Rett før «lock-down» jobbet vi med en software som forberedte oss på krisen

Mats_Hjørnevik_på_hjemmekontor

I månedene rett før «lock-down» hadde Frydenbø AS jobbet med en software som gjør det mulig å samle og bruke data på en effektiv måte, noe de har hatt stor nytte av nå. Når messer og fysiske kundemøter utgikk, kunne de derfor gå all-in for heldigitale løsninger. Mats Hjørnevik, markedssjef i Frydenbø Marine AS, deler sine erfaringer fra den krevende tiden som COVID-19 har ført med seg.

I denne artikkel-serien har vi snakket med 4 markedssjefer fra henholdsvis Norsk Gjenvinning, Mills Proff Partner, Hallingplast og Frydenbø Marine om den krevende tiden COVID-19 har ført med seg. Hvilke erfaringer har de gjort seg så langt, hvordan har markedsstrategien eventuelt endret seg og hvordan ser de for seg at veien videre blir?

Mats Hjørnevik er ansvarlig for markedsføring i Frydenbø Marine AS, og har lang erfaring med og nå en nyfunnet trygghet i — innholdsmarkedsføring og inbound marketing som en vesentlig del av en digital strategi.

#1: Hvilke 3 ord oppsummerer tiden vi er i, for deg i din stilling som markedssjef i Frydenbø Marine AS?

Fellesskap, heldigitalt og effektivitet.

Bli kontaktet av en ekspert om digitalisering i din bedrift. Gratis og  uforpliktende.

#2: Og én setning for din bedrift som helhet?

Som bedrift har vi hatt et stort fokus på omsorg og fellesskapet, noe som har vært veldig fint å se.

#3: Husker du når du først forsto at koronaviruset kunne få en effekt på bedriften og arbeidet ditt?

Da den store båtmessen i Stockholm, «Allt för sjön 2020», ble avlyst halvveis ut i programmet, begynte usikkerheten å bre seg. Men hvor voldsomt det kom til å bli var det vel få som kunne forutse da.

#4: Hva ble den faktiske umiddelbare effekten?

Internt gikk vi over til hjemmekontor straks barnehager og skoler stengte.

Den eksterne effekten var at samtlige båtmesser ble avlyst. «Sjøen for alle», som årlig besøkes av titusenvis av båtinteresserte på Norges Varemesse og er kjent som starten på båtsesongen, måtte utgå.

Men i månedene rett før «lock-down» hadde vi jobbet med en software som gjør det mulig å samle og bruke data på en effektiv måte, noe vi har hatt stor nytte av nå. Når messer og fysiske kundemøter utgikk, kunne vi derfor gå all-in for heldigitale løsninger.

#5: Hvilke endringer måtte markedsavdelingen umiddelbart gjøre?

Da vi så at båtmessene begynte å avlyse, valgte vi å raskt gå ut med tiltak for å sikre egeneide digitale kanaler, med gode publiseringsplaner. Vi opprettholdt messekampanjeprisene våre digitalt, og tilbød disse under det som skulle ha vært messeperioden.

Deretter økte interessen for båt raskt her i landet. «Alle» planlegger ferie i Norge, og dette i et båtmarked som allerede er i sterk vekst. Vi opplevde derfor et løft og økning i organisk trafikk, samt utrolig gode tall fra sosiale medier. Tydelig tilgjengelighet og ren salgsinformasjon har definitivt vært gunstig i sosiale medier for oss med høyinteresse-produkter. Nå som vi også kan spore salg fra digitale flater, har det vært ekstra gøy at den digitale satsninger vår bærer frukter — også i reelt båtsalg.

#6: Hvordan er situasjonen per i dag?

Det er mye positivitet i firmaet, selv i en båtsesong som har vært annerledes. Vi har som mange andre bedrifter måtte iverksette permitteringer der hvor arbeidsoppgaver falt bort, men som bedrift er vi alle i kontinuerlig dialog og støtter hverandre. Det vil fortsatt være utfordrende tider fremover, men vi vet at vi har veldig flinke forhandlere og partnere som vi samarbeider med og er sikre på at vi sammen klarer dette på en god måte.

Med økt interesse for båt, som også vistes i søkemotorene, valgte vi å lansere båtblogg.no lenge før det var tiltenkt. Heldigvis har vi en utrolig dyktig gjeng, både internt og hos forhandlerne våre, med et hav av båtkunnskap å dele. Så da var det bare å sette i gang og produsere innhold om alt fra hvordan fortøye, legge til kai og generell info om båttyper.

Les også de andre artiklene i serien:

Nå må vi segmentere og målrette enda mer!

Vi må fortsette å lage relevant innhold som styrker kundene våre

Når markedsaktiviteter blir avlyst, blir den digitale markedsføringen ekstra viktig

#7: Hva har vært tyngst?

Den medmenneskelige biten. Når du ser at folk har det ille rundt deg, så blir du jo påvirket av hele situasjonen. Da tenker jeg selvfølgelig på dem som har blitt syke, men også på det økonomiske perspektivet. Jeg kjenner mange som driver for seg selv, alt fra frisører og butikkeiere. For dem har det vært spesielt tøft å tape inntekt, og samtidig ha en usikkerhet i forhold til veien videre. Den frykten kjente vi også på selv i begynnelsen..

#8: Hva har vært oppløftende?

Jeg må nesten få lov til å få trekke frem de unge. Og kanskje spesielt mine egne to små barn. Den enorme omtanken de har klart å vise — og hvor forståelsesfulle de har vært når de ikke kan besøke besteforeldre, har vært veldig rørende. Også hvordan de har klart å omstille seg: Skjønne omfanget av vask og rens, og hvorfor de er hjemme. Det har holdt meg optimistisk i hverdagen.

Bedriftsmessig er det også oppløftende å se at de norske forbrukerne har mulighet til — og faktisk fortsetter — å bruke penger. Noe som fører til fortsatt økonomisk stimuli. Akkurat det vil bli utrolig viktig fremover for å holde hjulene i gang i Norge.

#9: Hva har overrasket deg mest?

At hele situasjonen utviklet seg og eksploderte så voldsomt i omfang, så fort. Jeg kikker allerede tilbake på denne perioden, som vi jo fortsatt er i, og tenker «Hva i all verden skjedde der?».

#10: Tror du krisen vil ha en varig effekt på markedsstrategiene deres?

Først og fremst kommer krisen til å ha en varig effekt på hvordan vi bruker digitale verktøy internt. Det har vært godt å se at alle avdelinger har omstilt seg til programvarer og apper som tilrettelegger for gruppemøter, dokumentdeling og gode samtaler.

Den digitale strategien vår var allerede forankret, men har gått litt på speed nå i denne perioden. Og vi kommer til å fortsette i det sporet. Kvalitetsinnhold som treffer riktig målgruppe vil alltid være viktig. Men våre egeneide sosiale medier-kanaler kommer vi også til å ha økt fokus på fremover.

#11: Hvordan tror du september 2020 vil se ut?

Jeg tror samfunnet normaliserer seg gradvis, men ikke helt tilbake til slik livet var før mars 2020. Det har nok vært en bra sommer for, for folk og fe, og som bedrift fortsetter vi nok å øke team-følelsen. Målet må kunne være å se tilbake på årets Norgessommer som en tid fylt av inspirerende og interessante opplevelser, som vi håper alle båteiere vil dele masse av i månedene som nå kommer.

Les også artikkel #1 med Morten Frøid i Norsk Gjenvinning: Nå må vi segmentere og målrette enda mer!

Les også artikkel #2 med Hanne Tømte i Mills Proff Partner: Vi må fortsette å lage relevant innhold som styrker kundene våre

Les også artikkel #3 med Sverre Tragethon i Hallingplast AS: Når markedsaktiviteter blir avlyst, blir den digitale markedsføringen ekstra viktig

3 raske om Frydenbø Marine AS:

  1. Frydenbø Marine AS er et selskap i Frydenbø Group AS.
  2. De har som mål å tilby et bredt utvalg av aktuelle båt- og båtmotor-pakker gjennom sitt landsdekkende forhandlernett.
  3. Frydenbø Marine AS fører båt- og båtmotor-merker som Sting, Evinrude, Nordkapp, Iron og Zodiac.

 

New Call-to-action

Tove Eggen's photo

Av: Tove Eggen

Tove er leder for innhold og kommunikasjonsavdelingen i Markedspartner, og har over 12 års erfaring som tekstforfatter og innholdsrådgiver for internasjonale merkevarer. I tillegg har hun lang fartstid som forbrukerjournalist for Egmont, Aller og Bonnier. Hun har en brennende lidenskap for både ny kunnskap og engasjerende innhold basert på inbound marketing, SEO og digitale trender. I tillegg er hun en forkjemper for at alle temaer er interessante å skrive om – det gjelder bare å finne riktig vinkling, for riktig målgruppe.