10 bud for den beste brukeropplevelsen på ditt nettsted

Brukeropplevelse er den totale opplevelsen en bruker har med en tjeneste, et produkt eller et system. Begrepet brukeropplevelse favner et bredt spekter, og det kan derfor være vanskelig å forstå alt det innebærer. I dette blogginnlegget skal jeg komme med 10 bud som gjør det enklere å fange opp det essensielle på et nettsted for å skape en god brukeropplevelse.

Last ned gratis mal: Hvordan lage personas for din bedrift

1. Det er nettstedet som burde styre brukeren, ikke omvendt

Noe man ofte hører er hvor viktig det er å tilfredsstille hver eneste bruker. Jeg vil ikke gå helt bort fra den oppfatningen, men heller se det i et nytt perspektiv. Det er nettstedet ditt som skal styre brukeren. Brukeren av nettstedet ditt skal helst slippe å tenke. Det er derfor svært viktig å lage en strategisk plan for hvor siden din befinner seg, hva den inneholder og hva du ønsker å oppnå med den.

 2. Forstå brukerne av ditt nettsted

Du kan aldri få for mye dokumentasjon, testing og undersøkelser om brukerne av nettstedet ditt. Lytt til hva brukerne dine har og si, prøv å forstå dem og møt deres behov og ønsker så godt du kan.

3. Nettstedet skal gjenspeile hvordan du ville møtt en kunde i virkeligheten

 I dag er nettstedet ditt en av de viktigste kommunikasjonskanalene du har med kundene dine. Du må derfor tenke gjennom hvordan du ønsker å kommunisere. Sørg for at nettstedet ditt gjenspeiler bedriften, at den er gjennomført, lett å finne frem på og svarer på det brukeren lurer på.

Les også: Hvorfor trenger bedriften din en profilmanual?

4. Tilgjengelighet uansett hvor og når er et «must»

I dag skal folk ha muligheten til å innhente informasjon på alle mulige steder, til alle døgnets tider. Derfor er det viktig med et nettsted som fungerer like godt på alle type skjermer og brukssituasjoner. For eksempel er skjermen på en telefon mindre enn en PC-skjerm. Hvilken informasjon er det viktigst og få frem hvis brukeren er på en mindre skjerm? Denne type skjermtilpasning heter responsivt design, og gir deg muligheten til å skape gode brukeropplevelser uavhengig skjermstørrelse.

Les også: Hvorfor du MÅ du ha en responsiv web »

5. Nettstedet har flere veien inn

Når du er på utkikk etter en ny bok å lese er det ofte forsiden eller bokomslaget som vekker nysgjerrigheten i deg. Sånn er det også med nettsteder, men ikke gå i fellen og kun bruk tid på forsiden. Det er nemlig mange besøkende som ikke starter her, og det er fort gjort å glemme. Tenk at alle sider på nettstedet ditt kan være en potensiell forside, som skal vekke nysgjerrighet og gjøre at brukeren ønsker å klikke videre på siden din.

 6. Hold alle sider konsistente

Det visuelle uttrykket som form, farge og typografi bør være konsistent gjennom hele nettstedet. Det gjør at alle sidene får en tilhørighet til hverandre, og at brukeren ikke blir forvirret over hvor de har kommet hver gang de trykker seg gjennom sidene på nettstedet.

 7. Visualiser budskapet

Det finnes flere måter å formidle et budskap på. Du kan bytte ut mengdetekst med enkle og beskrivende illustrasjoner eller modeller som bryter tekstholdige sider. Brukere kan være lei av å lese store avhandlinger og ønsker rask informasjon. På den måten har du muligheten til å holde det enkelt og effektivt. Det kan også være med på å gi nettstedet et konkurransefortrinn.

Les også: Hvordan bruke korte videoer i markedsføringen din

8. God balanse mellom funksjonalitet og det visuelle

Det kan være fristende å skape et nettsted med kule effekter som animasjoner, funksjoner og andre visuelle virkemidler som trekker til seg mye oppmerksomhet. Likevel er det viktig å huske at du skal klare å balansere funksjonalitet med det visuelle på en god måte. Faller funksjonaliteten bort for å fremme det visuelle, kan siden heller bli et irritasjonsmoment enn en suksess.

 9. Søkeoptimalisering

Søkeoptimaliseringen handler først og fremst å gjøre ditt innhold synlig i søkemotorene som Google, for å øke trafikken til nettstedet ditt. Har nettstedet ditt et velfungerende oppsett, godt innhold og du forstår søkemotorens krav er den på god vei mot en organisk optimalisering.

Les også: 5 steg til organisk synlighet i Google

 10. Det finnes ingen mållinje

Du har designet, utviklet, implementert og lansert nettstedet ditt. Hva nå? Kravene og forventingene til brukerne blir bare større og større. Du må alltid være i utvikling. Har du for eksempel fått tilbakemelding at folk ønsker å kunne kjøpe ting på nettstedet ditt istedenfor å kun se produktbilder? Da er det kanskje på tide å gjøre nettopp det. Følg med på trender og tilbakemeldinger, og oppdater med jevne mellomrom.

Følger du disse ti budene vil du skape en god brukeropplevelse, og du vil få fornøyde kunder som kommer tilbake igjen og igjen.

Last ned gratis mal:  Hvordan lage personas for din bedrift

Tomine Kjelsberg Bjørnstad's photo

Av: Tomine Kjelsberg Bjørnstad

Tomine jobber som digital designer/frontend-utvikler i Markedspartner. Hun fullførte sin bachelorgrad i visuell kommunikasjon ved universitetet i Sørøst-Norge våren 2021. Våren 2022 fullførte hun et årsløp i informasjonsteknologi ved Høgskolen i Østfold.