5 steg til organisk synlighet i Google

Av Rune André Reiakvam 5. oktober 2021 | 7 minutter lesetid

5-steg-til-organisk-synlighet

Hva er det egentlig som avgjør hvordan en nettside rangerer på Google?

Google prøver å finne de faktorene og måleenhetene de kan for å måle hvor god en nettside er. Det er ting som hvor god brukeropplevelsen er, hvor godt innholdet er og i hvilken grad nettsiden gir brukeren svarene de vil ha. For å finne ut hvordan du kan forbedre din organiske synlighet i Google og søkemotorene, anbefaler jeg å utføre en revisjon av innholdet ditt på nett, eller det vi kan kalle en SEO-audit.

Last ned gratis guide: Markedsførerens guide til bedre SEO

Innholdsrevisjon og SEO-audit

Når du utfører en SEO-audit får du et innblikk i hvor mange søkeord du rangerer på, om trafikken er økende eller fallende og konkrete data om hvordan den organiske synligheten kan forbedres.

  • Kanskje du må ta grep for å løse tekniske problemer på nettsiden din?
  • Kanskje må du utvikle mer høykvalitets- og søkemotoroptimalisert innhold som svarer på brukernes spørsmål?
  • Eller kanskje du må ut og jakte flere backlinks og eksterne lenker fra andre nettsteder?

For å utføre en SEO-audit kan du bruke SEO-verktøy som Semrush, Moz, TinyRanker eller andre lignende verktøy.

Følg disse fem stegene for å spikre nettstedets SEO og øke den organiske søketrafikken:

1. Få et oversiktsbilde

Det første du bør gjøre er å undersøke hvordan din organiske synlighet er i dag, og hva du kan gjøre for å forbedre den. Har du problemer med det tekniske oppsettet eller nettsidearkitekturen som begrenser den organiske synligheten din? Mangler du innhold som svarer på viktige spørsmål brukerne søker etter i søkemotorene? Har du få innkommende lenker fra andre nettsteder?

Et slikt oversiktsbilde gjør det lettere å prioritere aktivitetene dine. Har du for eksempel tekniske problemer på nettsiden din, så lønner det seg å løse disse først. Finn ut hvor skoen trykker, og prioriter aktivitetene dine deretter.

2. Teknisk SEO – finner brukerne det de leter etter?

Teknisk SEO handler om å sikre at nettsiden din tilfredsstiller de tekniske kravene til moderne søkemotorer, med et mål om å forbedre nettsidens organiske synlighet. Her handler det om å jobbe aktivt for å sikre at søkemotorene får tilgang til og kan indeksere nettsiden din ved å etablere en god teknisk struktur og nettsidearkitektur.

Du kan ha det beste innholdet, men hvis det tekniske ikke er på plass, blir det vanskelig å etablere gode rangeringer i søkemotorene.

  • Inneholder nettstedet ditt brutte lenker som leder brukeren til nettsider som ikke lenger eksisterer?
  • Benytter du de samme metabeskrivelsene på flere subdomener?
  • Har du nettsider som mangler title tags eller andre viktige HTML-elementer?

Slike og andre problemstillinger er det verdt å undersøke nærmere. Bruk gjerne et SEO-verktøy, som for eksempel SEMrush, i arbeidet med teknisk SEO. Slike verktøy hjelper deg med å identifisere alle de tekniske utfordringene du har på nettstedet ditt, prioritere dem etter alvorlighetsgrad og utvikle en backlog med problemer som bør løses.

3. On-Page SEO – matcher innholdet intensjonen bak søket?

On-Page SEO handler om å optimalisere nettsideinnholdet ditt for søkemotorer og brukere, først og fremst ved å tilby brukerne innhold som svarer på spørsmålene de har når de leter etter informasjon i søkemotorene.

Her er det flere ting du bør tenke over:

 

  • Har du gjennomført en søkeordsanalyse som avdekker hvilke søkeord og -fraser målgruppen benytter i søkemotorene?
  • Matcher innholdet på nettsidene dine intensjonen bak søket?
  • Inkluderer du de viktigste søkeordene eller -frasene i nettsidenes URLer?
  • Benytter du søkeordene eller -frasene i nettsidens title tag?
  • Bruker du søkeordene eller -frasene tilstrekkelig gjennom nettsideinnholdet?
  • Inkluderer du søkeordene eller -frasene i H1, H2 og H3-tags på nettsiden?
  • Har du optimalisert bildene på nettsiden for bildesøk?
  • Lenker du til andre relevante nettsider, både internt på ditt eget nettsted og eksternt til andre nettsteder?

Det viktigste er at innholdet er av høy opplevd kvalitet og benytter de riktige søkeordene og -frasene. Ikke minst er det mye som tyder på at innholdets lengde (antall ord) også har en innvirkning på synlighet i søkemotorene – jo lengre, jo bedre. Det kan også være nyttig å utføre en konkurrentanalyse for å finne ut hvilke søkeord og -fraser konkurrentene dine rangerer på. Er konkurrentene synlige på noen søkeord du ikke er synlig på? Hva slags innhold mangler du? På denne måten får du en gapsanalyse og en oversikt over hvilke tomrom som bør dekkes.

Her kan du lese mer om Google sine algoritmer for søk >

Hva er søkeord og -fraser?

Søkeord og -fraser er ord som forteller hva teksten din handler om. Søkeord og -fraser gir Google og andre søkemotorer en sammenheng for å forstå innholdet ditt, og er en måte for søkemotorene å kartlegge hva du faktisk skriver om.

Hva er bildesøk?

Optimalisering av bildetekster er viktig i arbeidet med SEO. Det sies at 90 prosent av informasjonen som overføres til hjernen er visuell og oppfattes raskere enn tekst. Dette er Google klar over og tilrettelegger derfor søkemotoren for bilder. Stadig flere bruker bildesøk på Google når de leter etter noe. Det er derfor viktig at du ikke glemmer å optimalisere bildetekstene på nettstedet ditt når du jobber med søkemotoroptimalisering.

Pass derfor på at du:

 

  • Oppretter riktig tittel når du lagrer bildefilen
  • Unngår duplikater (dette gjør det vanskelig for søkemotorene å skille mellom bildene dine)
  • Bruker alt-tekst-feltet i publiseringsverktøyet.

Bildesøk-i-Google

4. Off-Page SEO – er innholdet ditt troverdig for andre?

Off-Page SEO refererer til alle aktiviteter du utfører utenfor din egen nettside og som positivt påvirker dine posisjoner i søkemotorer. En av de viktigste Off-Page SEO-aktivitetene er bygging av backlinks, det vil si å øke antallet eksterne lenker som lenker til dine nettsider. SEO-ekspertene i Backlinko har nemlig funnet en klar sammenheng mellom rangeringer i Google og det totale antallet backlinks et nettsted har.

Det er imidlertid flere faktorer å ta hensyn til når det kommer til backlinks. Blant annet må det skilles på domener og backlinks. Domener er unike sider som lenker til ditt innhold, men det kan være flere backlinks på én og samme side. Jo flere domener og backlinks som lenker til ditt innhold, jo bedre. Enda bedre er det om de bruker firmanavnet ditt eller noe annet relevant i ankertekstene sine.

Ikke minst har det også noe å si hvor mye autoritet nettsiden som linker til deg har. Hvis en anerkjent nettside eller bedrift linker til innholdet ditt, betyr det mer enn hvis en ukjent blogg gjør det. Bruk gjerne et SEO-verktøy som SEMrush for å få en oversikt over backlinkprofilen din og hvilke grep du kan ta for å forbedre den.

5. Brukerinteraksjon teller

Det siste steget handler om å optimalisere nettsiden i henhold til brukernes atferd. Brukeratferd gir nemlig Google og andre søkemotorer nyttig informasjon om nettsiden oppleves relevant av brukerne. En omfattende undersøkelse utført av SEMrush viser at visse brukerinteraksjonssignaler er blant de viktigste faktorene Google og søkemotorene forholder seg til når de skal rangere nettsider i søkeresultatene:

  • Direkte nettsidebesøk:

    Google prioriterer domener med mer autoritet og dermed mer direkte trafikk når de rangerer resultater for søkeord med høyere søkevolum. Dette betyr at du ikke kun bør jobbe med organiske rangeringer, men også merkevarekjennskap som driver økninger i direkte trafikk til nettstedet ditt.

  • Tid brukt på nettsiden:

    Jo mer tid brukere benytter på en nettside, desto høyere rangerer den vanligvis i søkemotorene. De beste nettsidene evner å holde på interessen til leserne mellom 210 og 250 sekunder.

  • Antall nettsider besøkt per session:


    Denne faktoren refererer til hvor mange nettsider en bruker navigerer til i løpet av en session. Jo flere nettsider brukerne besøker i løpet av en session, desto større er sjansen for at nettstedet ditt rangerer høyere i Googles søkeresultater. De beste nettstedene har mellom 3 og 3,5 nettsidebesøk per session per bruker.
  • Bounce rate:


    Bounce rate refererer til antallet besøkende som forlater nettstedet ditt etter kun å ha besøkt én nettside. Det viser seg at det finnes en sammenheng mellom lavere bounce rates og høyere rangeringer i Googles søkeresultater. Forsøk å få bounce rate ned til 50 % eller lavere.

Ved å følge nøye med på disse brukerinteraksjonssignalene vil det bli lettere å identifisere atferdsmønstre som kan indikere hvor engasjerende innholdet ditt er, hvor god brukeropplevelsen din er og hvordan brukere samhandler med nettsiden din generelt. Og jobber du aktivt for å forbedre disse faktorene, er det sannsynlig at du vil oppleve en forbedret organisk synlighet.

Alle disse fem stegene er nødvendige for at forbedre din organiske synlighet i Google, og du bør jobbe aktivt både med teknisk SEO, On-Page SEO, Off-Page SEO og brukerinteraksjonssignaler. Men må du prioritere, bør du starte med fundamentet – har du et ustrukturert nettsted med tekniske problemer, hjelper det tross alt ikke med godt innhold. I alle tilfeller handler det om å skape den beste brukeropplevelsen som samsvarer med intensjonen bak søket.

Last ned gratis: Guide til bedre SEO

 

 

Temaer: SEO, søkemotoroptimalisering, Google optimize


Rune André Reiakvam's photo

Av: Rune André Reiakvam

Rune André jobber som innholdsrådgiver i MarkedsPartner. Han har ansvar for å levere innhold av høy kvalitet til våre kunders blogger og nettsider. Han har en bachelorgrad i kultur- og samfunnsfag, en mastergrad i musikkvitenskap og jobber i dag mot sin andre mastergrad i retorikk og språklig kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, ved siden av jobben i MarkedsPartner.

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle