Markedsførerens 3 tips til bedre SEO

Av Christian Nordhelle 16. august 2018 | 3 minutter lesetid

Markedsførerens 3 tips til bedre SEO

Det å lykkes med SEO handler ikke om å lure Google, men å jobbe sammen med Google for å gi brukerne de beste søkeresultatene. Så hvordan gjør man dette i praksis? Her er tre tiltak du kan begynne med.

1. Optimaliser søkeresultatet for både mobil og desktop

Prosentandelen Google-søk som kommer fra mobiltelefoner øker stadig – og har for lengst passert søk gjort fra bærbare eller stasjonære datamaskiner. Siden vi markedsførere ofte sitter på kontoret og jobber, har vi en tendens til å glemme at brukerne gjerne søker via en mobil.

Hvordan søkeresultatet på Google ser ut på deres smarttelefon, avgjør om de klikker seg videre til deg eller til konkurrenten. Skjermbildene nedenfor viser en SERP (Search Engine Result Page), altså den siden du ser på Google når du har gjort et søk, for et desktop-søk (til venstre) og et mobil-søk på en iPhone 7 (til høyre). Ser du forskjellen? Og ser du hvilke tekster som har blitt klippet av og ender med tre prikker?

Markedsførerens 3 tips til bedre SEO

Anbefalt makslengde på titler er i dag 78 tegn (mellomrom inkludert). For beskrivelser er det anbefalt opptil 160 tegn. Overskrider du disse grensene, risikerer du at Google klipper bort siste del av teksten i søkeresultatet, noe som både ser uprofesjonelt ut og reduserer sannsynligheten for konvertering. Hold deg derfor godt innenfor det som er anbefalt. HubSpot anbefaler å holde tittelen på maks 70 tegn. Grunnen er at bredden på bokstaver, tall og andre tegn varierer, og med enkelte tegnkombinasjoner risikerer du å få «for brede» tekster.

2. Sørg for at nettstedet ditt er optimalisert for alle enheter

Google er opptatt av brukervennlighet. Det er brukerne også. Nettstedet ditt må derfor være tilpasset til alle enheter, fra små mobiltelefonskjermer til store dataskjermer.

Når man skal optimalisere innholdet på et nettsted, gjelder «kort og godt»-prinsippet. Hjelp brukerne med å finne informasjonen de leter etter raskt. Det gjør du gjennom innhold som kommer kjapt til poenget og et godt strukturert nettsted. De fleste nettsteder har i dag et responsivt design.

Det vil si at nettstedet automatisk tilpasser visningen av innholdet til hvilken enhet den
vises på (mobil, nettbrett, pc). Noen nettsteder faller for fristelsen å utelate innhold på mobilversjonen av nettstedet, for å spare plass og gjøre det mer «brukervennlig». Dette er ofte ikke et godt råd, da informasjonsbehovet vårt ikke er annerledes om vi surfer fra mobil eller desktop.

For å øke lesbarheten kan man imidlertid ta andre grep. Et konkret eksempel er å sette deler av innholdet til å være ekspanderende ved visning på mobil og nettbrett, slik at scrollelengden blir kortet ned på mindre skjermer.

Google har tidligere uttalt at innhold som er skjult under ekspanderende linker ikke vil rangeres like godt, men ifølge Google Webmaster Trends-analytiker, Gary Illyes, gjelder ikke dette når man tar dette grepet for å øke leservennligheten på mindre enheter (mobil og nettbrett). Tvert imot blir dette da ansett for å øke brukervennligheten, noe som igjen gir deg «bonuspoeng» hos Google og økt synlighet.

Om man har mye tekst på en nettside, kan det være lurt å ha et sammendrag av innholdet på toppen av siden. Dette fungerer for eksempel godt om man har en blogg med lengre innlegg eller en temaside.

3. Ha en ryddig struktur på nettstedet

I tillegg til et brukervennlig design må strukturen på innholdet være bra. For å organisere innholdet bør du bruke semantiske tagger og sørge for å ha god struktur på header-tagger (H1, H2, osv.).

Disse taggene er informasjon i kildekoden som forklarer nettleseren hva slags innhold som ligger der, og hvordan det er strukturert. Taggene kan for eksempel indikere hvilken del av nettstedet som er en meny, og hva som er en artikkel. Ta også i bruk ulike skrifttyper som fet og kursiv for å fremheve viktige elementer.

Selv om det er brukerne vi optimaliserer for, er det like viktig at Google forstår oppsettet. Da kan man for eksempel bli «belønnet» med site-links (dyptgående lenker som vist i bildet nedenfor) i søkeresultatet. Et nettsted med solid struktur er Komplett.no. De belønnes for dette ved at lenker fra menyen blir synlige under forsidelenken i søkeresultatet. Hvilke lenker som er synlige, avhenger av flere faktorer, men klikkrater, både internt på nettstedet og fra søkemotoren, spiller en viktig rolle.

Markedsførerens 3 tips til bedre SEO

Selvfølgelig finnes det mange flere ting du kan gjøre for å sikre nettsiden din god synlighet på Google. Jeg har samlet de jeg har hatt best erfaring med i en egen guide.

Ta en titt da vel!

Last ned gratis:  Markedsførerens guide til bedre SEO

Temaer: SEO, søkemotoroptimalisering


Christian Nordhelle's photo

Av: Christian Nordhelle

Christian er sertifisert fagspesialist innenfor SEO og betalt digital annonsering i MarkedsPartner. Han har flere års erfaring med søkemotoroptimalisering, programmatiske annonsekjøp og Facebook- og Instagram-annonsering for store norske og internasjonale merkevarer.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Last ned gratis: Guide til bedre SEO

Anbefalt for deg

Temaer

Se alle