Hanne Tømte_markedssjef_i_Mills_Proff_Partner_på_hjemmekontor_under_COVID-19_Vi_må_fortsette_å_lage_relevant_innhold_som_styrker_kundene_våre

Den første uka etter 12. mars fikk Mills Proff Partner helt stopp i levering til serveringsbransjen. Volumet deres ble redusert til om lag 10 % av normalen. Likevel er ingen i Mills permittert per dags dato. Dette er den andre artikkelen i en serien på 4, hvor vi har snakket med 4 markedssjefer fra henholdsvis Norsk Gjenvinning, Mills Proff Partner, Hallingplast og Frydenbø Marine om den krevende tiden COVID-19 har ført med seg. Her deler Hanne Tømte, marketingsjef i Mills Proff Partner, sine erfaringer.

Hanne Tømte er marketingsjef i Mills Proff Partner — storhusholdningsavdelingen i Mills ASog har ansvaret for all kommunikasjon til storhusholdningsmarkedet. Hun er utdannet siviløkonom fra BI med spesialisering i markedsføring og har jobbet med merkevarebygging og produktutvikling til forbrukermarkedet og proffmarkedet i mer enn 30 år. 

#1: Hvilke 3 ord oppsummerer tiden vi er i, for deg i din stilling som marketingsjef i Mills Proff Partner?

Endring, tempo og aktualitet.

Bli kontaktet av en ekspert om digitalisering i din bedrift. Gratis og  uforpliktende.

#2: Og én setning for din bedrift som helhet?

Selv om Mills Proff Partner akkurat nå salgsmessig er nede for telling, står Mills AS veldig trygt i krisen med en solid og god drift over lang tid — i tillegg til økt behov for dagligvare — som gjør at vi på storhusholdning har god støtte.

#3: Husker du når du først forsto at koronaviruset kunne få en effekt på bedriften og arbeidet ditt?

Vi har omfattende rutiner på beredskapsplaner som gjorde at vi satte i gang tiltak allerede på starten av året. Samtidig visste jeg ikke da at det kom til å gå denne veien for storhusholdning. Vi hadde mer fokus på å klare å skaffe råvarer til å produsere nok varer til kundene våre.

Jeg skulle selv holde et stort selskap noen dager etter Ernas pressekonferanse den 12. mars, og i dét jeg ringer for å avbestille sted og flytte datoen slår det meg: «Dette er det ikke bare jeg som kommer til å gjøre». Først og fremst ble jeg veldig trist på vegne av bransjen, samt egen bedrift og avdeling. Etter flere år med god vind i seilene og bare grønne tall, så jeg de røde salgsstatistikkene for meg.

Les den første artikkelen om Morten Frøid, markedsdirektør ved Norsk Gjenvinning, sine erfaringer her: Nå må vi segmentere og målrette enda mer!

#4: Hva ble den faktiske umiddelbare effekten?

Den første uka etter 12. mars fikk vi helt stopp i levering til serveringsbransjen. Volumet vårt ble redusert til om lag 10 % av normalen. Vi leverte fortsatt til helsevesenet, men fokuset på korona gjorde at andre behandlinger på sykehusene ble utsatt. Belegget ble derfor lavere enn normalt, og volumet økte derfor heller ikke i helsesektoren.

Permitteringer ble diskutert, men så kom den positive meldingen fra ledelsen: «Mills har likviditet og soliditet til å stå i dette, og vi skal ikke benytte oss av fellesskapets ressurser.» Derfor er det ingen i Mills som er permitterte per i dag. Vi er alle klare til å bidra der det trengs og en av våre distriktssjefer på storhusholdning tro til på lageret i margarinfabrikken i Fredrikstad. Det er en fin måte å vise at vi står sammen og hjelper hverandre.

#5: Hvilke endringer måtte markedsavdelingen umiddelbart utføre?

Dette var ikke tiden for å dundre ut med artikler om hvor fint det er med buffé i kantinen. Så den største jobben den første uka var å snu om på publiseringsplanen til bloggen vår med innhold som var til hjelp, og ikke til irritasjon. I tillegg til å sende ut nyhetsbrev for å trygge om at vi fortsatt produserte varer, og at det bare var å ta kontakt hvis vi kunne bistå med noe.

#6: Hvordan er situasjonen per i dag?

Vi ser at flere og flere serveringssteder er fokuserte på å finne løsninger for å åpne igjen, og for å tilby take-away. De må ikke nødvendigvis ha gjester inne i restauranten for å tjene penger. Det ligger mye planlegging i den fasen også. Alt fra riktig emballasje til betalingsmetode og utkjøring skal på plass. Men det er mange som har klart å snu seg rundt ved å se muligheter og digitalisere seg.

Les også de andre artiklene i serien: 

Nå må vi segmentere og målrette enda mer!

Når markedsaktiviteter blir avlyst, blir den digitale markedsføringen ekstra viktig

Rett før «lock-down» jobbet vi med en software som forberedte oss på krisen

#7: Hva har vært tyngst?

Å se hele serveringsbransjen bråstoppe. At livsverk går til grunne og gode kunder mister inntekstgrunnlaget. At vi «over natten» gikk fra helgrønt til helrødt på salg er unektelig trist.

#8: Hva har vært oppløftende?

At det har dukket opp mange kreative løsninger blant kundene våre er veldig motiverende å se. Å ha Mills i ryggen har vært enormt viktig. Jeg fryktet aldri for jobben min der og da, selv om jeg innledningsvis var redd for å bli permittert. Men merkevarebedrifter som Mills — med merker som er store og gamle — stopper historisk sett ikke kommunikasjonen til markedet. Analyser tilsier at i nedgangstider har merkevarer en stor effekt. Folk velger trygt, og går tilbake til det de kjenner. I tillegg har jeg vært glad for den digitale jobben vi har gjort de siste årene. Vår digitale strategi og kommunikasjon ga oss en trygghet i en situasjon hvor vi ikke kan snakke ansikt til ansikt lenger.

#9: Hva har overrasket deg mest?

Jeg så ikke for meg at det skulle bli så altomfattende og vare så lenge. Samtidig er det oppløftende hvor raskt vi har sett gode resultater av tiltakene noen av kundene våre har igangsatt. De er tydelige på at de overholder smittevern og tar ansvaret seriøst.

#10: Tror du krisen vil ha en varig effekt på markedsstrategiene deres?

Ja, det tror jeg nok den får over tid. Det blir viktig å hjelpe kundene til å differensiere seg og skape sin egen merkevare. Vår merkevarekompetanse kan bli til hjelp for kundene våre også. Dette er ikke tiden for å servere mat en like gjerne kunne smurt hjemme. En del av vår markedsstrategi kan da være å bidra med gode metoder og inspirerende innhold for å hjelpe kunder med å spre unik matglede, samtidig som nye smittevernsregler følges nøye.

#11: Hva er det viktigste dere kan gjøre akkurat nå?

Digitalt må vi fortsette å lage relevant innhold som kan hjelpe kundene våre med å få god drift og økonomi tilbake, ved å glede sine egne kunder. Som bedrift må vi også få opp vareproduksjonen til riktig nivå, samtidig som vi skal driver bærekraftig og ikke ende med å kaste spiselige fine varer.

#12: Hvordan tror du september 2020 vil se ut?

Jeg tror det å klare å kommunisere og bistå kundene våre fortsatt er veldig viktig. Nettopp derfor er jeg glad for den digitale satsningen vår, slik at vi hadde solide verktøy å kommunisere med. De fleste kantiner har nok startet opp igjen, med et forsterket fokus på smittevernsregler og tilpassede matløsninger. Hotell- og utespisemarkedet tror jeg har fått et oppsving gjennom sommeren via norske turister. September og oktober kan dog bli utfordrende om blant annet konferanser ikke kan gjennomføres. Som bedrift får vi nok et stort etterslep på salgstallene våre. Mange kunder har nok dessverre gått konkurs, men jeg håper mange har klart seg gjennom nye løsninger. Man kan jo ikke annet enn å håpe på en høst som fortoner seg lysere for bransjen — enn det ser ut til akkurat nå.

3 raske om Mills Proff Partner:

  1. Mills Proff Partner leverer merkevarebaserte næringsmidler til storhusholdnings- og industrimarkedet.
  2. Mills Proff Partner skal være den synlige inspirasjonsleverandøren til serveringsbransjen, med kjente merker som Melange, Mills, Delikat, Soft Flora og Vita Hjertego’.
  3. Med bloggen Kokkeknep og med oppskrifter på millsproffpartner.no deler Mills Proff Partner inspirasjon, fagkunnskap og matglede til kundene sine.

 

New Call-to-action