Hvordan jobbe strategisk med SEO?

Person som søker opp ord på Ipad står "SEO" foran

Som du sikkert allerede vet, er søkemotoroptimalisering (SEO) svært viktig for å skape organisk synlighet. Det vil si den synligheten vi slipper å betale for – og det liker vi! MarkedsPartner har laget et vekstkart for SEO som jeg tenkte jeg skulle vise frem i dette blogginnlegget. (PS: Jeg presenterte dette vekstkartet under Inbounddagen 2022, så hvis du heller ønsker å se video kan du bla til nederst i innlegget).

Last ned gratis guide: Markedsførerens guide til bedre SEO

Jeg advarer på forhånd: Kartet er stort og har mange små deler, men ikke la dere avskrekke av det. Det er ikke nødvendig å sluke hele kaka, eller vekstkartet på en gang. Tanken er ikke at dere skal jobbe med alle elementene samtidig, og heller ikke alene. En viktig del av arbeidet med SEO er å første finne ut hvor landet ligger.

Vekstkart SEO

Så, hvordan er fundamentet deres i dag?

Da begynner vi å se på den nederste delen av vekstkartet. Hvilke eide kanaler har vi? Hva slags innhold har vi? Hva slags kompetanse har vi, hvilke verktøy og hvilke prosesser jobber vi etter? Det finnes en lang rekke ulike SEO-verktøy du kan bruke i dette arbeidet. Som for eksempel Semrush, Ahrefs eller Moz. En del av dem er gratis innledningsvis, men de fleste må du betale for etter hvert for å ta nytte av alle verktøyene.

Les også: Hva er en søkeordanalyse og hvorfor trenger du en?

SEO står som nevnt for søkemotoroptimalisering, men SEO er ikke bare en ting. Det deles gjerne opp i tre kategorier: Teknisk SEO, On-Page SEO og Off-Page SEO. La oss gå gjennom de ulike kategoriene.

teknisk seo ̈

Teknisk SEO

Teknisk SEO handler om å sikre at Google får tilgang til og kan indeksere nettsiden din. Måten å gjøre det på er å etablere god teknisk struktur og nettsidearkitektur. Her er elementene i teknisk SEO framstilt som en trekant. Nederst finner du:

  • Crawlability: Nettsidene dine må være krypevennlige. Du må sikre at alle nettsider er tilgjengelige og lette å navigere, både for brukere og «søkeboter».
  • Indexability: Nettsidene dine må være mulige å indeksere: Du må sikre at alle nettsider blir indeksert av søkemotorer basert på tema og relevans.
  • Accessibility – Nettsidene dine må være tilgjengelige: Du må sikre at det ikke oppstår noen tilgjengelighetsproblemer etter at nettsidene er crawlet og indeksert. Tilgjengelighetsproblemer kan være for eksempel for liten serverytelse eller for lang lastetid.
  • Rankability – Nettsiden dine må være rangeringsvennlige: Her snakker vi om faktorer som bidrar til at nettsiden rangerer høyere i Google SERP ( Search Engine Results Page), som for eksempel god intern- og eksternlenking. Det skal jeg komme nærmere tilbake til litt senere.

Helt øverst i pyramiden står det

  • Clickability: Faktorer som påvirker klikkrater (CTR) i Google SERP.

Når det gjelder Teknisk SEO er det kanskje lett å være enig i Andrew Kepson som skrev dette på Twitter:

Twitter

Uavhengig om man kaller det Teknisk SEO eller bare å bygge en nettside på riktig måte, er det essensielt at dette er på plass. Det er borkastet arbeid å begynne å pusse opp et hus, hvis grunnmuren ikke er god nok. Det er like bortkastet tid å lage knallgodt SEO-optimalisert innhold som svarer på dine potensielle kunders behov, hvis det tekniske er for dårlig. Den gode nyheten er at det tekniske grunnlaget ofte er godt nok, men det må du vite, før du kan konsentrere deg om resten. I Semrush har du et verktøy som heter Site Audit som kan brukes til dette.

Får du dette resultatet etter en Site Audit kan du smile og gå videre:

site audit

Rundt 90 % kan du være godt fornøyd med. Men hva er et dårlig resultat? Det kommer an på. Men nærmer du deg mer 80 % enn 90, er det lurt å bruke litt tid på å prioritere noen hovedelementer. Er du helt nede i 70 % bør alarmen gå. Får du dette svaret, er det innafor å bli litt skremt:

 

scare seo

On-Page SEO

on-page seo

On-Page SEO handler om optimalisering av innhold på nettsiden for eksempel ved å bruke søke -eller nøkkelord som målgruppen din bruker, når de leter etter informasjon på nettet.

On-Page SEO kan også deles inn i tre hovedkategorier:

1. Innholdet og tekstene i dine eide kanaler.

Det primære fokuset her er å skape innhold som oppleves som nyttig av besøkende og forteller Google at nettsiden gir verdi til målgruppen. På siden din finner svar på det de lurer på, eller en løsning på problemet de har.

2. HTML-elementer i kildekoden:

Dette punktet handler om at siden er strukturert med nøkkelordbaserte sidetitler, at det brukes riktige tagger, for eksempel kun en H1-tag per side. At alle bilder har en alt.tekst som beskriver innholdet i bildene på siden for Google-boten når den er på besøk (eller for svaksynte – universell utforming)

Les også: Hva er universell utforming på web og hvorfor må du forholde deg til det?

Les også: Alt-tekst: hvorfor det er viktig og tips til hvordan det bør gjøres

3. Elementer i sidearkitekturen:

Det vil si at nettsiden er strukturert på en måte som gjør det enklest mulig for Google å crawle nettsidene og innholdet.

  • URL-struktur
  • God internlenking
  • En responsiv web som tilpasser deg etter om du er på desktop, mobil eller nettbrett.
  • Lastetid

Off-Page SEO

 

off-page seo

Off-Page SEO vil si alle aktiviteter utenfor din egen web som påvirker dine søkeposisjoner i Google. Hovedsakelig snakker vi da om lenker fra andre nettsider. Det er viktig fordi: Det fører til at ditt innhold kommer høyere opp på søkeresultatslista til Google, og det er jo det vi vil. Dersom en side Google mener er veldig troverdig og har godt innhold lenker til dere, låner din side en del av denne troverdigheten, noe som gjør at ditt innhold kommer høyere opp i søk. Google opplever lenken som en anbefaling.

Det fører til at dine sider indekseres raskere!

Google finner nye nettsider ved hjelp av slike eksterne lenker eller backlinks på godt «norsk». En lenke fra en troverdig kilde kan gjøre at innholdet blir indeksert raskere, noe som igjen kan føre til at du raskere får muligheten til å klatre i søkeresultatslista.

Det gir deg økt troverdighet og autoritet!

Backlinks er Googles «Reputation Management Tool» eller automatiske og heldigitale PR-rådgiver om du vil. Lenker fra troverdige kilder med autoritet signaliserer til Google at også din nettside er troverdig og har autoritet på ditt fagområde.

Det kan gi deg økt henvisningstrafikk (referral traffic)

Backlinks fra synlige og høytrafikkerte nettsider kan øke andelen besøkende som kommer fra «referral traffic» til dine eide kanaler.

Hva bør du prioritere? Hvilken bit av SEO-kaka skal du starte med?

Semrush har gjort en analyse av 600.000 søkeord, og de første 100 SERP-posisjonene for hvert søkeord, i deres internasjonale database. I tillegg har de gjort analyser av on-page SEO-faktorer, backlink-profiler og trafikkdata.

Her kan dere se deres hovedfunn illustrert etter betydningen for rangeringen i Google-søk.

Google serp

Her ser dere at alle elementene vi allerede har vært innom er viktige. Men det er fortsatt signalene dine besøkende gir på nettsiden som teller aller mest:

teller mest

Disse KPI-ene er gir en klar indikasjon på websidens kvalitet og ikke minst relevans for leserne. Å bygge kjennskap til merkevaren er altså også viktig for SEO.

 

rangere høyt

 

Les også: 5 steg til organisk synlighet i Google

  • Ifølge resultatene fra denne analysen bør også det å identifisere og aktivt hente inn gode backlinks høyere opp på prioriteringslista. Dette gjelder spesielt for å rangere på søkeord med lavere søkevolumer, hvor det er enklere å skille seg ut ved å bruke denne strategien aktivt.

  • Lengden på teksten, forutsatt at teksten har høy kvalitet og relevans, er viktigere enn andre On-page-strategier som å bruke flest mulig nøkkelord, strategisk plassert i titler, brødtekst og metabeskrivelser osv.

  • Video ser ikke ut til å være så viktig for å klatre høyere opp på resultatlisten, ifølge denne analysen, bortsett fra i nisjer hvor publikummet ditt har en klar forventning om å få det. Men det finnes selvsagt andre meget gode grunner til å bruke video aktivt.

    Hvis du skal ta med deg bare en ting, er det dette:

Skjermbilde 2022-11-02 kl. 14.19.33

Du må ha alle elementene ved SEO med deg i arbeidet.

  • Det hjelper ikke å ha knallgodt innhold, hvis websiden din er vanskelig å indeksere og krype for søkemotorer.

  • Det hjelper ikke å ha en knallgod side teknisk, hvis du ikke har innhold som svarer på spørsmålene målgruppen din har.

  • Internlenking og backlinks – eksterne lenker fra andre websider med høy autoritet er ikke bare kjekt og ha. Du ha det!

  • Og sist, men ikke minst: Det hjelper ikke at Google-bot synes siden din er rå, hvis ikke dine besøkende synes det.

Gjør en analyse, finn ut hvor din web står i dag når det gjelder alle de tre hovedkategoriene for SEO, identifiser hvor potensialet er størst for deg og begynn der.

Du kan gjerne også tråkke litt på gasspedalen for å gi SEO-motoren din litt ekstra fart!

Gasspedalen jeg snakker om er Paid Search, det kan du lese mer om (eller se video) i innlegget til Ken, som er leder for performance i MarkedsPartner. 

 

 

Anne Mørk-Løwengreen's photo

Av: Anne Mørk-Løwengreen

Anne har 16 års erfaring som journalist, vaktsjef og nettansvarlig i NRK, P4 og Halden Arbeiderblad. I 2016 valgte hun å forlate journalistikken til fordel for kommunikasjon og etter hvert markedsføring. Hun kom til Markedspartner i oktober 2021 etter å ha jobbet hos vår nabobedrift Simployer som content producer innenfor økonomi, HR og ledelse. Hun jobber nå som Communications Manager i TUI Norway.