kirkeberg 17. januar 2017 | 3 minutter lesetid
I takt med at Google har blitt en viktigere del av vår hverdag, er det gjennomført en rekke endringer og oppdateringer for å forbedre brukeropplevelsen. Disse har i stor grad bidratt til å påvirke hvordan digitale markedsførere må tenke for å rangere høyt i søkeresultatene.
Les mer ›Temaer: SEO, søkemotoroptimalisering, Google
Derfor bør søkemotoroptimalisering inn i markedsplanen din
Av Cecilie Henriksen 20. desember 2016 | 4 minutter lesetid
Det hjelper ikke med en perfekt nettside hvis ingen finner den.
Undersøkelser viser at hele 81 prosent gjør research online før de foretar et vesentlig innkjøp, ifølge Retailing Today. Dette viser hvor vesentlig det er at bedriften gjør seg synlig på nettet.
Les mer ›Temaer: SEO, søkemotoroptimalisering, markedsplan, Google
Søkemotoroptimalisering: Dette må du vite om SEO i 2017
Av Cecilie Henriksen 22. november 2016 | 3 minutter lesetid
Det kan være en utfordring å vite hvordan Googles stadige regel- og algoritmeendringer påvirker deg og din bedrift. Her tar jeg for meg oppdateringen kalt Google Penguin 4.0, og forklarer hva den betyr for dine posisjoner i søkemotorene.
Les mer ›Temaer: SEO, søkemotoroptimalisering, Google, Google Penguin