I år som i fjor ser jeg tilbake på året som har gått, og vil gjerne dele med dere hvilke blogginnlegg som ble mest lest i 2022. Kanskje har du gått glipp av noen av de? Kanskje var de så spot on at du vil lese på nytt? Her kommer i hvert fall de 10 mest leste blogginnleggene på Inboundbloggen i 2022. Enjoy!
Les mer ›Temaer: SEO, markedsplan, salgssuksess, oppsummering
Hva er Paid Search og hvordan få mest ut av det?
Av Ken Gjøran Leren 22. november 2022 | 6 minutter lesetid
Se for deg at du bygger et hus, det er en god investering og det gir deg fotfeste langt fram i tid. Men det tar tid, krever tålmodighet, erfaring og det koster penger for materialer og arbeidere. Og hvor skal du være mens huset ditt bygges? Dette er hvor Paid Search kommer inn i bildet – det er hotellrommet du bor på når du er på besøk i Performance-verden. Rett og slett et sted å bo når du bygger SEO (huset ditt).
Les mer ›Temaer: SEO, strategi, paid search
Som du sikkert allerede vet, er søkemotoroptimalisering (SEO) svært viktig for å skape organisk synlighet. Det vil si den synligheten vi slipper å betale for – og det liker vi! MarkedsPartner har laget et vekstkart for SEO som jeg tenkte jeg skulle vise frem i dette blogginnlegget. (PS: Jeg presenterte dette vekstkartet under Inbounddagen 2022, så hvis du heller ønsker å se video kan du bla til nederst i innlegget).
Les mer ›Temaer: SEO, søkemotoroptimalisering, paid search
Hva er en søkeordanalyse og hvorfor trenger du en?
Av Elin Schjelderup 18. januar 2022 | 8 minutter lesetid
Enhver vellykket satsning på SEO (Søkemotoroptimalisering), betalt søk og inbound marketing bygger på en solid søkeordsanalyse, også kalt nøkkelordanalyse. Her avdekker du hvilke søkeord din virksomhet bør fokusere på for økt synlighet på Google. Videre hva slags innhold målgruppen din er interessert i.
Les mer ›Temaer: SEO, søkemotoroptimalisering
Hva er det egentlig som avgjør hvordan en nettside rangerer på Google?
Google prøver å finne de faktorene og måleenhetene de kan for å måle hvor god en nettside er. Det er ting som hvor god brukeropplevelsen er, hvor godt innholdet er og i hvilken grad nettsiden gir brukeren svarene de vil ha. For å finne ut hvordan du kan forbedre din organiske synlighet i Google og søkemotorene, anbefaler jeg å utføre en revisjon av innholdet ditt på nett, eller det vi kan kalle en SEO-audit.
Les mer ›Temaer: SEO, søkemotoroptimalisering, Google optimize
Ny oppdatering hos Google: Ønsk BERT velkommen
Av Christian Nordhelle 19. november 2019 | 1 minutter lesetid
Den 25. oktober 2019 kunngjorde Google at de skal rulle ut sin siste oppdatering som er navngitt BERT. I dette innlegget forklarer jeg hva dette betyr for deg som markedsfører.
Les mer ›Temaer: SEO, Google, Google Penguin, søkemotor
Talesøk: Er nettsiden din optimalisert og klar for en av de største trendene i 2019?
Av Frida-Marie Holme 30. april 2019 | 4 minutter lesetid
Hovedpoenget med søkemotoroptimalisering (SEO) er å rangere nettsteder nøyaktig, slik at brukeren kan finne den beste, og mest relevante informasjonen til søket sitt så raskt som mulig. Talesøk både forbedrer brukeropplevelsen, og er effektivt. Derfor legger søkemotorer som Google nå større vekt på nettsteder som har optimalisert for talesøk.
Les mer ›Stemmesøk via mobilen – Dalende trend eller gyllen mulighet?
Av Christian Nordhelle 9. april 2019 | 3 minutter lesetid
En ny 2019-studie viser at færre bruker mobilt talesøk til å søke på Google enn før. Men det er fremdeles 20 prosent som gjør det. Her ligger det en gyllen mulighet for våkne markedsførere.
Les mer ›Temaer: SEO, søkemotoroptimalisering, talesøk, stemmesøk
Webdev er Googles nye verktøy for måling og forbedring av nettsteder
Av Christian Nordhelle 27. november 2018 | 2 minutter lesetid
Google har denne måneden lansert det nye verktøyet Webdev, som måler flere viktige parameter ved ditt nettsted. I tillegg til å peke på hva som må optimaliseres får du også til detaljerte forklaringer på hvordan det kan gjøres.
Les mer ›Temaer: SEO
Rand Fishkin: Hva blir Googles neste trekk?
Av Erlend Førsund 25. september 2018 | 4 minutter lesetid
Vi møtte SEO-guru og grunnlegger av Moz, Rand Fishkin, på INBOUND-konferansen i Boston i år. Her kan du lese mer om hva han tror blir viktig innen søk og synlighet fremover, og se videointervjuet med ham.
Les mer ›Temaer: SEO, søkemotoroptimalisering, INBOUND 2018
I denne episoden får du blant annet møte Dan Tyre og Rand Fishkin – to tankeledere på hvert sitt felt, innen inbound sales, digital markedsføring og SEO. Et av temaene er hvordan bedrifter bør organisere salg, marked og kundeservice for å lykkes. Vi snakker også med salgs- og markedsdirektør i VB, Stine Pedersen. God fornøyelse!
Les mer ›Temaer: inbound marketing, SEO, inbound sales, INBOUND 2018
Det å lykkes med SEO handler ikke om å lure Google, men å jobbe sammen med Google for å gi brukerne de beste søkeresultatene. Så hvordan gjør man dette i praksis? Her er tre tiltak du kan begynne med.
Les mer ›Temaer: SEO, søkemotoroptimalisering
Er du ute etter trafikk fra søkegiganten Google er det ingenting som kommer gratis lenger. Nå handler alt om verdi for brukeren. Invester litt ekstra tid for å sikre en god SEO-strategi i høst, så vil du kunne høste fruktene av arbeidet når våren kommer. Her er mine tips for hva du bør prioritere innen SEO nå.
Les mer ›Hvordan fungerer Google RankBrain, og hva betyr det for din SEO?
Av Elin Schjelderup 3. april 2018 | 3 minutter lesetid
Er du opptatt å øke trafikken fra Google til ditt nettsted, bør du kjenne til Google RankBrain. I dette innlegget får du vite mer om Googles algoritmer, hvorfor gamle SEO-teknikker ikke fungerer lenger, og ikke minst, hvilket innhold Google og publikummet ditt egentlig vil ha.
Les mer ›
Har du hørt IT-folka hviske i korridorene om SSL og https, uten at du helt skjønner greia? I dette innlegget forklarer jeg hva SSL er og hvorfor din nettside bør ha det.
Les mer ›Temaer: SEO, søkemotoroptimalisering, webutvikling